lågenergilampor

Hej!

I mitt badrum bytte jag ut samliga glödlampor för ett halvår sen till 4 5W
och 4 6W.
Visst, de var alla av Rustakvalitet men 3 av 5W lamporna har redan tröttnat.
Kan det vara så att de stör varandra på något sätt då de alla åtta är
kopplade till samma brytare?

/Björn Lilja

Re: lågenergilampor

borde dom inte göra

men det kan naturligtvis hända, har ingen egen erfarenhet av det

däremot så är det stor skillnad mellan olika lågenergilampor
vissa håller många år vissa dör nästan direkt

rekorder för min del är en i källaren som nog har hållt i 20 år
av den gamla typen med glimtändare och reaktor inbyggd i lampan

Re: lågenergilampor

4 5W
tröttnat.
Min erfarenhet är att lågprislamporna är usla med ett undantag -IKEA.

Re: lågenergilampor

tröttnat.

Tror inte alls på att lamporna stör varandra...
Köper inte mera "lågenergi"-lampor av okänt märke, dom håller dåligt enligt
min erfarenhet.
Osram, Philips och dylika har funkat i fem till åtta år.
I badrummet har "lågenergi"-lamporna av kända märken hållit ungefär lika
länge, alltså såna med inbyggd tändare, icke-elektroniska. Så det där med
att dom slits extra mycket av att tändas och släckas ofta kan jag inte hålla
helt med om.

Tore

Re: lågenergilampor

Ja, jag vet inte om jag måste veta hur det fungerar, jag bara berättade om
min iakktagelse...  :-)

Tore

Re: lågenergilampor

Utomhus: Vem betalar strömmen? Du! ...i så fall lågenergi

Innomhus: Vem betalar värmen och strömmen
  #   Värme i hyran och strömmen du!  ...lågenergilampor
  #   Värmen på dig, även strömmen. Du kan lika gärna använda glödlampor
(spillenergin kommer som värme och du kan sänka elementen i stället.)

För gamla Olga är alltid lågenergilampor av god kvalitet att föredra
aftersom det minskar antalet Mollbergare och brutna lårbenspipor.

Morgan O.

Dagens I-kluring:

När börjar varmvattnet dra energi ur varmvattenkranen? Inte helt självklart
för alla.

a) När någon skruvar på den?
b) Först när det kommer ut varmvatten?
c) När någon skruvar på den och varmvattenberedaren är påslagen?

Morgan O.

Re: lågenergilampor
glödlampor
stället.)

Sommartid använder man inte så mycket lampor så det har en avgörande
betydelse.

Däremot om man har värmepump för uppvärmning så är lågenergi att
föredra, värmepump 1kWh in = 2-4 kWh ut medan lampan är 1 in = 1 ut.

Re: lågenergilampor

Test i Råd o Rön 1-04

http://www.radron.se/templates/test____4237.asp

/Per-Åke