Varför SKYDDSjordat

Varf=F6r inte nollfelsbrytare i elcentralen? K=F6r datorn ojordat sen m=E5nga =E5r. M=E4rker ingen skillnad.

Reply to
buss100

Det är ju klart att du inte märker någon skillnad om inget är trasigt. Det finns diverse olika typer av problem som kan uppstå.

sigt.

En nollfelsbrytare i centralen vore inte s=E5 dumt. Idag =E4r det s=E5 f=E5 installationer som anv=E4nder dem att de =E4r snordyra. En nollfelsbrytare skyddar bara mot avbrott i nollan i eller f=F6re centralen, ett fel som framf=F6rallt kan ge upphov till brand. Den ger absolut inget skydd mot elektriska st=F6tar fr=E5n ett ojordat uttag.

K=F6r sj=E4lv datorn ojordat, och det fungerar ju bra s=E5 l=E4nge inget g=E5r s=F6nder i datorn och den blir str=F6mf=F6rande. Om det h=E4nder och jag kommer =E5t b=E5de datorn och elementet (eller vattenr=F6ren) som sitter brevid den blir jag nog kokt.

N=E5ja, jag tr=F6star mig med att det finns gott om folk i v=E4rlden att ers=E4tta mig. :-)

/Clas-Henrik

Reply to
esbchgu

En nollfelsbrytare i centralen vore inte så dumt. Idag är det så få installationer som använder dem att de är snordyra. En nollfelsbrytare skyddar bara mot avbrott i nollan i eller före centralen, ett fel som framförallt kan ge upphov till brand. Den ger absolut inget skydd mot elektriska stötar från ett ojordat uttag.

Kör själv datorn ojordat, och det fungerar ju bra så länge inget går sönder i datorn och den blir strömförande. Om det händer och jag kommer åt både datorn och elementet (eller vattenrören) som sitter brevid den blir jag nog kokt.

Nåja, jag tröstar mig med att det finns gott om folk i världen att ersätta mig. :-)

/Clas-Henrik

Om du menar jordfelsbrytare, när du säger nollfelsbrytare, så funkar den alldeles utmärkt som ett skydd mot stötar, den funkar så att den mäter stömmen genom fasen och genom nolledaren, inte till elcentralen, utan ut från den. Om nu de strömmarna skiljer sig det minsta åt, till exempel för att strömmen passerar din arm istället för nolledaren, eller genom jordledningen istället för "nollan", så bryter den omedelbart strömmen. Den funkar alldeles utmärkt som skydd! Kostar dessutom bara några hundralappar, en förhållandevis billig försäkring mot både bränder och personskador! /Broman

Reply to
Anders Broman