Nowy polski procesor

Znowu jesteśmy miszczami w dziedzinie procesorów:
http://technowinki.onet.pl/inne/wiadomosci/polski-procesor-bedzie-hitem-cebit,1,5433735,artykul.html

ATSD co tam z procesorem Warszawa?

Re: Nowy polski procesor
http://technowinki.onet.pl/inne/wiadomosci/polski-procesor-bedzie-hitem-cebit,1,5433735,artykul.html

Cytuję:
Układ 8051 jest obecnie najpopularniejszym typem procesorów
przemysłowych i można go znaleźć dosłownie wszędzie, od komputerów,
poprzez akcesoria na USB, na kartach SIM kończąc.

Buehehe.

Re: Nowy polski procesor
http://technowinki.onet.pl/inne/wiadomosci/polski-procesor-bedzie-hitem-cebit,1,5433735,artykul.html

Może źle liczę... Standardowy układ 8051 pracował na 12MHz i na dzień
dobry miał dzielnik przez 12 z tego co pamiętam, więc pomijając już
fakt, że to nie był RISC to pracował na zegarze 1MHz, więc skoro ten
jest 66 razy szybszy to jak się to ma do pierwszego lepszego ARM'a?
No i 8051 to dalej 8-bitów.

W moim przekonaniu chęć stosowania tego wynika tylko i wyłącznie z
przyzwyczajeń do narzędzi na które wydało się kupę kasy i szkoda
to teraz odstawić w kont. Sporo też ludzi wychowało się na tym
procesorze i nie wyobrażają sobie przesiadkę na coś innego,
bo po co skoro do ich produktów wystarcza.

Pozdrawiam

Re: Nowy polski procesor
http://technowinki.onet.pl/inne/wiadomosci/polski-procesor-bedzie-hitem-cebit,1,5433735,artykul.html

Jest darmowe core do niego i możesz go sobie zrobić razem z własnymi
peryferiami w FPGA. Zdaje się, że popularny jest w układach a Mixed-Signal.

Re: Nowy polski procesor

No właśnie, po co? Jak mam zrobić układ mrugający trzema diodami i
włączający trzy przekaźniki, to wolę to plus sprawdzoną tysiąckrotnie
bibliotekę i w pół godziny mam niezawodne urządzenie. Szybciej niż
przedzierać się przez kolejną cegłę z erratami superprocka, którego po
wdrożeniu urządzenia do seryjnej produkcji już nie będzie w sprzedaży.
No wiem, że dziś robi się wszystko na rok plus jeden dzień, ale są
dziedziny, gdzie to (jeszcze) tak nie działa.

--
pozdrawia Adam
Re: Nowy polski procesor
http://technowinki.onet.pl/inne/wiadomosci/polski-procesor-bedzie-hitem-cebit,1,5433735,artykul.html

O nim już chyba było - i było już naśmiewanie tego jaki on "szybki"... w
porównaniu z pierwszymi 8051.

Osobiście 8051 nie znoszę - ma dość "niestandardową" architekturę dobrą
do dłubania w asm a niekoniecznie do wygodnego pisania. Nie ma na niego
g++ a jedynie sdcc. Kod wychodzi niespodziewanie duży, etc.

No i główne pytanie - dlaczego używać czegoś co ma poroniony pipeline[*]
i nie obsługuje współczesnych interfejsów gdy są alternatywy?

[*] 0.61 DMIPS? AVR ma 1, cortex-m3 1.25... nawet cortex-m0 ma 0.9

Re: Nowy polski procesor
On 2013-03-04 14:37, Michoo wrote:
Może dlatego, że nie do każdego zastosowania potrzeba "wyczynowego" MCU,
a implementacja takiego soft core'a w FPGA/ASIC potrzebuje mniej
lcell-i/krzemu przez co jest tańsza. Nawet pomijając koszt licencji
który w przypadku "wyczynowych" MCU może być wyższy (tzn. tak
przypuszczam że jest wyższy).

BTW. Również uważam, że MCS-51 to koszmar programisty. :-D

Re: Nowy polski procesor

A ja kochałem 6502. Tam było jakoś niewiele rozkazów, i tak się to
przyjemnie pisało z główki, że hej !

Jakieś 25 lat temu :)

Re: Nowy polski procesor

Podpisuje się pod tym. Naprawdę łatwo pisało się w assemblerze. Miałem
Atarii 800XL.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: Nowy polski procesor
On 2013-03-04 16:00, sundayman wrote:
To podejrzewam, że obecnie produkowane H8 Renesasa też powinny ci się
spodobać jako że lista instrukcji H8 i 6800 (i tym samym 6502) była
zdaje się inspirowana listą instrukcji PDP-11. :-D

Re: Nowy polski procesor

Chyba ci się zdaje, albo ta inspiracja jest bardzo lekka ;-). Pisałem
programy na PDP11, też w assemblerze. Tam nie ma instrukcji działających
na specjalnych rejestrach, wszystkie istrukcje działają na wszystkich.
Mało tego, rejestry są mapowane w przestrzeni adresowej. Z ciekawostek:
PDP11 nie ma instrukcji LDI, czyli ładowania rejestru stałą umiaszczoną
w programie. Za to ma instrukcję Load Indirect with Autoincrement. Ona
działa też na rejestrze Program Counter ;-).

Re: Nowy polski procesor
On 2013-03-05 09:53, Waldemar Krzok wrote:
W sam raz w przypadku H8 jest chyba *bardzo* duża - tam również każda
instrukcja może działać na dowolnym rejestrze/rejestrach (oprócz kilku
nielicznych instrukcji odwołujących się do CCR).

W H8 jest jedna instrukcja MOV (w wersjach .B, .W i .L) która w
połączeniu z trybem adresowania natychmiastowego daje to co
LoaDImmediate. Może w PDP-11 było podobnie?

Standardowy tryb adresowania w H8. Chociaż AFAIR tam nie da się
modyfikować zawartości PC instrukcją klasy MOV.

Re: Nowy polski procesor
H8 akurat nie znam. 6502 i 6800 trochę.

Właśnie PDP nie miała adresowania natychmiastowego. Dlatego to dziwne
mov R0,(R7)+. R7 to Program Counter, a efekt to właśnie LDI.

W PDP mogłeś pomnożyć PC z SP i wartość wpisać do PC (albo SP).
Obojętnie, czy to miało sens ;-).

Re: Nowy polski procesor

W wielu prockach są sztuczne mnemoniki assemblera.
Np. w AVR tak naprawdę nie istnieje rozkaz przesunięcia artmetycznego w
lewo LSL, jest to w rzeczywistości dodanie rejestru do samego siebie.
czyli LSL r0 to tak naprawdę ADD r0, r0. Rozkazy SBR i CBR to nic innego
jak ORI i ANDI.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Nowy polski procesor
 =

napisaC5%82(a):

<->
02) byC5%82a
aC5%82em  =

82%ajC4%85cych  =

szystkich.  =

iekawostek:  =

85% umiaszczonC4%85  =

. Ona  =

ChciaC5%82em zauwaC5%BCyC4%87, C5%BCe w przeciwieC5%84stwie do 8080=
 czy Z80, 6502 nie miaC5%82  =

wielu instrukcji dziaC5%82ajC4%85cych tylko na konkretnym rejestrze ch=
oC4%87  =

rzeczywiC5%9Bcie takie byC5%82y, ale z drugiej strony to ile tych reje=
strC3%B3w 6502  =

miaC5%82? ;) Za to wiele rzeczy moC5%BCna byC5%82o zrobiC4%87 wprost=
 na pamiC4%99ci a strona  =

zerowa pamiC4%99ci wrC4%99cz byC5%82a traktowana jak dodatkowe rejest=
ry procesora. Co  =

by nie mC3%B3wiC4%87 filozofia totalnie odmienna od intelowskiej.

Re: Nowy polski procesor
Tutaj są wszystkie 56 instrukcje:
http://www.obelisk.demon.co.uk/6502/instructions.html

Re: Nowy polski procesor
82%(a):

<->
w, i tak siC4%99 to  =

ToC5%9B mi fajne czasy przypomniaC5%82 :)

Re: Nowy polski procesor

Masz zabawke: http://www.visual6502.org/

Re: Nowy polski procesor

a widziałem kiedyś. No fajne.
Właściwie każdy programista powinien to zobaczyć.

Re: Nowy polski procesor

Open RISC - 32bitowa kobyła z wydajnością 1DMIPS/MHz zajmuje 4k LUTów w
domyślnej i 2.4k w minimalnej konfiguracji. Działa toto na 125MHz.

MicroBlaze odpalałem na 100MHz i odp zajmował coś pod 3.5k LUTów razem z
MMU, kontrolerem DDR i ethernetem.

Z opisu wyczytałem, że jest bardzo niskie zużycie energii - to może być
niezłym atutem, ale ciągle nie rozumiem "dlaczego".

"Najszybszy 8051" brzmi dla mnie jak "zrobiliśmy nowoczesną, wojskową
katapultę o największym zasięgu - 10 razy większy od tworów ze
starożytności".

P.S.
Z opisu wynika, że będzie toto miało 8MB flasha - ciekawe jak jest to
adresowane, że kod jest kompatybilny z 8051.