uppgradera vattenkraften

"Det svenska kraftbolagen vill inte bygga ut de fyra nationalälvarna så länge folkopinionen är emot en utbyggnad. - Kraftbolagen har accepterat att vi inte kan agera mot folkopinionen. Den opinionen måste ändras innan vi bygger ut nationalälvarna, säger Bo Källstrand, vd i branschorganisationen Svensk Energi, och tillägger:

- Skulle folkopinionen svänga finns det intresse hos kraftbolagen att bygga ut. De fyra nationalälvarna Vindelälven, Pite älv, Kalix älv och Torne älv har fredats från utbyggnad av riksdagen. "

Skulle man inte kunna modernisera, modifiera de gamla kraftverken från

50-talet och som redan finns? Är detta inte ett realistiskt alternativ? Nog har väl tekniken förfinats och gått framåt även här?

-- Kjelle

Reply to
-Kjelle

Om opionen tycker fel så ändrar man på den genom att anlita proffesionella manipulatörer.. :-)

Tja, men kan det bli billigare än att renovera? I en del små älvar vet jag att det sker, och många har åsikter om det, med. Länk till en gammal sida men...

-- Kjelle

Reply to
-Kjelle

Tror vinsten på generator sidan är marginell. Då motor/generatorer är uppe i ca 90% effektivitet. Kanske kan nyare turbiner möjligtvis göra skillnad. Men jag misstänker att det helt enkelt inte lönar sig. Förutom om något ändå ska bytas ut pga slitage.

Sen kan man ju hoppas på det franska tokamak (ITER) projektet klart 2016.

Jodå, det kan man. I Trollhättan finns Olidan och Håjums kraftstationer (tillhör Vattenfall) och jag kommer ihåg lite information om när de renoverade (på 90-talet? Hittar tyvärr ingen info) så förutom en ny turbin så muddrades kanalen och grävdes ur extra efter kraftstationerna vilket medförde ännu högre verkningsgrad. Dock är det ju alltid fråga om kostnad kontra intäkt vilket kan medföra att en modernisering inte blir av. Hittade ett examensarbete om Olidan där de tittade på om det var lönsamt att byta ut löphjulen till turbinerna. Kostnad: 20 miljoner. Intäkt: 12 miljoner. Per aggregat (7 av 13 i drift).

--
/Anders
Reply to

En referens till ex-arbetet glömdes:

/Anders
Reply to
Anders N

Tack intressant, ska studeras.

-- Kjelle

Reply to
-Kjelle

Wed, 22 Nov 2006 20:12:39 +0100, Ken ba:

Jo, men det är inte rostfritt och fyller 100 om femton år...

Charlie.

--
No animal should ever jump on the dining room furniture unless
absolutely certain he can hold his own in conversation.

Sedan så har man nog förfinat turbinbladen så att man får högre verkningsgrad med nyare turbinblad vid samma diameter. Ett antagande från min sida.

--
/Anders
Reply to