Udendørs single board computer

Foranlediget af spydige kommentarer i step-down converter tråden om
fnidder-kvaliteten af den SBC jeg havde valgt, har jeg taget valget af
SBC op til overvejelse igen.

Jeg skal bruge et lille antal (ca. 4-6) små SBC'er til udendørs brug*,
jeg har tidligere brugt og været meget glad for Soekris net4801 (baseret
på 266MHz Geode): http://soekris.com/net4801.htm

Jeg kan kun route 24Mb/s med net4801, men vil gerne op på 100Mb/s og ved
samme lejlighed få et board der er rated til mindst -20..60 degC.

Kort sagt er mine ønsker:
* 1x mini-pci
* 1x pci eller mini-pci
* Compact Flash
* Watchdog
* Seriel port, gerne seriel bios.
* Fanless
* CPU performance i stil med 1GHz Geode
* 128MB RAM eller sokkel til det.
* 1x / 2x 100 Mb/s ethernet.
* Rated til -20..70 degC
* Single wide voltage power supply (6-20V DC)
* Max 170x170mm (Mini-itx)
* Ikke ustyrligt dyrt.

VGA, audio og firewire er ligegyldigt.

Ind til videre er de bedste 3 kandidater:

http://www.commell.com.tw/Product/SBC/LV-669.HTM
- Kun rated til 0..60 degC
- Ikke rigtigt fanless, men det kan den blive.
+ Ellers perfekt.
+ Fair pris (ca. 2000 kr)

http://www.logicsupply.com/products/ms_9802
- Kun rated til 0..60 degC
-- Kræver ATX forsyning.
- Ikke rigtigt fanless, men det kan den blive.
+ billig, meget. (ca. 1300 kr)

http://www.lippert-at.com/index.php?id95 %
+ Rated til -20..60 degC (Produkt nr: 805-0001-10)
+ Rated til -40..85 degC (Produkt nr: 905-0001-10)
- Ingen CF sokkel
- Single 5V power. (så er vi tilbage i step-down tråden)

Alternative forslag og erfaringer med den slags modtages med kyshånd.

* Boardet monteres i en passende 100% tæt alu-kasse, med et par poser
silica gel i bunden og en solskærm uden på, varme monteres efter behov
eller laves i software, strømforsyningen er fra SMPS og backup akku i
teknikskabet 20 meter væk.

Re: Udendørs single board computer

Jeg håber ikke Du opfattede det negativt, at jeg begyndte at "bore". Det
var ment på en konstruktiv måde :-)

Har Du sendt mail til Lippert?
Jeg indrømmer, at de ikke er billige, men jeg har brugt en del af deres
grej, og deres support har jeg været tilfreds med. Jeg har ladet dem
levere RAM moduler, efter at jeg troede at jeg sparede noget ved at købe
consumer-moduler til en alm. bærbar PC.

Jeg kunne ikke lige lade være med at starte google igen, og med
"industrial PC extended temperature" findes der mange mulige. Alt fra
fly, tog, tank og til mere "almindelige" syper,

Go' fornøjelse,

Bo //

Re: Udendørs single board computer

Slet ikke, det er da også der for jeg opforder alle til at komme med
flere konstruktive forslag, jeg vil jo gerne lave sagerne så godt som
økonomien og evnerne rækker.

Yeppert.

En skam at deres board har "compact flash socket" som "option for large
orders", det ville have været perfekt hvis det var standard...

Ja, men at finde et board som har netop det featureset som jeg gerne vil
have er ret svært, man kommer let ud i "så designer du bare et netkort
selv"-land.

Re: Udendørs single board computer

De har en adapter, der tager et CF kort og sætter det i et 44 pin stik,
hvor man ellers kan sætte et fladkabel til en 2.5" disk. Det har jeg
haft meget glæde af. Men de tager penge for det...
Jeg har brugt (og bruger) en hel del af deres europakort med AT94 bus og
enten en geode eller en celeri

Bo //

Re: Udendørs single board computer

Uheldigvis er de ikke meget for at svare på mail, så jeg aner ikke hvad
de tager for sagerne, men jeg tror jeg vil vove pelsen og prøve med et
semi-fnidder board:

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&maincat_no38%8&cat2_no=&cat3_no=&prod_no11%86

Det er rated til -10..70 degC, så jeg tør godt løbe an på at det
overlever det danske klima, samtidigt er boardet så billigt at jeg tør
købe det + en pico-psu og teste setuppet i min fryser, hvis det ikke
virker på bunden af dybfryseren kan det blive en fin mail server.

Re: Udendørs single board computer
http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&maincat_no38%8&cat2_no=&cat3_no=&prod_no11%86

Husk langsom nedkøling og silicagel. Jeg har lavet mange mislykkede
forsøg i en fryser på grund af fugt under nedkøling/opvarmning.

Sidst lagde jeg elektronikken i en termospand af dem man bruger på
sommerferien. Silicagel poser nederst, så en trådhylde med grejet på.
elektrisk termometer med fjernaflæsning og alle kabler ud gennem et hul.
Tapede det hele til med Gaffa, så det var (næsten) lufttæt. Og herefter
ned i fryseren. Efter test, op i varmen og ikke åbne før temperaturen
inde i kassen er oppe igen.

Bo //

Re: Udendørs single board computer

Som jeg har forstået det er det vigtigt at silica gel'en har tid til at
få suget luften ordentlig tør før nedkølingen.

Ja, ellers kommer der kondens på de kolde stumper ude i den våde luft,
det har jeg også altid praktiseret med nyt grej der lige er kommet ind
fra en kold postbil.

Er det kun af hensyn til mekanisk stress at man skal køle langsomt ned
eller har det også med fugt at gøre?

Jeg kunne forestille mig at evt. fugt vil blive til is på væggene af
kabinettet hvis man køler langsomt ned, hvorimod en hurtig nedkøling vil
give is alle vejne.

Jeg havde en ide om at:
1) Forsegle kabinettet en dags tid i forvejen ved stuetemperatur for at
lade silika gel'en tørre luften.
2) Lade grejet køle ned til -20 grader i par timer så det er helt koldt.
3) Fyre op for maskinen og se om den vil virke.

Den vil nærmest aldrig have brug for at starte ved -20 grader igen, når
den altid skal være tændt.

Re: Udendørs single board computer

Her er en væsentlig forskel på Dit og mit grej: Mit kan være opbevaret
ude om natten og når det bliver lyst om morningen, bliver det tændt og
SKAL fungere. Har Du noget, der er tændt og bliver kølet ned
efterfølgende, er problemet mindre (eller måske ikke eksisterende)

Bo //

Re: Udendørs single board computer

Jeg har været med til at bruge nogle DIMM-pc moduler fra
http://emea.kontron.com /

Benny

Site Timeline