LI Polymer+Ion - Teknologi

Hej.

Jeg sidder med noget hjemme fusk hvor jeg gerne vil have noget batteri backup på ... Jeg har har et uP system der arbejder ved 3.3V og en enhed som kræver mindst

3.5V og maks 4.2V for at fungere denne enhed trækker omkring 250mA kontinuerligt og strømforbruget på min 3.3V er løst beregnet til ca 40mA så hvis vi siger 300mA er det nok ikke helt ved siden af ...

Jeg er blevet tilbud et 3Ah Li Polymer batteri på 3.7V og nogle forskellige Ion batterier men så kommer det store spørgsmål ... sådan noget Polymer og Ion teknologier hvordan virker de (afladnings kurven) .... holder de spædingen konstant indtil de er udtømt og så falder de lynhurtigt i spænding når deres underspændings beskyttelses kredsløb sparker igang ? jeg har ikke rigtigt kunne finde nogle datablade eller så meget på nettet andet end reklamer og lir ... hvad er den store forskel på Polymer og Ion ... virker en Ion lader på et Polymer batteri og omvendt ?

Jeg tænkte på ikke at bruge en regulator til min 3.5/4.2V enhed og så køre denne direkte på batteriet men kræver jo selvfølgelig at batteriet ikke har en lige så skrå stejl afladningskurve som møjns klint :) jeg har kunne forstå at divser CCCV ladere (konstant strøm+spændings ladere) lader med 4.1 eller 4.2V jeg kom derfor til at tænke tilbage på Nokia tråden med de forskellige 3.7V designs man kunne vel anvende en 4.2V zener diode i de designs f.eks. det ham "anonym fætteren" lavede og så bruge denne til at lade batteriet op med ... men igen stopper det selv opladningen når det er fuldt eller bliver det så bare ved med at tage ladning og bliver "gravidt" ?

De batterier jeg har set har sådan et sikringskredsløb (et lille print monteret på batteriet) så vidt jeg (tror) virker de mod underspænding men du de også mod overladning og overspænding mon så man netop kunne bruge den slags lader ham anonym lavede ...?

Hvad siger batteri eksperterne ?

/Madsen

- Papsvend

Reply to