"Viderestille" pins

Hvis der er strøm (5 volt) på pin A, skal pin 1 til 25 sendes videre.
Dette kunne gøres med 25 transistorer - men er der en smartere måde at gøre
det på?

Det skal bruges til at styre hvilken adresse en LPT port's data skal
videresendes til, men dybest set er det ovenstående der sker.

Håber i kan hjælpe :)

Re: "Viderestille" pins

74ls374 eller 244 kan ikke lige huske det.

Re: "Viderestille" pins

Jeg har kigget på databladene for de to nævnte... jeg kan ikke helt se
hvordan de skal bruges i mit tilfælde.
Begge to er flip-flops, med 8 udgange...
I mit system har jeg ikke en clock-rate at arbejde med. Derudover vil det
kræve 3 af disse til hver udgang.

Hvis ovenstående ikke rigtigt kan bruges, er en masse transistorer så den
eneste løsning efter jeres mening?

Re: "Viderestille" pins

Du skulle bruge 74373 i stedet, min fejl, de andre var bare fra
"hukommeren"

Vil du have transparente latches begge veje (både ind og ud) ?

Har du 25 databen på en parallelport ?

Klaus

Re: "Viderestille" pins

jeg har ikke kunnet finde den store forskel mellem den her og 374. Den
kræver stadig et clock-input så vidt jeg kan se.

Nej, ikke som sådan. Nogle pins går ind, andre ud.

Nej, 8 datapins. Derudover er der dog diverse styre-pins, samt input pins
etc...
Ville gerne have alle 25 sendt videre i systemet.

Re: "Viderestille" pins

I følge:
http://www.ee.washington.edu/stores/DataSheets/74ls/74ls373.pdf
er den en transparent latch, så der skal ikke bruges clock.

Okay - nemt.

Du er klar over at 8 af dem er ground ??
http://hwb.sunsite.dk/co_ParallelPC.html
Dem er der ikke meget ved at switche på

Desuden har du kun 5 ben der er indgang og 12 der er udgang (med
mindre at du vil bruge databits begge veje)

Klaus

Re: "Viderestille" pins

Ok, men hvordan vil du så bruge den? Vil det ikke stadig være lige så nemt
som at bruge en masse transistorer; i den her latch skal min "styrepin"
stadig gives til hver af de 8 indgange!?

pins

hmm... underligt. Jeg er sikker på at jeg i en anden tegning så at der var 8
input ben samtidig!? kan mine databits sættes til at bruges til input, eller
er det mig der husker forkert?
Men ok, det bliver så stadig 18 pins der skal videresendes (hvis jord samles
til én)...

Re: "Viderestille" pins

Jo. laaangt nemmere

Pins D0 til D7 forbindes til output fra PC.
Pin 11 forbindes til 5 volt (forsyning på kreds).
Pin 1 er den der "stiller videre" for nu at blive i dit sprog.

På de fleste moderne porte er de bidirektionale (kan tale begge veje).
Du har et styreregister til LPT proten, her kan du sætte om den skal
skrive eller læse.

17, du switcher ikke på ground !

Klaus

Re: "Viderestille" pins

Ahh, nu er jeg med. Den vil jeg lige overveje :) tak.

var 8
eller

Ok, det var så dét jeg havde set.

samles

Nej, switcher ikke - men vil stadig godt have ground med videre i systemet.
Det kunne være at jeg koblede en enhed på, som ikke kræver extern
strømforsyning... som kan nøjes med de 5 volt. Så har jeg brug for jord i
den anden ende :)

Tak for hjælpen!

Re: "Viderestille" pins

Hvad er der galt med en 244? Den er perfekt til formålet.

Re: "Viderestille" pins

Strøm måles i ampere, og Spænding måles i volt

Re: "Viderestille" pins

whatever... jeg tror du forstod meningen med det ;)

Re: "Viderestille" pins

Groft set kan du klare dig med 14 ledere, hvis det er en standard
printerport. Du kan så nøjes med 2 74HTC373/573. Du kan eventuelt
prøve at beskrive dit behov lidt "dybere".

Mvh
  Klavs.

Re: "Viderestille" pins

Det jeg er i gang med er at lave en "adresse bus" til min LPT port; det vil
sige at jeg igennem én LPT port på computeren vil kunne kommunikere til
flere forskellige enheder, lavet til en LPT port.
Jeg har funder ud af at få gemt adressen, men mangler nu en god metode at
viderestille LPT porten til den angivne adresse.

Re: "Viderestille" pins

vil

Nu har jeg prøvet at tegne lidt:

http://hjem.get2net.dk/hkj/lpt-ide.png

Den måde at koble ting sammen på kaldes et bussystem.
IC5 og IC6 isolerer systemet fra printerporten og sikre fornuftige 5 volt
IC1..IC4 er 32 udgange.
IC7 bruges til at huske den aktuelle adresse
IC8 dekoder adressen

Input kan laves på tilsvarende måde, der bruges bare en 244 chip per 8
indgange. Hvis du ikke gider lege med retningsskift på parallelporten, så er
der 5 handshake pinde, der kan bruges til input. Da 244 indeholder 2 stk. 4
bit blokke, vil det være ret let at lave input i 4 bit blokke.

Du skal selvfølgelig have en 5 volt strømforsyning (f.eks. inde fra PC'en),
og du skal også have afkoblingskondensatorer over IC'erne.

Re: "Viderestille" pins
er
4

Det ser ret lovende ud!
Jeg ved bare ikke om det til så relativt få porte som jeg skal bruge, rent
faktisk er nemmere end min oprindelige idé; med 17 transistorer til hver
udgang.
Der er mange invertere (fås de egentligt som IC kredse?), og mange ledninger
der skal krydse hinanden i dit design. Jeg ved egentligt ikke om det samlet
set vil være nemmere/smartere at bruge den løsning på nuværende tidspunkt.

Jeg printer det i hvert fald ud, og kigger nærmere på det.

Du skal have mange tak for det! Er rart at have en tegning at kigge på, og
sammeligne med :)

Re: "Viderestille" pins

ledninger
samlet

Invertere, transistorer?
Der er ingen invertere, kun latche, drivere og en dekoder.

Du får svært ved at lave noget med færre komponenter, end mit design (IC5 og
IC6 kan spares, men jeg foretrækker at have dem).

Re: "Viderestille" pins

Du inverterer da så vidt jeg kan se adskillige ind- og udgange, på blandt
andet IC8 hvor alle udgange er inverteret...

Re: "Viderestille" pins

Det er en del af chippen, ikke en løs inverter. En løs inverter er en
trekant med en cirkel på spidsen og den ville have sit eget nummer (ICx) og
typebetegnelse. Faktisk er det meget få løse invertere der bruges i normale
kredsløb, de fleste ting kan passe sammen uden.

Re: "Viderestille" pins
Ahh, ok. Fair nok så :)

tak

Site Timeline