Bil-ombygger hævder en batterilevetid på 30 år - men hvem var det?

Hej

Jeg så en udsendelse i fjernsynet hvor en virksomhed byggede almindelige biler om til eldrevne. Det var vist i TV2 Fyn nyhederne at de sendte det.

Det er vel et par uger siden de sendte udsendelse, men jeg er ikke sikker på hvornår! Ombyggervirksomheden hævdede at de her batterier levede bilens levetid, som de i Danmark estimerede til 30 år (nok også i overkanten).

De viste batterierne på TV og det var sådan nogle (jeg vil tro på størrelse med min 24" skærm) store tynde plader som blev lagt ind hvor benzintanken havde ligget.

Spørgsmålet er nu - hvad er det for nogle lithium celler? Om det er optimistisk eller ej, så hvis de bare holder 10 år er det jo godt - mod dem jeg kender der max holder 5 år.

Er der nogle der kan huske udsendelse og huske hvad det var for en virksomhed?

- Preben

Reply to
Preben

Måske Lithium Balance, eller Clayton power.

--
mvh
Orla Pedersen

"Preben" skrev i en meddelelse news:4afd22e8$0$271$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Måske var det

som laver ombygninger af Nissan. og lige har været i TV2 øst. ellers har der også været noget gøgl med en af de amerikanske custom bygger udsendelser.

Alternativt så kig på

's forum

Og er du tekniker så kig på

Siemens har et system til busser som ser lovende ud, men ellers er det rigtig nok batterierne der er det store dilemma. Personligt ser jeg frem til en Volvo V70 med
motorer.

Mvh Peter

Reply to
EV

Jep jeg tror det var dem...

Ja, det projekt ser da spændende ud. Måske man skulle få fat i sådan nogle motorer og sætte i sin ikke-eksisterende bil.

Undrer mig dog lidt over, at der ikke er nogen der har valgt at ombygge f.eks. en Yaris eller noget andet mindre køretøj til en el-bil. Den skal næppe have en så kraftig motor, mindre dc-dc converter mv. - så alt i alt må den da kunne laves noget billigere.

Men måske det stadig er for dyrt at fremstille dem, så folk vil vælge et sådan køretøj.

- Preben

Reply to
Preben

"Preben" skrev i en meddelelse news:4b03ed3d$0$280$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Du kan bestille en Lightning GT med nav motorer, og Volvo lavede en koncept bil for nogle år siden, hvor motorene også var bremser.

En el bil baseret på yaris kan du få her:

den hedder bare "LiV WISE" den har selvfølgelig samme problem som alle de andre, nemlig at batterierne er dyre hvis de skal kunne række lige så langt som med en forbrændings motor. De fleste modeller på markedet har batteri pakker på 10-15kWh og hvis du bruger 200wh/km uden regenerering og 100wh/km med regenerering så kommer du max 150km på en ladning.

Iøvrigt mener jeg at det er forkert at forvente at elbiler skal være små og billige, Der bør istedet laves eksklusive og sikre biler hvor den ny teknologi udnyttes til sit bedste, f.eks kan Volvoen have aktivt firehjulstræk indbygget, idet alle fire hjul kan trække/bremse uafhængigt af hinanden

Mvh

Reply to
EV