Re: Ceny części w PL

slyszalem juz o tej zarazie RHOS ze niby jakies "wasiki" rosna i moga byc
zwarcia nawet ale o tym jeszcze nie slyszalem (amator). To tak wyglada ekologia
wg UE? Jakas warstwa tlenkow rosnie na wzor aluminium? Koszmar...

Re: Ceny części w PL
tin whiskers@google
Ale nie ma co się martwić - jak urosną na tyle, żeby być problemem to
już będzie sprzęt dawno wymieniony, bo wcześniej kulki się odkleją ;)

Jako amator dodam jeszcze, że topniki do lutowania bezołowiowego są
wyjątkowo śmierdzące i drażniące jak się pracuje bez wyciągu...

Re: Ceny części w PL

Oprócz wąsików jest jeszcze "zaraza cynowa" występująca poniżej +13,2 st.C,
a nie wiem, czy elementom i lutowaniom ROHS nie zdarza się przebywać w
niższych temperaturach.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Cyna

Dodanie kilku procent ołowiu całkowicie niweluje ten problem, ale jest
sprzeczne z ROHS.
Komuś bardzo zależało, aby urządzenia się szybko rozpadały. Pytanie. Kto na
tym zyskuje i wszystko jasne.
Strach wsiadać do samochodu, bo skąd tu pewność, że producent sterowania ESP
(ma możliwość zahamowania dowolnego z kół) na pewno sprawdził, czy wszystkie
elementy nie są ROHS.
P.G.

Re: Ceny części w PL
Użytkownik Piotr Gałka napisał:

Jakoś wydawało mi się że powinno być -13 ale wszędzie widze że + ...

Na ile mi wiadomo sprzęt medyczny, wojskowy i motoryzacyjny jest
wyłączony z ROHS, chyba można to sprawdzić?

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Telekomunikacja tez.

Re: Ceny części w PL
Ale "wyłączony" oznacza, że "nie ma zakazu stosowania substancji
niezgodnych z ROHS" a nie "jest zakaz stosowania zgodnych". Więc
producent musi zapewnić, że takie części się (nawet przez przypadek) nie
dostaną. Starczy błąd w dostawie i dostajesz części powleczone czystą
cyną - ciężko je odróżnić od takich powleczonych SnPb a problemy mogą
się pojawić po latach.

Re: Ceny części w PL
Użytkownik Michoo napisał:
[..]

Dajmy na to szpital kupuje jakiś sprzęt za np 100 tyś PLN, producent
zrobił to w LF czyli sprzęt pożyje max jakieś 2 lata, po tych 2-ch
latach szpital raczej nie kupi sprzętu tego producenta, chyba że
zadziała mechanizm "rączka rączkę myje". Osobiście liczę na zdrowy
rozsądek producentów iż tego pier....nego gówna Lead Free zwanego nie
pchają tam gdzie w grę wchodzi życie czyli medycyna, motoryzacja, zdrowie.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Ceny części w PL

Ja nie wiem ale ja pierwsze PCB lutowałem bezołowiowo około 2005 może 2006
roku i jeszcze te urządzenia działają. Jeżeli się coś psuje to nie z powodu
lutowania. Kondensatory wyschną szybciej w przetwornicach.

Re: Ceny części w PL

slyszales o PS3 i XBOX ?
Padaja jak muchy wlasnie dzieki LF

Re: Ceny części w PL

Ale to wszystkie BGA odpadają od naprężeń termicznych. Pod tymi scalakami
musi być piekło.

Re: Ceny części w PL

Być może w jakichś specyficznych zastosowaniach LF się nawet sprawdza,
ale ołowiówka też tam zadziała, a psuje się nie od lutowania, to
oczywiste, psuje się od samej technologii, braku wytrzymałości, czy to
trzeba jeszcze komuś objaśniać? są na tym świecie elektronicy zwolennicy LF?
W 2005 pojawiły się pierwsze komórki w LF, SE K700 był pierwszym który
trafiał w obu wersjach, te LF padały jak muchy, wystarczyło im
przelutować procesor i chodziły dalej parę miesięcy, a ostatnio 3 razy
wymieniałem moduł radiowy (kiedyś tego typu konstrukcję nazywało się
moduł hybrydowy) wszystkie 3 przegrzały się bo moduł spory i wymagał
wydłużenia czasu lutowania (maszyna BGA), telefon nie przechodził potem
kalibracji, nie dziwi mnie to bo musiałem dać mu 350'C przez ponad 2
minuty żeby usiadł.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Ceny części w PL
Są stopy LF, które mają naprawdę fajną charakterystykę i są
nietoksyczne, ale przy cenach indu i złota to można o nich zapomnieć,
chyba, że w bardzo specyficznych zastosowaniach.

Ale od tego czasu luty bezołowiowe (i topniki) się rozwinęły. Inna
sprawa, że co lutuję bezołowiowo to mam wrażenie, że to same zimne luty,
bo spoiwo się robi matowe po zakrzepnięciu...

Re: Ceny części w PL
[..]

Od 2004 strugam w komórkach, nie widzę poprawy w lutach, praktycznie
każdy kolejny model wytrzymuje może 2 lata, Co gorsze producentom jest
to na rękę, IMHO rezultatem dyrektywy ROHS jest zwiększenie odpadów w
formie elektroniki wszelakiej.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Ceny części w PL
W moim K700i po raz kolejny trzeba będzie wymienić joystick. Nie ma to z
lutami wiele wspólnego. A jakby nie patrzeć jest to dość na dzisiejsze
czasy "przedpotopowy" sprzęt.

Pewnie tak. Z 2 strony mówimy o sprzęcie, którego czas życia jest w
okolicy tych 2 lat... Więc skoro ludzie i tak go wymieniają to
zastosowanie LF nie jest wielkim problemem.

To, że całe ograniczenie co do ołowiu wzięło się z kłamstw jest
problemem większym.

Re: Ceny części w PL

1. Nie mylisz przyczyn ze skutkami ?
2. ROHS nie dotyczy tyko komórek. Jestem prawie pewien, że na przykład
centralki alarmowe też są ROHS, a nie wiem, czy ludzie i tak je wymieniają
po 2 latach.
P.G.

Re: Ceny części w PL
Sprzęt ma zazwyczaj rok (US) albo 2 lata (np u nas) gwarancji. Rozwój
jest tak szybki, że większość zmienia (i producenci chcą, żeby
zmieniali) telefony/odtwarzacze/komputery równie często (różne
abonamenty) lub częściej - pojawiają się nowości na rynku.

No tak, ale taka centralka:
a) ma 2 letnią gwarancję i podejrzewam, że np. ubezpieczenie może
wymagać jej wymiany
b) ma gwarancję dłuższą, bo producent zdaje sobie sprawę, że w warunkach
w jakich pracuje centralka mechaniczne ukruszenie lutów nie grozi,
własności temperaturowe są dobre a dendryty będą rosły przynajmniej 5
lat, żeby zaczęły stanowić problem. Ewentualnie użycie lutu droższego 40
razy nie ma kompletnie znaczenia przy koszcie całości (np 4zł zamiast
0.1zł).

Re: Ceny części w PL

Otóż to, ostatnio MUSIAŁEM wymienić płytę główną w PC bo mostek
południowy postanowił mieć problemy z połączeniem z płytą (temperatura),
wymieniłem kulki na ołowiane ale moje rzeźnickie metody chyba nie były
dość delikatne, gdyby nie to nie zmieniałbym tej płyty przez najbliższe
2 lata, kogo mogę podać do sądu? Unię europejską?

Nie, ubezpieczyciel wymaga by była i ma działać, nie powinna zdechnąć
minimum 10 lat, a tu masz, co 2 lata nowa centralka, stara do
"recyklingu" czyli na wysypisko

Marketingowcy mają inne myślenie

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Ceny części w PL

A to nie oni lobbowali za ROHS ?

To nawet urzędnicy UE wiedzieli (i to z góry) bo razem z ROHS weszło WEEE.
P.G.

Re: Ceny części w PL

O co chodzi? Ja nic odwrotnego nie twierdziłem.

Spróbuj przy małej serii zamówić montaż ołowiowy, z elementów ołowiowych. Z
montażem nie będzie problemu, ale elementy to kłopot, czas i cena.
Widziałem kiedyś notę AD na temat trwałości montażu to ołowiowe elementy i
montaż miał zdecydowaną przewagę nad pozostałymi 3 kombinacjami, które
wychodziły podobnie do siebie - czyli montaż ołowiowy elementów
bezołowiowych daje tylko złudzenie, że się zrobiło dobrze, a robi się tak
samo źle jak obecnie wszystko inne.

Kryzys. Branża samochodowa tnie koszty. Elementy ołowiowe są już droższe od
bezołowiowych. Nie mają obowiązku stosowania ołowiowych. A może technologia
bezołowiowa już dojrzała. W zasadzie czemu nie zastosować bezołowiowych
skoro nic nie zabrania.....
Ciągle mam w pamięci zdanie jednego gościa z końca 2005, który po
przeczytaniu około 4000 artykułów na temat technologii bezołowiowej
(zamieścił je na swojej stronie) stwierdził, że się obkupił w sprzęt i teraz
czeka aż jakiś wypadek śmiertelny spowodowany ROHS otworzy ludziom oczy.
P.G.

Re: Ceny części w PL

 w sprzEA%t i

Tak z ciekawoB6%ci spytam. ZnalazB3% przez te 5 lat?

--20%