horisontalt skrump

Jeg har et JVC AV28BT7ENS.

Nu er den begyndt at skrumpe billedet horisontalt og der er et eller andet beskyttelses kredsløb som træder i funktion. Er det et døds-tegn eller slipper jeg med at skifte en trans eller 2.

mvh. Keld

Reply to
Keld Thomassen

Hej!

Keld Thomassen wrote: >

Igen af delene.

Jeg ville kigge efter dårlige forbindelser på stikket til afbøjningsspolen. Både på hovedprintet og det lille print på billedrøret (vip det ud). Og gør det ingen linietransistoren kortslutter...

Bliver billedet - eller |?

Mit råd gælder det sidste! :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kim Voss Schrader skrev:

Tak for dit svar Kim. Billedet bliver | men ikke helt ind, personer bliver til eks. smalle. Det bliver dog først i morgen at jeg får tid til at kigge på det - måske endda først tirsdag.

Reply to
Keld Thomassen

Hej!

Keld Thomassen wrote: ...

Ok, så prøv mit tip :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kim Voss Schrader skrev:

Nu har jeg fået kigget på dyret. Men måske var det for sent, der kommer ikke længere noget billed, den lukker selv ned efter 3 - 5 sekunder.

Linie transistoren - er det den store 2sd2579 som er markeret med et

110°C skilt?

mvh. Keld

Reply to
Keld Thomassen

Hej!

Keld Thomassen wrote: ...

Så har du ventet for længe, og skal nu skifte højspændingstransistor _og_ finde fejlen inden du tænder igen!

Kunne godt lyde sådan. Pil den ud og gennemmål. Er den ikke kortsluttet?

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kim Voss Schrader skrev:

Nej det er den ikke. 2 gode diodeovergange og e-c ikke kortsluttet. Dem er tændt i ca. 3 sek og transens køler bliver lun. Jeg er uddannet inden for elektronik, men har ikke arbejdet med det i mange år, og aldrig haft med fjernsyn at gøre - så jeg er lidt lost med hensyn til dens blockopbygning og virkemåden. findes der et godt informationssted?

Jeg mangler noget så jeg kan afbryde for funktioner og på den måde udelukke/indkredse problembarnet.

mvh. keld

Reply to
Keld Thomassen