Vand og elektronik!

Hejsa

Lige et opklarende spørgsmål: hvad hedder det vand der ikke leder strøm??? Det bliver blandt andet brugt i brandslukningssystemer i IT-rum. Er det deminiraliseret, destilleret eller ......? Er der andre væsker (ikke ætsende osv) som ikke får elektronik til at kortslutte??

/Søren

Reply to
SB

ætsende

Bruger de ikke CO2 i el rum til branslukning ??

Ved en del olier ikke leder...

Kasper

Reply to
Repzak

strøm???

Ikke på mit arbejde. Tro mig - det er vand - og det er vådt!!! Har set det i aktion, ganske fornøjeligt at se alle serverne våde og vandet løbende ned over skærmene. Om ikke andet, så blev støvet da skyllet af.....(fejludløsning af systemt :-) )

/søren

Reply to
SB

Til gengæld brænder de fint :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Excuse me..could you explain what has transpired?
Reply to
Jens Petersen

ætsende

Demineraliseret, jeg ved ikke hvor "dårligt" det leder i praksis, jeg har ikke turde hælde det ind i min computer endnu! Men hvis du har tænkt dig at bruge det til at nedsænke en computer i, bør du nok overveje det igen, da det med tiden kan optage "mineraler" (salte) igen, f.eks. hvis der er en alu-køleblok, som så korroderer, eller måske via. støv!

Brian

Reply to
Brian Lund

ætsende

I dag er det vist forbudt.. men i "gamle dage" brugte man halon (gas) som simpelthen kvalte ilden.. man skulle så heller ikke selv stå inde i rummet når det gik af, for så blev man også selv kvalt.

/René

Reply to
René Andersen

Hej

blev

Ja det er ikke sundt, men vand og elbrande er også en meget uheldig og farlig ting, til den slags brande skal man bruge pulver.

(gas)

Desværre er det ikke forbudt. Det er kun i de lande, som tiltrådte Montreal konventionen, at man aftalte en hensigtserklæring, hvor man ville *begrænse* brugen, men der er så mange undtagelser, at det stadig sælges og markedsføres. Faktisk er det hovedsagligt kun her i norden, at vi gør noget for at nedbringe Halon udslippet.

(Problemet med Halon er, at det ligesom Freon nedbryder Ozonlaget)

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Jo, men vand er billigt og så er det hurtigtslukkende. Hvis sprinklersystemet aktiveres i et IT rum, så slukker man ofte også for strømmen.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Nej, ikke med Halon - men CO2 er farligt, fordi åndedrættet reguleres efter blodets CO2 indhold så man kan blive kvalt selv om der er tilstrækkeligt med ilt i luften til at man skulle kunne overleve.

Reply to
Poul Bundgaard

Ikke alle faktisk. Olien jeg lige tænker på er faktisk ret ikke-ledende (omkring hvad plastik kan lede) og er ikke brandfarlig. Desværre er varmelederevnen ret dårlig vilket gør det dårligt til nedkøling.

Hvis det var tiltænkt at blive brugt til nedkøling ved jeg at der i industrien anvendes 99,9% rent alkohol (ethanol) som afkølingsmiddel - mener det var micro matic der anbefalede det i sin tid. Det leder ikke, men er til gengæld ret brandfarligt, så man skal lige overveje en gang ekstra.

Mvh / Preben Holm

Reply to
Preben

Hvad hedder sådan noget olie?

Der er jo også forskel på "Ikke brandfarlig" og "Kan ikke brænde". Selv om den ikke er brandfarlig er den ikke nødvendigvis god at slukke en brand med.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Last mistake you'll ever make
Reply to
Jens Petersen

Den er nok ikke effektiv at slukke brand med da den er tyktflydende. Jeg kan ikke huske oliens navn, men jeg vil gerne finde ud af det - bare ikke før på tirsdag - har travlt med eksamen!

Mvh / Preben Holm

Reply to
Preben

Watermist (vandtåge):

Med afskaffelsen af halonslukkerne (se Love & regler) manglede det rigtige slukningsmiddel til bl.a. EDB-udstyr, røntgenudstyr og andre elektronikinstallationer. Verdens største producent af brandslukkere har fremstillet en specialslukker netop til at dække disse risici, og vi er stolte over - som de eneste - at kunne præsentere denne effektive brandslukker på det danske marked. WaterMist - model WM9/EN-3 - har klaret en test imod elektrisk spænding på 35.000 volt. Dette giver brugeren den maksimale sikkerhed. WaterMist anvender destilleret vand, som forstøves til en fin tåge igennem en specialdyse. Der er hér tale om det mest skånsomme slukningsmiddel ...... og samtidig den mest miljøvenlige slukker på markedet.

Se mere på

Mvh

Herbert

ætsende
Reply to
HK

til

strøm???

Aha - så det er destilleret vand?! Hvor får man fat i det henne - eller kan man selv lave det? Vil det også blive påvirket af korrosion osv. (se reply i denne tråd)??

//Søren

Reply to
SB

"Preben" skrev i en meddelelse news:40d8894c$0$286$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Jeg tvivler stærkt på at der findes noget olie der ikke kan brænde. Kemisk set, vil alle olier kunne brænde, når blot de opnår det korrekte tryk og/eller temperatur samt iltmætningsgrad. Og endnu være! En varm kogende olie splitter brint og ilt i vandmolekylet ad, som så straks reagerer igen. Resultatet er at en eksplotion når der kommer vand på kogende/brændende olie. Så olie er absolut ikke at foretrække.

Man bør bruge ion-byttet vand i stedet, da det ikke kan lede en elektrisk strøm.

-- Venligst

Lasse C. Johansen.

Reply to
Lasse C. Johansen

"Poul Bundgaard" skrev i en meddelelse news:iR_Bc.1054$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Halon findes i mange forskellige kemiske sammensætninger. Halon er gennerelt ikke sundt. Man kunne så måske også bruge helium i stedet....

overleve.

Korrekt. Foruden at blodets puffer-system også går i stykker, osv.....

-- Venligst

Lasse C. Johansen.

Reply to
Lasse C. Johansen

Ja, men det lyder meget rigtigt - man kan så spørge sig selv om man til f.eks. væskebaseret køling ville have problemer med "kogende" olie. tror der skal lidt mere end en enkelt CPU eller lign. til at få olien til at koge.

Mvh / Preben Holm

Reply to
Preben

Hej Preben

Oliebaseret køling er meget udbredt i elektronikverdenen, bl.a. er alle store transformatore olie kølet.

Ikke alle, der har været noget med nogle vindmøller og nogle transformatorer for nylig.

Reply to
HKJ