3-phase BLDC motor

Jeg er ved, at prøvekører en 3-phase BLDC motor (12 spoler og 14 magneter) .
Lavet af Søren se her: http://users.cybercity.dk/~ccc16084/LRK.htm

Jeg har problemer med, at få motoren til at køre!
Den står og rokker til højere og venstre hele tiden,
ca 60º grader. Og nogle gange vil den ligesom køre lidt, men går hurtigt i
stå igen.

Se diagrammet her: www.sunwind.dk/projekt/Diagram1.jpg

En sådan enhed, er der for hver af de 3-phase.
Her er data over IC-kredsen IR2101: www.sunwind.dk/projekt/ir2101.pdf

Her er det sidste skema som blev brugt til at få motoren til at kører!
www.sunwind.dk/projekt/StepSkema.jpg
Har monteret i alt 6 led på selve mikroprocessoren så step'ene kan ses, og
de gører fint.

Efter hvad scoopet viser ( Philips 50MHz ), så har alle udgangende på de
3-Phase (forskudt
120ºgrader) en meget fin firkant (A,B og C)  Se
her:www.sunwind.dk/projekt/Scoopet%20.jpg
Men det går galt når motoren monteres på de 3-Phaser, så viser scoopet dette
billede:
www.sunwind.dk/projekt/ScoopBillede.jpg

Ved at montere 3 modstande på 1K fra hver af Phaser'ne og til Gnd blev blev
firkanterne fine.
Men hvis så motoren blev monteret igen, med de 3 modstande, så kom dette
scoopbillede igen:
www.sunwind.dk/projekt/ScoopBillede.jpg

PS. strømforsyningen er fin mindst 10Amp ved de 18Vdc

Har prøvet en masse kombinationerne af tabeller, men det lykkes ikke, at få
motoren til at kører.
Har du en ide til hvad der kan være galt. Eller har jeg se mig blind på
diverse tabeller?

Monie

Re: 3-phase BLDC motor
Hej Monie
Du skriver at du forbinder 3 modstande til gnd? det dur ikke,
du skal forbinde 3 modstande i "stjerne", altså midtpungtet svæver.
I modstand A vil strømmem måles positiv,hvis den løber mod "stjernepungtet",
og i modstand B vil strømmen være negativ, i modstand C vil der være 0.
Altså "stjernepungtet" bruges kun til måling, med motoren forbundet har du
ikke adgang til et midtpungt.
Dine 3 kurver ABog C skal nu indeholde både positiv og negativ spænding.
Jeg synes ikke der er 120 grader mellem A og B, det er kritisk for
virkningsgraden.
Jeg tror der er to kanaler på scopet, "stjernepungtet" som fælles målepungt
og A som kanal1, reference, B og C på kanal 2.
Hvad kommer der ud af det?
hilsen Søren

Re: 3-phase BLDC motor
Hej Søren

De 3 modstand var blot til forsøg!
Se venligst kommentar nede i tekseten.

Med venlig hilsen
Monie

Sådan her ser de 3 udgange ud uden belastning!
www.sunwind.dk/projekt/Scoopet%20.jpg
Det er et scoop billede der er klippet ud, men det svarede til hvad midt
scoop viste.
Har også prøvet at sætte modtanden som stjerne mellem phaserne.
Har så tegnet hvad scoop nu viste. phaserne er 120 grader forskudt.
AC målt melle de 3-Phase var alle 11.5Vac - Det ser rigtigt ud.
Men når udgange bliver belastet, så går det galt. Og scoop billde viser
meget dårligt firkant steps.

Re: 3-phase BLDC motor
Til Søren

Glemte lige nedstående billede
[...]

Jeg kan ikke genkende dine kurver, de ligner highside cloc, der mangler et
loweside signal.
Krøllerne på kurverne, når der er en motor forbundet, er ok på grund af
selvinduktionen i motorspolerne.
Jeg får en skør ide, du kan se hvordan spændingerne skal se ud, ved at drive
motoren med f.eks. en boremaskine. Fastgør motor og boremaskine
til et bord, start hejset, og mål på motorledningerne. Du skal montere
"stjernemodstanden" for at kunne lave en fornuftig måling.
Lad høre hvad du ser?
hilsen Søren

Site Timeline