Bådbatterier spænding.

Hej.

Jeg har en sejlbåd med 2 forbrugsbatterier på hver 65Ah. De bliver opladet med en Tystor-lader.

Jeg har købt et rimelig præcist voltmeter, så jeg løbende kan måle batterispændingen.

  • Hvad skal spændingen helst være, når batterierne er fuldt opladede?

  • Ved hvilken spænding skal jeg stoppe forbrug på batterierne af hensyn til ikke at skade dem?

  • Kan jeg løbende måle spændingen med voltmeteret (samtidig med forbrug) og få brugbare målinger?

Jeg håber, at nogen kan svare relativt hurtigt, da jeg skal ud og sejle igen i dag - det ville være rigtig fedt!

:-) Rasmus

Reply to
Rasmus

Den Fri, 18 Jun 2004 09:49:16 +0200. skrev Rasmus:

Sidder de bare i parallel, eller er de separeret med en Septor? Hvis de bare sidder i parallel. Skal batterierne være fuldstændig ens og samme alder for at det virker.

13,6V-14V alt afhængigt af hvilket laderelæ du har på generatoren. 13,8V når Tystoren er færdig med at lade. Batterispændingen giver ingen indikation af ladetilstanden. Her skal du bruge en vægtfyldemåler og måle på syren.

Du skal nok hellere spørge: Hvor langt ned kan jeg gå og være sikker på at få motoren i gang igen. Løsning: Køb en Septor og brug det ene batteri til forbrug og det andet til start. (Så er vi også fri for at læse om at SOK har været ude at hente dig.)

Ikke hvis motoren er i gang, så sørger laderelæet for at holde spændingen oppe, indtil du når et forbrug der overstiger generatorens max. strøm.

sejle

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal
Reply to
Christian Treldal

Jeg bruger følgende tommelfingerregler:

Hvis der intet forbrug er og laderen er tilsluttet, bør spændingen være

14,35 - 14,40 volt Ved moderat forbrug og uden lader tilsluttet ca. 12,6 - 12,7 volt

til

Ved moderat belastning 11,0 volt Ved kraftig belastning 10,0 volt

og

Man får ihverfald en _grov_ indikation af ladetilstanden ved at interpolere lineært mellem 100 % = 12,6 volt og 0% = 11,0 volt

Spændingen skal helst måles direktet på batteriets poler, så man ikke bliver generet af spændingsfald i ledninger. Det er vigtigt at et batteri ikke står uopladet i længere tid. Det skal helst altid være fuldt opladet 8-)

Jeg er gået ud fra at du har et 12 volt system. Ved 24 volt skal mine tal multipliceres med 2.

Moderat belastning: 1 - 5 amp. Kraftig belastning 10 - 15 amp.

Med sejlerhilsen

Aage

gast på EMANON af KOLDING

Reply to
Aage Andersen

Jeg kan vart anbefale bogen El ombord til Kr. 125,00. Den fås i bådudstyrsforretninger. Bogen giver svar på alt el ombord. "Rasmus" skrev i en meddelelse news:cau6pk$2jv$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

til

og

igen

Reply to
Børge Larsen

Jeg vil anbefale:

Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!
Reply to
Ole Geisler

Hej Christian.

Batterierne er parallelforbundet. Der er intet skillerelæ. Da der er tale om en sejlbåd med udenbordsmotor (der kan startes med snor), er det ikke altafgørende, at der er strøm til at benytte startmotoren.

Tusind tak for dine gode råd. Det er rart at kunne følge lidt med i forbruget på batterierne.

:-) Rasmus

"Christian Treldal" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@fjernmig.taarnkammeret.dk...

opladet

til

Reply to
Rasmus

Hej Aage.

Tak for dit fine svar. Jeg har længe været nervøs for at trække for meget på batterierne. Efter dit svar overvågede jeg batteriernes spænding med både bærbar, gps, køleskab m.v. tilsluttet. Jeg vil tro, at der var tale om kraftig belastning. ;-)

Det var rart et finde ud af, at der faktisk var meget mere at tappe af, end jeg gik og regnede med.

Igen - tak for de gode svar!

:-) Rasmus

"Aage Andersen" skrev i en meddelelse news:cauf45$afm$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

interpolere

bliver

Reply to
Rasmus

Hej Børge.

Jeg har haft lånt bogen engang. Du har ret i, at den er god og giver nogle gode tommelfingerregler og råd.

Jeg har snart fødselsdag :-) og det er jo en oplagt gaveidé.

Tak for svaret.

:-) Rasmus

"Børge Larsen" skrev i en meddelelse news:40d2cc76$0$218$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

opladet