Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E

Hej gruppe,

Har lige fået fingrene i et Sony KV-32FX20E, men vil simpelthen ikke til
at skulle til at betale licens...

Så hvordan fjerner jeg den tuner fra det apparat, således apparatet ikke
kan gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller
kabelanlæg?

Vil "apparatet" stadig fungere efter hensigten efter fjernelse af tuner,
således scart indgang stadig kan benyttes til afspilning af video/dvd?

Med venlig hilsen

Preben Holm

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E
Hej Preben,

Kan jeg godt forstå...

Lodder den ud, det er ret let :)

Jeg har et KV32FX60, hvor tuneren er loddet  ud, både scart og S-Video
indgange virker fint, så mon ikke det vil virke på dit 32FX20?

Mvh
Jan

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E

Så mangler jeg sq da en loddekolbe - kan jo ikke lige slæbe fætteren med
ud på skolen hvor jeg plejer at lave den slags...

Jo mon ikke også...
Hvis vores kære fåborgenser har noget at indvende vil jeg meget gerne
høre det?

Med venlig hilsen
Preben

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E
For lige at være helt sikker på at jeg gør det rigtige, så er det altså
tuneren (og alt hvad der skal fjernes) denne markerede i boksen:

http://interrupt.dk/tuner.jpg

og dette er de ben jeg har tænkt mig at lode op:

http://interrupt.dk/tuner_aflodning.jpg

Hvis nogen har noget at indvende mod dette, så vil jeg meget gerne høre
det INDEN jeg går i gang ;-)

Med venlig hilsen
Preben

Og mange tak for hjælpen.

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E
Undskyld jeg blander mig i din tråd.

Men er det overhovedet nok bare fjerne tuneren fra sit fjernsyn/video ?

Skal der ikke laves en slags attest eller noget på det ?

Mvh
Ronni

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E

Hvorfor ikke?

1. De har ikke ret til at se noget af mit "udstyr"

2. Lovgivningen siger:

  $1 - Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales afgift for
opstillede radio- og fjernsynsmodtagere. Afgift kaldes herefter licens.
Licens opkræves af DR, DR Licens.

  Stk. 2. Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan
gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller
kabelanlæg.

  Stk. 3. Monitorer tilknyttet andet elektronisk udstyr anses for
modtagere, såfremt de kan gengive lyd- eller billedprogrammer, som er
spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.

Dvs. at selvom du har en video - så længe den ikke er tilsluttet en
monitor, så er monitoren ikke licenspligtig.

Dvs. hvis jeg følger lovgivningen så må det være godt nok - hvis jeg
fjerner tuneren er der jo ikke længere tale om et apparat som kan
gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller
kabelanlæg.

 > Skal der ikke laves en slags attest eller noget på det ?

Det med attesten forstår jeg slet ikke... Hvorfor skal der være en
attest på man ikke har tv - de kommer jo alligevel og banker på døren et
par gange årligt - ikke!
Og hvis det endelig er at de kommer med en kendelse en dags tid, så skal
de da være velkomne til at prøve at få min monitor til at gengive lyd-
eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg uden
at tilslutte nogen form for modtager!

Skriv igen hvis du er uenig.

Med venlig hilsen
Preben

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E
Hej

Jeg mener bare jeg diskuterede det med min lokale radio/tv pusher

Og det er noget med at hvis tuneren skal fjernes/plomberes så skal der
laves noget papir værk som så skal sendes ind til DR.

jeg mener det har været diskuteret i dk.videnskab.jura men kan ikke
finde indlæget lige pt.

Fordi hvem siger du ikke bare loder tuneren i efter licens manden er
skredet. :)

Tro mig jeg håber du har ret i at det er nok fjerne tuneren, så har jeg
oxo et par tv der skal under kærlig behandling, jeg nægter at slippe så
meget som en krone til DR! :)

Mvh
Ronni

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E
Og der var tråden.

http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/2997e701c5470a38/ef559d051cf2d692?q=licens+plombering&rnum=1#ef559d051cf2d692

Mvh
Ronni

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E

Og hvem siger at han ikke bare henter et andet TV ?  Det er helt ude i
hampen  :-/

Jeg er selv en af dem licenskontoret truer med mellemrum, de skal være
hjertens velkomne til at møde op sammen med en betjent, og med en
dommerkendelse, indtil da vil de få af samme skuffe som deres breve lægger
op til, og i øvrigt blive forvist fra gårdspladsen.

mvh
Orla

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E

Et er nedskrevet jura, noget andet er praktisk jura. En licens mand har ikke
nogen lovmæssig hjemmel
til at komme ind i dit hjem, men han kan ringe på og spørge dig om du har
"glemt" at tilmelde dit apparat.
Hvis du siger nej, er det op til DR licens at bevise at du uretmæssigt ser
TV, altså skal de pejle dig.

Fordi det så er muligt at pejle dig! :-)

Det burde det rent praktisk være, når tuneren er væk er det svært at bevise
at du ser TV på apparatet ikke?

Mvh
Gert K.

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E

Ja, og det trusselsbrev jeg netop fik i går lægger de op til at man nu
kommer til at betale for licens og få bøder...

Næh, hvis man læser kulturministeriets paragraffer, så stor der at de
kan opkræve licensen for den periode man ikke har betalt. Dog hvis der
er tale om mindre end 500 kr., så må de opkræve dette beløb.

Og hvordan vil de iøvrigt bevise om man tidligere har haft TV.

En ting er at gå ud og købe et fjernsyn og så fjerne tuneren - det er
mærkeligt, og der kunne jeg måske forestille mig at "certificering"
kunne være nødvendig, men ikke når man ikke har købt apparatet i
almindelig handel gennem butik.

Ja, og eftersom jeg aldrig har været tilmeldt licens er det ligesom lidt
svært at sige, at jeg nogen sinde har haft tuner i det der om få dage
ikke hedder et TV mere, og som iøvrigt først lige er kommet ind ad døren
- jeg har 14 dage til at pille skidtet ud ;-) .

Med venlig hilsen

Preben Holm

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E

Joe, og vi skal også have dårlig samvittighed, hvis at vi har
internetopkobling, vi nasser jo på deres webside  :-/  Helt ærligt DR,
forsvind jeg fra mit internet !

mvh
Orla, som stærkt overvejer at kyle DAB'en ud også.

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E

Hvilket hovedsageligt er TV2, hvorfor klager du så over DR ?

Tjk DR2 i stedet, der er der kvalitetsprogrammer, Video om eksempelvis

Altså er du sortseer ?

Pænt pynt i stuen:

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E
On Wed, 26 Apr 2006 10:44:43 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Ja og hvordan kan jeg så se det.

Ved at købe en parabol eller ved at købe en digital receiver..Jeg har
IKKE mulighed for at se DR2, hvorfor skulle jeg så betale for det ?
(Ikke mulighed for = Jeg skal ud og købe ekstra udstyr for at kunne se
det)..

Nej...Der opkræves pt ikke licens for computere der er sluttet til en
monitor hvorpå man ser programmet.

Derfor er jeg ikke sortseer..

Prøv at forestille dig hvor meget godt fjernsyn de danske kanaler
kunne lave hvis man bare lod sportstosserne betale for en ekstra
sportskanal som kun dem som abbonerede kunne se.

Jeg har intet imod at der bruges penge på at vise sport men når det
bliver så dyrt at man snakker om at rettighederne til fodbold VM i
2010 bliver dyrere end hvad der kommer ind i licens på et helt år så
er det altså blevet et spørgsmål om at det er blevet FOR dyrt i
forhold til hvor mange seere der er..

Jeg gad godt se et regnskab med en udpensling af hvor mange % der
bruges på de forskellige segmenter såsom sport.

Henrik

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E

Det kommer jo an på, hvor du bor. Mange steder er det luftbårent
analogt.

Men du har en tuner i din PC ?

Jeg er eksemplevis gald for håndbold, men gad da absolut ikekat betale
til en "fodbold/golfkanal"

Enig

dk.politik.medier...

Pænt pynt i stuen:

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E
On Wed, 26 Apr 2006 11:01:18 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Hvor je bor har man valgt at TVDanmark var et bedre bud på hvem der
skulle have den ledige frekvens. Ergo kan jeg ikke se deres kanal
fordi jeg ikke vil ud og investere i et medie som er uddøende.

Ja men denne opkræves der ikke licens for pt.

Kan jeg godt forstå...Men prøv så at se det fra os som SLET ikke er
sportsinteresserede's side. Er det retfærdigt at vi skal betale måske
50% af vores licenskroner til noget vi intet får noget for..

Jeg syntes som sagt at det er fint at der er alsidighed, jeg gider
heller ikke se Søren Ryge men accepterer at mine forældre eeelsker at
se de programmer, derfor syntes jeg det er ok de laver disse
programmer.

Jeg syntes bare ikke det er iorden at et helt segment (Sport) skal
koste SÅ meget og fylde SÅ meget..

Har man nogensinde hørt om at fjernsynet har afbrudt en
sportsbegivenhed for at sende børnetime... (Det omvendte sker hele
tiden)..

Min enenste mulighed for at lufte min utilfredshed er ved at melde
fra, jeg er ikke så blåøjet at jeg tror at jeg kan få de gamle
forstokkede fjolser der sidder og sammensætter programfladen til at
ændre denne ..

Findes tallene ?? :-)

Henrik

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E

Hvilket af medierne ?

DVB-T er vel ike døende ?

Hvor jeg bor er det kun DVB-T og Sattelit som hos dig, hvis man vil have
DR2. Parabolen hænger på endevæggen af huset og der står 3 modtageret på
garageloftet, Ingen af dem er sluttet til noget som helst.

altså du il gerne se tv 8nyhederne) men vil ikke betale for det...

Hvad med dem der ike er serieinteresserede er det da rimeligt at betale
en masse penge til eksempelvis Krøniken ?

Så meget fylder det da heller ikke ?

Pas, men det er stedet at spørge...

Pænt pynt i stuen:

Re: Fjernelse af Tuner fra Sony KV-32FX20E
On Wed, 26 Apr 2006 11:27:31 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Min vurdering er at TV mediet i sin nuværende form vil dø ud...Om
10-20 år så foregår al tv-seening via internettet og vil forhåbentligt
være på PPV basis så man kun betaler for de programmer man reelt ser..

Og som sagt. Enten skal man ud og investere 1000-1500 Kr i et setup
som kan tage det eller også skal man investere endnu mere i en parabol
og et abbonement til XX hundrede kroner..

Jeg føler på INGEN måde at det at jeg ser ½ times nyheder om dagen
hænger sammen med at jeg skal betale 2100 Kr. om året..

Jeg har desværre ingen muligheder for at vælge noget fra og til sådan
selektivt, DR vælger at det kun skal være alt eller intet og som sagt
så føler jeg SLET ikke at den ½ time retfærdiggør en prisseddel på så
mange penge..(Desuden er det som regel TV2's nyheder der passer bedre
ind i mit daglige program og da de jo ikke får licenskroner så er det
vel heller ikke sortseening)..

Det svarer jo til at DSB forlangte at man skulle købe et månedskort
hvis man ville køre med den bare een gang på en måned.

Ja og det er ikke engang hver dag jeg ser det, reelt set drejer det
sig nok om at jeg ser den ½ times nyheder omkring 3-4 gange om ugen..

Fruen ser mest de der skodserier på TVDanmark men dem bliver jeg jo
ikke sortseer af at hun ser..

Krøniken var danskproduceret og havde så vidt jeg husker over 1 mill
seere så derfor er den fuldt ud berettiget.

Omvendt...hvor mange tror du reelt der sætter sig og ser en hel
champions league kamp mellem 2 udenlandske hold ?

Ok..

Du husker øjensynligt ikke at der lige har været Damehåndbold som
afløstes efter få dage af herrehåndbold som afsløstes efter få dage af
vinter OL....Og  om en god måned starter så fodbold VM (9 Juni) og
slutter en måned senere den 9 Juli....1 Juli starter Tour de france og
det kører så i 22 dage..Overlappende disse 2 arrangementer er så
Wimbledon som jo kører fra 26 Juni til 9 Juli

Så indtil videre har vi altså haft 3 større og længere
sportsarrangementer og fra 9 Juni til 23 Juli er der konstant fodbold
VM overlappende med Tour de france og Wimbledon

Oooh ja og mens vi venter på alt dette sport så er der jo Giro De
Italia som køres fra 6 Maj til 28 Maj...

Jeg ved ikke om du syntes sporten ikke fylder meget...

Henrik

Loddeteknik
Den der tuner, som skulle være så nem at fjerne, hvordan fjerner jeg den så.

De lodninger der sidder og holder selve tuneren, de er jo forbundet til
hele "metalkassen" omkring tuneren (stel) og jeg kan faktisk ikke lodde
dem væk!

Nogle gode ideer - udover varmepistoler o.lign. mærkelige påfund!

Med venlig hilsen
Preben

Re: Loddeteknik
Teknikken blev at holde loddekolben indtil emnet var varmt nok - det tog
lidt laaaaang tid, men tænkte - det er jo ligemeget om tuneren ikke
holder til det - jeg skal jo ikke bruge den alligevel ;-)

Site Timeline