Optimal riktning solpanel?

Hej.

Har ett litet batteridrivet fritidshus (solpanelsanläggning),
där jag ska flytta solpanelen för att få ut mer energi
från den (är idag monterad platt på taket i östligt läge).
Tänkte montera den på ett justerbart fäste (ändras mellan "sommar" o
"vinter" i sydligt läge uppe på taknocken, men, vilken är den optimala
riktningen?

/Anders

Re: Optimal riktning solpanel?
On Mon, 09 Aug 2004 08:30:20 GMT, Anders O

Rakt söderut lär vara optimalt i "sidled", men i vertikalled
får du ändra vartefter månaderna går för att få ut max effekt
och mitt i vintern lär vertikalt vara bäst för att även får
reflexion från snön på marken som då ger lite extra ljusstyrka.
Alltså behövs en justermöjlighet i vertikalled.

Re: Optimal riktning solpanel?
En variant vore ju att sätta en liten el-motor på en utväxling som sedan
automatiskt kunde rikta in panelen efter solen, för att på så vis få
optimalt infall.
Ang extra belysning från snö mm så torde det gå att ordna med någon form
av reflekterande 'keps' ovanför panelen som riktar in markreflektionerna
  in i panelen?

// Heppen.

Re: Optimal riktning solpanel?
On 23 Sep 2004 01:26:24 +0200, Ernest McGurnik

Det finns säker många bra knep för det där.

[...]

Alltså behövs en justermöjlighet i vertikalled enbart.

Site Timeline