Hvornår er et AA batteri afladet ?

Jeg har en fjernstyring til min flyver, som benytter 6 stks AA batterier. Jeg er ret nerv=F8s for at den skal l=F8be t=F8r for str=F8m, mens min flyv= er er i luften. Jeg skifter derfor ofte batterier i den, men hvis jeg nu m=E5ler mine AA batterier, hvor langt nede i volts skal de s=E5 v=E6re, f=F8r jeg beh=F8ver at v=E6re nerv=F8s ?

Reply to
SpookiePower

SpookiePower skriver:

Det kommer an på hvilke batterier man bruger.

"SpookiePower" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@r36g2000vbn.googlegroups.com... Jeg har en fjernstyring til min flyver, som benytter 6 stks AA batterier. Jeg er ret nervøs for at den skal løbe tør for strøm, mens min flyver er i luften. Jeg skifter derfor ofte batterier i den, men hvis jeg nu måler mine AA batterier, hvor langt nede i volts skal de så være, før jeg behøver at være nervøs ?

--------- Som Klaus siger, så kommer det an på batteri-typen:

- Alkaline batterier har det med at falde rimeligt jævnt i spænding. Dvs. at det er nogenlunde nemt at finde ud af hvornår det vil være afladet.

- Opladelige (NiMh og nadre typer), har en meget stejl kurve når de er afladet. Dvs. at de "lige pludselig" ikke dur mere. Hvis du bruger opladelige i en lommelygte, så vil du ikke opleve at den lyser svagt, lige så længe som hvis du brugte alkaline. Med andre ord holder genopladelige batteier spændingen høj, ret tæt på fuldt afladet tilstand. Det er alletiders, men det gør det svært at måle om de er tæt på afladet eller ej.

Dertil er det også svært at måle på dem, når de ikke er "i brug". Man skal helst måle på dem mens de bruges, da spændingen stiger til tæt på fuldt opladet spænding når der ikke forbuges energi fra dem.

Det var nok et rimeligt dårligt svar...

Jeg ville bruge genopladelige, og så sørge for at de er fuldt opladte når du skal ud at flyve. Evt. have en hurtig lader med i bilen.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Jeg benytter 6 stks 1.2v AA NiMH 26mAh.

N=E5r de er nyopladet, s=E5 m=E5ler jeg dem til 1.45V

Reply to
SpookiePower

Jeg mener naturligvis 2600mAh

Reply to
SpookiePower

Jeg har lige skiftet batterier ud. Jeg m=E5lte dem til ca 1.26V Ved ikke om de s=E5 er t=E6t p=E5 at l=F8be t=F8r, eller om jeg kunne have brugt dem lidt endnu.

Reply to
SpookiePower

SpookiePower skriver:

Hvis det er 1,2 volts batterier og du måler 1,26 volt er der masser af krudt tilbage.

Ved du, hvor meget strøm din sender tager?

Hvis det er 2,6Ah batterier, kan du flyve med dem i 2,6 time, hvis din sender bruger 1A

Hejsa,

--

Du har fået en række gode svar, men tilføjer lige et mere:

Reelt set er det din sender der er bestemmende for hvor langt ned i forsyningsspænding du kan gå, inden funktionaliteten forsvinder, eller sendertrinnets rækkevidde forringes.

Flere producenter af NiMH-celler anbefaler at en sådan celle ikke aflades til under 0,8V. Den anbefaling gælder naturligvis for alle cellerne i en serieforbindelse (i dit tilfælde 6 stk).

Jeg vil foreslå dig, under kontrollerede forhold, at finde ud af ved hvilken spænding senderen stopper med at fungere. Ligeledes bør du finde ud af ved hvilken spænding rækkevidden på senderen er utilstrækkelig.

- Og så ellers holde dig til ikke at aflade cellerne til spændinger lavere end 0,8V

/Claus

Reply to
Claus

Tak for alle jeres svar :)

Reply to
SpookiePower

---- Du kan eventuelt investere i en rigtig batteritester. Jeg har selv denne:

Den viser hvor meget kapacitet, i %, som er tilbage i batteriet, og også spændingen.

Jeg har haft 4 ældre AA NiMh batterier liggende på skrivebordet gennem længere tid for at teste dem for selvafladning, her har jeg fået følgende målinger: (De var alle fuldt opladede til at starte med)

20% 1,19 V 80% 1,28 V 90% 1,29 V 100% 1,32V

Du kan måske nøjes med denne tester, som er lidt mere transportabel og billigere, men viser vist ikke spændingen:

I Danmark kan de bl.a. købes her

Sven Lindhardt

Hej!

Køb genopladelige LSD NiMH akkummulatorer (AA, AAA) i stedet. LSD NiMH har lav selvafladning:

Kan også fint anvendes i:

*trådløse (mac) tastaturer *trådløse mus *fjernbetjeninger *Lommeregnere til AA og AAA *Lommelygter *cykellygter *termometre, regnmåler, klimastation *transportable radioer *testudstyr ...

Hvis bare LSD-NiMH nyttedybdeaflades 13 gange (eller hvad der svarer til det), er pengene tjent hjem (benyttet cellepris: 25kr/AA(A)) - og sandsynligheden for syreudslip er væsentligt ringere.

Glenn

Reply to
Glenn

Vennligst still spørsmål med et riktig navn, og ikke slik at jeg må svare til et spøkelse.

Et vanlig NiMh eller Nicd har en utladespenning som er nesten lik. Slik som et 12 Volts bilbatteri. Problemet ligger i at cellespenningen er ca 0,15 Volt lavere. Selvfølgelig er det litt forskjell på utladespenningen. De 2 første har en flatere spenning, for så at falle fortere. Alle disse batteriene vil ha ca 1,2 volt /celle, og de er dårlig ladet om de kommer under 1,1 volt. Jeg vil derfor anbefale deg å skaffe en hurtiglader som tar hensyn til temperatur og ladekurve for dine batterier.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Sanyos Eneloop LSD-NiMH akkumulatorer, i den nye udgave (AA: HR-3UTGA, AAA: HR-4UTGA), lader til at kunne holde 75% af kapaciteten i 3 år i følge:

Citat: "...

  1. Charged ?eneloop? will still be ?ready to use even after 3 years*8?, thanks to SANYO?s industry-leading self-discharge control technology ..."

Sanyo eneloop HR-3UTG (typisk 8 stk AA):

Sanyo eneloop HR-4UTG (typisk 4 stk AAA):

Har nogen testet de nye udgaver?

Glenn

Reply to
Glenn