OT: Rengöra koppar

Tjena!

Än en gång off-topic, men här verkar ju mycket bred kunskap vara samlad...

Hur kan man rengöra gamla oxiderade (gröna och förmörkade) kopparprylar på enklaste sätt? Tänkte mest på att helt enkelt kunna doppa i syra av något slag, eller blir det fula frätta fläckar (fff) i metallen då? Citronsyra har jag sett fungerar fint på andra metaller, men hur reagerar koppar?

--
Reply to
Sado

ett sätt är att elektrolysera bort oxiderna genom att ställa på aluminiumfolie i saltat vatten - då går oxiderna 'bakvägen' och blir koppar igen så att säga.

(så fungerar många av dom 'mirakel-regörarna' för koppar och silver som säljs ute i handeln för dyra pengar)

Men har du större tjockare lager grönärg så är ytan förmodligen redan skadad då det är från ytan kopparen tas för ärgen...

koppar, om jag mins rätt, har positiv elektronegativitet (samma sida som silver platina och guld) vilket innebär att den anser sig lite ädlare än vätejoner och tar mindre skador av syror än mot dom flesta andra metaller.

--
Något man dock får se upp med koppar är kombinationer med
kväverföreningar som amoniak och amoniumsalter som urea eller nitrater -

det var också detta som gjorde att alla kopparkärl måste förtennas
invänding om det skulle användas för matlagning/förvaring, annars blev
det lätt giftigt då mat innehåller alltid kvävesalter i någon form.

Hej!

Jag rengjorde för många år sedan en stor ärgad koppar gryta (diameter cirka 1 meter). Jag kollade med kemiläraren i skolan, tyvärr är det många år sedan....

Såvitt jag kommer ihåg använde jag saltsyra + kalk (att skrubba med)+ något att gnugga med (finns svamp med lite hård yta) och sköljde av med vatten efteråt. Det blev kanonbra! Kanske du kan testa på någon yta som inte är direkt synbar. Saltsyra finns väl i mindre förpackningar tex hos biltema.

Förresten har för mig att det frigjordes en del klor så gör detta i ett väl ventilerat utrymme - dvs ute.

Observera! Det var många år sedan så jag kan ju minnas fel..... var försiktig om du testar detta - jag tar inget ansvar!

/Anton

Reply to
Anton

kalk och saltsyra går inte så bra ihop, slutresultatet när allt har lungnat ned sig igen är vägsalt (kalciumklorid) - möjligen kanske du avsåg krita/gips (kalciumsulfat).

konc. saltsyra brukar finnas i målarbutiker i literförpackningar - och skall hanteras varsamt och i välventilerad utrymme och helst med skyddsglasögon och i motsvarande dragskåp till det är mer utspätt och inte gasar längre - det är inga leksaker...

tänk på att den avdunstande saltsyran ur öppnad flaskan med konc. saltsyra är väldigt bra på att starta rost i sin omgivning - även inomhus...

--
För den här typen av operationer så tror jag att det duger med vilken
syra som helst som man har i kryddkåpet dvs citronsyra, vinsyra

och som med allt, kör inte med starkare lösning än vad som behövs för
att lösa problemet.

sedan har man ju den ofarliga  klassikern - autosol....

> Förresten har för mig att det frigjordes en del klor så gör detta i ett
> väl ventilerat utrymme - dvs ute.

saltsyra brukar göra det ibland ja... (gäller öven när man etsar
kretskort med väteperoxid och saltsyra och det börja vara en massa
kopparjoner i vätskan som katalyserar fram smula fri klorgas)

något man helt skall avstå ifrån att använda är om man har tillgång till
saltperersyra... hålle er borta från denna syra om ni inte vet exakt vad
ni gör. - den är också ännu lite bättre än saltsyra på att starta rost
inomhus...

> Observera! Det var många år sedan så jag kan ju minnas fel..... var
> försiktig om du testar detta - jag tar inget ansvar!

Hej!!!

Krita låter väldigt bekant - i stället för kalk! Vilken syra man använder har väl att göra med ens tålamod. Den jag rengjorde hade ett mycket tjockskikt....

Anton

torbjorn.ekstrom wrote:

Reply to
Anton

Sado skrev:

Autosol. Fungerar även på andra metaller.

Reply to
ab