Led op knijpkat

Ik heb een wat oudere knijpkat die ongeveer 3 volt levert. Wat is er voor nodig om hier een led op te laten branden?

Bye, Bughunter. quit

Reply to
BugHunter

[...]

Op Sat, 2 Feb 2008 16:29:27 +0100, schreef "BugHunter" het volgende.

Heb je 2 knijpkats?

groetjes Henk

freakhenkDIT@WEGgmail.com   [haal "DIT WEG" weg]
http://www.pc-freak.nl
Reply to
~PC-freakĀ©~

Ik gok (dus weet niet zeker), dat d'oude knijpkat zich ongeveer als een wisselstroombron gedraagt.

Indien zoja, zou je weg komen met 2 (witte, neem ik aan) led's anti-parallel te zetten. (~3.6V), zonder voorschakelweerstand.

Ik meen me uit mijn prille jeugd te herinneren dat in die oer-knijpkats fiets-achterlichtlampjes zaten (toen 6V 50 mA).

Reply to
Blarp

Blarp schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Ja, het is natuurlijk wisselstroom. Ik ga het proberen met twee leds. Je bedoelt toch, aan de ene pool de plus van de ene led en de min van de andere, en aan de andere pool de overige twee?

Het lampje was kapot, en ik heb al 2 lampjes uit zaklampjes geprobeerd, een van +/- 1/2 volt en een van +/- 3 volt. Vermogen weet ik niet. Maar bij beide moest ik wel heel hard knijpen om een klein gloeipitje te krijgen. Dus de kat levert weinig vermogen. Ideaal voor leds dus.

Ik laat wel weten of het lukt, bedankt.

Bye, Bughunter.

Reply to
BugHunter

BugHunter schreef in bericht news:47a4e9cf$0$2065$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

Het lukte al met één witte led. Ik heb het glas van het kapotte lampje verwijderd en de led erin gesoldeerd. De lichtopbrengst is best aardig. Leuk geprutst. :o)

Bye, Bughunter.

Reply to
BugHunter

Moet je toch mee uitkijken, de LED krijgt nu namelijk ook een paar volt in sperrichting te verwerken en op den duur kan hij daardoor sneuvelen.

Plus dat je maar een halve fase gebruikt, waardoor de lichtopbrengst onnodig laag ligt. Een tweede led antiparallel lost beide problemen op.

En voor 3Euro koop je er een met 5 led's

"BugHunter" schreef in bericht news:47a4e9cf$0$2065$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

Reply to
Dick den Heijer

Dat lijkt me niet te voldoen aan de oorspronkelijke vraag om een bestaande knijpkat om te bouwen.

Piet Beertema schreef in bericht news: snipped-for-privacy@opt-in.invalid...

Oh, kan ie daar slecht tegen. Hopelijk valt het mee.

Ja, dat besef ik wel, maar de lichtopbrengst valt mij alles mee. Nou ja, ik laat het nu zo, het zit nu lekker. En als ie de geest geeft, zet ik er alsnog 2 ledjes tegengesteld parallel in.

Bye, Bughunter.

Reply to
BugHunter

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl schreef in bericht news:9c090$47a5ed84$d4549fe0$ snipped-for-privacy@news1.tudelft.nl...

Nee, is niet relevant. Het gaat natuurlijk om het prutsen en het daaruit voortkomende resultaat. En de voldoening, ook al is het maar een kleinigheid.

Bye, Bughunter.

Reply to
BugHunter

BugHunter schreef in bericht news:47a6193e$0$11452$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

Ik heb toch maar eenzelfde led anti-parallel gezet. Nu is de lichtopbrengst uit de kunst. Hij is al fel bij een klein kneepje. Het voordeel van dit oude ding is dat er een zwaar vliegwiel in zit, zodat je niet zo snel achter elkaar hoeft te knijpen. Een mooi stukje prutswerk. :o)

Bye, Bughunter.

Reply to
BugHunter

Maar je moet wel hard knijpen om dat zware vliegwiel op gang te brengen. ;-)

Piet Beertema schreef in bericht news: snipped-for-privacy@opt-in.invalid...

Weet ik, als ik denk hem straks nodig te hebben ga ik hem vast opstarten. ;-)

Bye, Bughunter.

Reply to
BugHunter