ster-driehoek probleem

Heb een compressor (K-14) van Bauwer, met een Marelli MA132SA2 elektromotor (7.5KW) als driver voor dit ding.

De softstart-schakelaar is zeker weten juist aangesloten en ik heb vandaag 2 nieuwe exemplaren geprobeerd. (handgeschakelde exemplaren)

Probleem. In Ster, kan ik de motor starten. Is deze lekker op gang (seconde of tien) en ik schakel door naar driehoek, dan springen de stoppen er uit.

Van alles al geprobeerd, maar alles zonder resultaat.

Er hangen hier Hager MBN 616E automaten in de meterkast. De krachtstroominstallatie is voorzien van aparte aardlek.

De gemeten aanloopstroom in ster is 38 ampere, met een val naar ongeveer 12, dan vrij snel oplopend....

Het moment van schakelen naar driehoek, heeft geen invloed op het resultaat. Telkens liggen de stoppen er uit.

Wat nu te doen. Wij snappen er niets van.

Groeten,

Michel

Reply to
Michel

"Michel" schreef in bericht news:ch2ffr$n9n$ snipped-for-privacy@news.cistron.nl...

elektromotor

2

(seconde

12,

resultaat.

Hoeveel amp zijn die automaten? Heb je niet toevallig een U2, V2 of W2 verwisseld? (wil hij in driehoek de andere kant op draaien) en dat wil natuurlijk niet :-) Ik weet dat je een ster driehoek op een bepaalde manier kunt aansluiten dat de piekstroom tijdens overschakken van ster naar driehoek verminderd. Ik weet alleen niet meer wat daar nu anders bij was. (moet ik een colega vragen die mij dat destijds heeft verteld) Maar misschien weet iemand anders het hier. Hier nog even een schema (missschien heb je toch iets verkeerd)

Wat gebeurt er als je hem gelijk in driehoek start?

suc6 ENERBY

Reply to
(¯`·.¸¸.->®ene

" (¯`·.¸¸.->®ene©

Reply to
Michel

de

mis

Hoeveel amp zijn die automaten? Heb je niet toevallig een U2, V2 of W2 verwisseld? Wat gebeurt er als je hem gelijk in driehoek start? (doe dit even zonder compressor dus Vsnaar eraf) Draait hij dan de goede kant op?

Reply to
(¯`·.¸¸.->®ene

[...]

Heb je echt een softstarter? Dan doe je het niet helemaal goed. De softstarter vervangt de ster/driehoek aanloop. Dus motor in driehoek aansluiten, en alleen de softstarter gebruiken.

Of gebruik je een ster driehoek schakelaar??

Laat even weten, dan heb ik nog een tipje voor je.

Jantje

Reply to
Jantje

Hoi Jantje,

Het is een ster-driehoek inderdaad. Sorry voor de verwarring. Ik noem dat ook een softstarter :)

groetjes,

vandaag

uit.

Reply to
Michel

16A automaten

Nope

Dat heb ik nog niet geprobeerd. thx voor de tip

Mich

Reply to
Michel

"Michel" schreef in bericht news:ch3sbs$9rh$ snipped-for-privacy@news.cistron.nl...

Heb je een 7,5 kW motor aangesloten op een automaat van 16 Ampere? Dat is wel heel erg krap aan. Heeft de automaat een C karakterestiek?? De motor neemt nominaal al ongeveer 15 Ampere op!

Bij het overschakelen van ster naar driehoek komt er kortstondig een hoge piekstroom. Deze piekstroom is zelfs hoger dan bij direkte aanloop op driehoek. Maar wel veel korter. Wat je kunt proberen is de ster-driehoek anders aan te sluiten. ENERBY had het er al over, maar wist niet hoe. Vooral bij zwaar lopende motoren wil het wel eens helpen. Wat moet je doen? Klemmenbord U1, V1, W1 en V2, W2,U2

Voeding L1,L2,L3 op U1, V1, en W1 Sterstand V2,W2, en U2 doorverbinden.

Driehoekstand normaal U1 met V2, V1 met W2 en W1 met U2 doorverbonden. Speciale aansluiting: U1 met W2, V1 met U2, en W1 met V2 doorverbinden. Dus als het ware de onderste klemmen 1 plaatsje naar rechts opschuiven.

Deze truuk kun je dus eens proberen. Kijk ook je automaat na, moet minimaal een C karakterestiek hebben. En probeer eerst met een onbelaste motor.

Ik hoor graag van je of het gelukt is.

BTW. Een softstarter is een elektronische aanzetter vor motoren.

Jantje

Reply to
Jantje

Wanneer bij een ster-driehoekschakeling de zekeringen bij het naar driehoek gaan eruit vliegen komt dat 10 tegen 1 doordat de motor in driehoek de verkeerde draairichting heeft. Doordat de motor dan eerst tot stilstand moet komen en weer aan moet lopen verkrijg je dan een enorm hoge aanloopstroom reden waarom de ster-driehoekschakeling in de eerste plaats toegepast werd....

Succes verder..

"Michel" schreef in bericht news:ch2ffr$n9n$ snipped-for-privacy@news.cistron.nl... | Heb een compressor (K-14) van Bauwer, met een Marelli MA132SA2 elektromotor | (7.5KW) als driver voor dit ding. | | De softstart-schakelaar is zeker weten juist aangesloten en ik heb vandaag

[...]
Roodborstje

"Roodborstje" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Dit is vrijwel onmogelijk. Aangezien er bij omschakeling van ster naar driehoek de fase aansluiting op U1 V1 en W1 niet lasgenomen worden. Bij verkeerde aansluiting zal de motor stoppen, de zekeringen eruitknallen, of alleen maar brommen, waarna de zekering en/of thermische beveiliging er alsnog uitgaat.

In driehoek de andere kant om laten lopen is normaal gesproken niet mogelijk. Wil je het perse doen?? Dan heb je minimaal een aangepaste schakelaar nodig.

Jantje

Reply to
Jantje

Bla, leer eens lezen knul.

"Jantje" schreef in bericht news:4136d93e$0$150$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl... | | "Roodborstje" schreef in bericht | news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... | > Wanneer bij een ster-driehoekschakeling de zekeringen bij | > het naar driehoek gaan eruit vliegen komt dat 10 tegen 1 | > doordat de motor in driehoek de verkeerde draairichting | > heeft. Doordat de motor dan eerst tot stilstand moet komen | > en weer aan moet lopen verkrijg je dan een enorm hoge | > aanloopstroom reden waarom de ster-driehoekschakeling | > in de eerste plaats toegepast werd.... | >

| | Dit is vrijwel onmogelijk. | Aangezien er bij omschakeling van ster naar driehoek de fase aansluiting | op U1 V1 en W1 niet lasgenomen worden. | Bij verkeerde aansluiting zal de motor stoppen, de zekeringen eruitknallen, | of alleen maar brommen, waarna de zekering en/of thermische beveiliging er | alsnog uitgaat. | | In driehoek de andere kant om laten lopen is normaal gesproken niet | mogelijk. | Wil je het perse doen?? | Dan heb je minimaal een aangepaste schakelaar nodig. | | | Jantje | |

> [...]

Snap jij wel waar het over gaat??

Jantje

Reply to
Jantje

Waarom loopt een technisch meningsverschil nou weer uit op schelden? Leg liever uit waarom die ander ongelijk heeft.

/Eilko.

Reply to
Eilko

Het is geen kwestie van ongelijk, laat staan een meningsverschil. Ik vertel op een normale manier aan de OP dat de zekeringen bij het overschakelen van ster naar driehoek tien tegen een stuk gaan vanwege een verkeerde (andere dan in ster) draairichting.

Jantje begint daarop met een zeurverhaal dat een andere richting in driehoek dan in ster niet mogelijk is omdat dan de zekeringen stuk gaan.... Sja, als ie mijn reactie gelezen had dan hoefde de zijne eigenlijk niet meer. Toch neuzelt hij vrolijk door.

Een onbenul die niets kan toevoegen en alleen de OP maar een beetje misinformatie wil verstrekken krijgt van mij net wat ie verdiend en meer niet.

"Eilko" schreef in bericht news:41370d3e$0$559$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... | Jantje wrote: | | > "Roodborstje" schreef in bericht | > news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... | >

| > Jantje | | Waarom loopt een technisch meningsverschil nou weer uit op schelden? | Leg liever uit waarom die ander ongelijk heeft. | | /Eilko. |

> [...]

Misschien komt dat ook wel omdat het vervelend is dat de hele draad onderaan word geantwoord en dan komt Roodvogeltje die zonodig weer zijn antwoord bovenaan moet neerzetten. Dat leest niet erg makkelijk.

Gijs

Reply to
Gijs

"Roodborstje" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Allereest mijn excuses. Met schelden enz. kom je niet verder naar elkaar toe, allen maar verder vanelkaar af.

Even mijn verhaal goed lezen Roodborstje.

Het is (vrijwel) onmogelijk de motor zo op een ster-driehoek schakelaar aan te sluiten dat deze in de ster-stand de ene kant op draait, en in driehoekstand de andere kant op draait. Afgezien van aanloop en ander soort van stromen. Lukt ook niet met een 0,75 kW motortje met 100 Ampere afgezekerd is.

Dat het wel kan is een zg. broodje aap verhaal.

Wat wel kan bij verkeerde aansluiting, is dat de motor in driehoek op twee fasen gaat lopen. De motor loopt dan niet lekker, en uiteindelijk zal de thermische beveiliging eruit gaan. Maar hij draait wel nog steeds dezelfde kant op.

Jantje

Reply to
Jantje

Ik heb er niet zo heel veel verstand vanmaar ik kan het altijd proberen. Ik weet niet of het een motor is die ook geschikt is voor 220v dus

220v/380v? Er zijn tegenwoordig ook motoren die geschikt zijn voor 400v/690v zijn. Dan moet je dus precies anderom de plaatjes aansluiten die erop zitten voor ster en driehoek.

( zal wel een dom antwoord zijn ) ;-)

Gijs

Reply to
Gijs

Ik heb eens een bedradingsschema uitgewerkt waarbij ie in ster goed draait en in driehoek de verkeerde kant op zou willen. 't Is wel te bedraden, als je een volledig gescheiden driestanden driefasen schakelaar hebt. Of die schakelaars in de praktijk gebruikt worden, weet ik niet.

Uit het verhaal van OP valt af te leiden dat de stoppen er direct uit vliegen. Geen thermisch probleem dus..

Ik blijf het met Roodborstje eens dat het vrij simpel is om een ster-driehoekschakeling met een zo eenvoudig mogelijke schakelaar zo te configureren dat ie in driehoek verkeerdom draait en dus onmiddellijk de stoppen er uit brandt.

/Eilko.

Reply to
Eilko

Joh je lult weer naar je verstand hebt, het is niet het draaien van de motor maar het DRAAIVELD dat de richting die een motor kiest bepaald. Dit is dan teven de draairichting van de motor in kwestie. Zo heeft een aangesloten motor die nog niet draait een draairichting. Is het draaiveld en dus de draairichting linksom bij aanloop in ster en rechtsom bij overschakelen naar driehoek is het resultaat voor de meesten onder ons intussen bekend.

Verder ga ik met een dombo als jij absoluut niet meer, schrijf je antwoord maar naar de maan of de blauwe lucht. Ik heb wel beters te doen dan met eikels te discussiëren op niets af.

"Jantje" schreef in bericht news:41377660$0$764$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl... | | "Roodborstje" schreef in bericht | news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... | | Allereest mijn excuses. | Met schelden enz. kom je niet verder naar elkaar toe, allen maar verder | vanelkaar af. | | Even mijn verhaal goed lezen Roodborstje. | | Het is (vrijwel) onmogelijk de motor zo op een ster-driehoek schakelaar aan | te sluiten dat deze in de ster-stand de ene kant op draait, en in | driehoekstand de andere kant op draait. | Afgezien van aanloop en ander soort van stromen. | Lukt ook niet met een 0,75 kW motortje met 100 Ampere afgezekerd is. | | Dat het wel kan is een zg. broodje aap verhaal. | | Wat wel kan bij verkeerde aansluiting, is dat de motor in driehoek op twee | fasen gaat lopen. | De motor loopt dan niet lekker, en uiteindelijk zal de thermische | beveiliging eruit gaan. | Maar hij draait wel nog steeds dezelfde kant op. | | Jantje | |

Reply to
Roodborstje

Iedereen die regelmatig dergelijke schakelingen in de praktijk beleefd weet war er daarmee fout kan gaan, hetzelfde geld overigens voor Dahlander (2 toeren motoren) die in driehoek en dubbelster lopen voor resp lage en hoge toeren.. Ook die kan je makkelijk verkeerd aansluiten.

Weet je hoe het klemmenbordje en de theorie van deze schakelingen in elkaar steekt hoeft aansluiten en werking geen probleem te zijn.. Door voortgang van de techniek en intrede van cycloconvertors en softstarters zijn de meeste "nieuwe" techneuten ook niet meer in staat in een keer de boel foutloos aan te sluiten.

Vaak komt het erop neer dat ze dan ouwe knarren als ik bellen om het "karwei" af te maken, lol;-))

"Eilko" schreef in bericht news:41381d7a$0$78753$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... | Jantje wrote: | > "Roodborstje" schreef in bericht | > news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... | >

| > Dat het wel kan is een zg. broodje aap verhaal. | | Ik heb eens een bedradingsschema uitgewerkt waarbij ie in ster | goed draait en in driehoek de verkeerde kant op zou willen. | 't Is wel te bedraden, als je een volledig gescheiden driestanden | driefasen schakelaar hebt. Of die schakelaars in de praktijk | gebruikt worden, weet ik niet. | | > Wat wel kan bij verkeerde aansluiting, is dat de motor in driehoek op twee | > fasen gaat lopen. | > De motor loopt dan niet lekker, en uiteindelijk zal de thermische | > beveiliging eruit gaan. | | Uit het verhaal van OP valt af te leiden dat de stoppen er direct | uit vliegen. Geen thermisch probleem dus.. | | Ik blijf het met Roodborstje eens dat het vrij simpel is om | een ster-driehoekschakeling met een zo eenvoudig mogelijke | schakelaar zo te configureren dat ie in driehoek verkeerdom | draait en dus onmiddellijk de stoppen er uit brandt. | | /Eilko. |

Reply to
Roodborstje