Op og afladning af kondensator

Hej

Jeg er begyndt at rode med elektronik og har et forståelses problem med hensyn til strøm og kondensatorer.

Hvis man laver et simpelt RC kredsløb med en spændingsgenerator, hvorfor skal modstanden være der?

Kan man ikke lade en kondensator op direkte fra spændingsforsyningen eller trækkes der ingen strøm uden noget modstand?

mvh Rasmus

Er der iøvrigt nogen der kender gode danske sider, når man skal lære og forstå elektronik?

Reply to
Rasmus Nielsen

Det behøves den ikke :)

Men du vil altid have en lille modstand i form af ledninger etc...

Dertil kommer at lige i det man forbinder kondensatoren virker den som en meget meget lav ohmsk modstand og du vil trække en stor strøm til at starte med, hvis din forsyning tillader det, efter som spændingen kommer op på kondensatoren vil strømmen blive mindre....

Man siger som en regel at kondensatoren er opladdet efter 5 tau (ca 99.8%) og tau= R * C efter første Tau er den ca laddet 66,6% op hvis jeg husker ret. (puh og efter næste tau er det vidst 2/3 af de resterende 33,4% , men den er jeg ikke helt sikker på)

den er der bare for at begrænse strømmen... eller hvis det var AC så for at lave et filter.. etc

Kasper

Reply to
Repzak

Jeg foreslår: Lær deg ohms lov, ta så for deg noen svært enkle kopblinger og rein ut alle strømmer, spenninger og motstandsverdier.

Stort sett handler elektronikk om spenninger og strømmer til forskjellige formål.

Diskutabelt?

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Rasmus

Kig på:

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Fordi strømmen bliver meget stor uden, i teoretiske kredsløb bliver den uendelig.

Jeg kan ikke hjælpe dig med gode læsresider, men her er et par andre nyttige sider (mener jeg ihvertfald):

HKJ

Jo, for at begrænse strømmen.

Nej., ca. 63%. Det har at gøre med naturlige logaritmer. (ln eller det reciprokke: e)

Danske sider.? Jeg kender ingen. Men en stribe engelsk- og tysksprogede.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

jep, det kom længere nede...

jae det er sandt... ved ikke lige hvorfor det den var smuttet op til 66...

Kasper

Reply to
Repzak

Hej Kasper,

Jo den gør... Ellers er det ikke et RC-kredsløb ;)

Nu ikke forvirre en nybegynder med Tau, der er nok andet at binde an med først ;)

--
Venlig hilsen,
Søren