Fasedrejning og effektmåling

Hej alle

I tv i går aftes var en udsendelse, hvor de hver gang siger noget der er ikke bare en smule forkert, men meget forkert... Men er det her forkert eller rigtigt: Som der har været talt om herinde tidligere, så er effektforbruget ikke bare sådan at måle, hvis der er tale om effektforbrug. I udsendelsen (hvis navn jeg ikke lige husker - men det er det med "computeren - menneskets bedste ven" halløj der) skulle de lige illustrere hvordan man med disse standard-effektmålere (de grønne fættere man sætter i stikkontakten og som måler effektforbruget over en given tid) til 139,- kr i nærmeste supermarked. Og dem som man kan låne gratis af el-selskaberne. Standby-mæssigt målte han effektforbruget til 25-30W på en computer, hvilket jo må siges at være en del. Det samme var der en herinde der havde gjort, men samtidig fået at vide, at der nok ikke blev taget højde for fasedrejningen i målingen. Forklar gerne nærmere!!!

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

el-selskaberne.

Hvad er du i tvivl om?

Om billige elmålere tager hensyn til fasedrejning (og formfactor)? Det ved jeg ikke, men jeg vil tro at de gør. Derimod ved jeg at de er dårlige til lave effekter.

Hvad fasedrejning er? En ekstremt eksempel på fasedrejning, er hvis du tilslutter en kondensator direkter over stikkontakten, når spændingen stiger (i hver svingning), så vil kondensatoren blive opladet og der går en strøm fra nettet ind i kondensatoren. Når spændingen falder, så vil kondensatoren blive afladet og der går en strøm fra kondensatoren, tilbage i nettet. Hvis du måler med et ampermeter, vil du se den strøm og du kan ikke se retningen, fordi det er AC. Men hvis du måler med et effektmeter, vil det vise at effekten er 0. I praksis har en del apperater lidt fasedrej, det betyder at effektberegninger ud fra den målte strøm, vil være for høje.

Formfactor bliver ofte glemt, men er lige så vigtig som fasedrej idag. Et eksempel er en ensretter og ladelyt, her vil kun blive trukket strøm i toppen (og bunden) af en sinus (Dvs. når spændingen er omkring 300 volt), men der findes også IC'er der trækker strøm ved meget lav spænding i sinus'en, så der kan leveres f.eks. 12 volt 10mA uden trafo eller effekt tab. I igen af de to eksempler vil du få korrekt effekt ved at gange strømmen med

230 volt, men er nød til at summere øjebliksværdier af strøm*spænding for at få et korrekt resultat.
Reply to
HKJ

Ok, men hvorfor så al den snak på det seneste, om fasedrejningens betydning for effektmåling i billige apparater?

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!
Reply to
64bit[at]mailme[dot]dk

ved

til

Fordi at billige effektmålere viser forkert ved lave effekter og nogle forsøger så at forklare det med manglende hensyn til fasedrejning. Problemet er bare at en effektmåler der ikke tager hensyn til fasedrejning og formfactor er ubrugelig i en moderne husholdning. Så mit gæt er at de billige effektmålere tager hensyn, men har en meget dårlig nøjagtighed ved de lave effekter. Dem fra elværket er forøvrigt ikke billige målere.

Folk der kun snakker om fasedrej er også cirka 15 år bagefter, PC'en har altid haft switchmode supply, hvor det er formfactoren der har betydning.

Reply to
HKJ

Klip

Hvad du spørger om er ikke helt klart. (Dit indlæg indeholder en beskrivelse der ikke har sammenhæng med spørgsmålet...)

Men du mener sikkert om man kan tro på de billige målere: Nej. Så mit svar til dit spørgsmål må være: Rigtigt.

NB. Du har større chance for et mere kvalificeret svar i gruppen dk.teknik.el.

(HKJ optræder iøvrigt også der)

Og prøv at kigge i gamle indlæg i den gruppe. Så kan du blive en del "klogere". Der er masser der har stillet _EKSAKT_ samme spørgsmål tidligere i den nævnte gruppe, som du gør her.

Hvis du ikke umiddelbart kan finde noget du kan bruge så prøv f. eks.:

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen