autoradio op 220 volt

hallo,

een vraag:

ik wil in de badkamer een autoradio op 220 volt laten draaien.

wat voor type voeding heb ik daar voor nodig?

heeft een bosch acculader genoeg vermogen? (accuboormachine)

of is er misschien een andere oplossing?

alvast bedankt!

Reply to
van veluw

"van veluw" schreef in bericht news:43c0f27b$0$10077$ snipped-for-privacy@text.nova.planet.nl...

In principe een 12V tot 13,8V gelijkspanningvoeding. Waarschijnlijk zul je in de badkamer het apparaat niet op maximaal volume gebruiken, en dan valt het stroomverbruik ook nog wel mee. In dat geval kun je met een stevige netadapter van 12V, 1Ampere, misschien al genoeg hebben.

Als de spanning een beetje overeenkomt, tussen de 10 en 14 volt, zou je het kunnen wagen. Maar misschien is het vermogen toch te laag. Dan gaat het geluid vervormen, als je e.e.a. wat harder zet. En sneuvelt je lader misschien.

Ja, deze, verdien ik er ook nog wat aan:

Moet het wel op vol vermogen kunnen tetteren, een wat zwaarder exemplaar:

Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

"van veluw" schreef in bericht news:43c0f27b$0$10077$ snipped-for-privacy@text.nova.planet.nl...

Zit er geen flinke 50 Hz rimpel op? Ik ken nogal wat autoacculaders waar alleen een paar diodes inzitten. Die zijn niet geschikt om een autoradio direkt op aan te sluiten.

Maurits

Reply to
Maurits

"van veluw" schreef in bericht news:43c0f27b$0$10077$ snipped-for-privacy@text.nova.planet.nl...

Gestabiliseerde voeding zoals bv voor 27 Mc bakjes heb je dan nodig. Die dingen geven 13.8 volt, zijn perfect afgevlakt, en naargelang de uitvoering tot meeeeeeeeeeeeeeeeeerdere Ampéres verkrijgbaar. Dit laatste hangt een beetje van de geldbeugel af. Stap deshalve even een 27 Mc zaak binnen.

Reply to
news.telenet.be

Gebruik een pc AT voeding. Deze kun je vast nog wel ergens gratis op de kop tikken. Houd er rekening mee dat pc voedingen over het algemeen niet zelfstandig opstarten. Je moet hem voor de gek houden met een weerstandje. De truc is zeer simpel en er is vast wel iemand hier die dat zo uit z'n hoofd weet.

Reply to
Ivo Vermeulen

Houd er rekening mee dat deze niet zijn gemaakt voor vochtige omgevingen (badkamer)!!!!! Kan tot levensgevaarlijke toestanden leiden, zeker als het gemonteerd wordt door een ondeskundige (en dat lijkt me de OP)

MRE

Reply to
MRe

Zo'n AT voeding hoef je dus niet voor de gek te houden. Die start vanzelf op. Dat trucje is alleen nodig bij een ATX voeding.

André-Hessel

--
Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
          my address to email me. (Replace 'yjensma'

Eentje die iets tussen de 12 en de 14 Volt geeft, en afhankelijk van het vermogen van je radio, maximaal een Ampere of 15. Verder niet te veel 50 Hz brom, daar zal je autoradio niet zo goed tegen kunnen, omdat ie dat in de auto niet gewend is.

Ik heb ook zo'n lader van een accuboormachine, en LET OP: die dingen zijn geschikt voor alle accu's van (ik meen) 9.6 tot 14.4 Volt. Op de een of andere manier detecteert ie zelf de accuspanning. Niet zo geschikt dus voor je radio.

Ja, koop een losse voeding, op marktplaats of bij Conrad. Maar als je die prijzen ziet, is het zeer waarschijnlijk goedkoper om voor een paar tientjes maar een of andere ranzige radio bij de Blokker te kopen. Die kun je ook gewoon in de badkamer zetten, mits in Zone 3 en aangesloten op een wandcontactdoos achter een aardlekschakelaar.

Suc6,

André-Hessel

--
Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
          my address to email me. (Replace 'yjensma'
 Click to see the full signature
Reply to
André-Hessel Jensma

Hallo,

Ik heb zelf een simpele voeding, die voldoet aan jou eisen, op marktplaats staan, zie:

. Gezien de andere reacties is het misschien wel wat voor je.

Groetjes,

Marcel

Reply to
M. Baron

Het is vervelender: De meeste AT voedingen hebben een minimale constante belasting nodig (lukt niet met een autoradio). De meeste ATX voedingen doen het al vanaf nullast goed, maar moeten wel voor de gek gehouden worden (1 doorverbindinkje volstaat).

- Met vriendelijke groet,

Dan heb ik hier vast een uitzondering: Van mijn HP scanner was het goedkope "Made in China" adaptertje overleden. Het ding gaf gewoon 12V en 1 ampere of nog minder. Ipv die adapter hangt de scanner nu (in zijn eentje) aan een oude AT voeding en dit werkt nu al weer jaren perfect.

André-Hessel

--
Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
          my address to email me. (Replace 'yjensma'
 Click to see the full signature
Reply to
André-Hessel Jensma

Dit item is al eens langsgeweest - conclusie: het is veel goedkoper een "tienerkamer" midisetje te kopen by bv deKijkshop

--
 - René
Reply to

ok,