Dålig bild (Boxer) - Page 2

Re: Dålig bild (Boxer)

mmm.. men där pratar man om hur många linjer per TV-bredd man får in
med en viss kontrast mellan vitt och svart.

fast TV har faktiskt en smula högre upplösning i X-led än 'DVD:s
allanrådande 720 linjer på bredden' dock beroende lite på hur man
räknar  - vad jag kommer ihåg så skall inte 768 linjer i X-led
var omöjligt att få in på en 5.5 MHz videobandbredd, men med
PAL-systemets inflätning av färg och dess enklare dekodrar
utan kamfilter, gör att tätrandiga objekt gärna får vandrande/rullande
regnbågsfärger - medans mer avancerade mottagare som
SVHS-videobandspelare ofta har - så får man ett rutmönster i vissa
färgerna då och då och är helt klart att föredra.

jag använder SVHS-spelare som 'tvätt' från boxern innan den
går in i videocapturekortet via S-video sladden.

- tyvärr har boxern inte någon S-videoutgång...

/TE

Re: Dålig bild (Boxer)

Kör du inte RGB från boxen till TV:n?
Då får du absolut bästa bild.  Bättre än S-VIDEO.

Re: Dålig bild (Boxer)

vem har sagt att jag har så modern TV ;-)

den har liksom bara en antenningång och ingen färgkontroll
- en gammal luxor säkert från mitten av 70-tal.

videocapturekortet har ju tyvärr inga RGB-ingångar
så valet är ganska lätt (dock har jag inte kollat hur RGB
in till SVHS och S-video ut skulle se ut - kanske värt att prova...)

/TE

Re: Dålig bild (Boxer)

Jag hoppades på det.

Ajdå.  På min gamla Philips TV från 1976 har jag byggt en
optisk ingång för compositvideosignal, fungerar perfekt.
(optokopplare som isolering närmare bestämt)

Re: Dålig bild (Boxer)

Jag håller med dig att det ser faktiskt bättre ut för ögat (och det är
väl det som är det viktiga) med den analoga lite mer "svepande"
övergången mellan "extremerna" dvs min och max i vilken dimension vi nu
jämför med, jag är inte helt nöjd med dom digitala alternativen som
finns i dag. Det är rätt iriterande med moairemönstret som blir ibland
men det kanske är så att jag/vi är för gamla och har sett "analog" tv
för länge och därför ser/iriteras över sådana saker. Ungdomarna i dag
kommer inte att kunna jämföra eftersom allt går mot digitalt och den
distorsion som följer.

Vilken upplösning man får i X-led är väl mer en akademisk fråga om när
en signal är 100% vid tidpunkten för 95% eller måste vara absolut 100%...
Jag får det till att normal PAL skulle ha en upplösning runt 760 i x-led
utan att räkna in tid för horisontal synkpuls med 5.5Mhz bandbredd.

Intressant fundering, har alldrig tänkt på det där.

Re: Dålig bild (Boxer)
On Wed, 15 Dec 2004 12:47:04 +0100, Janne G

 Smal-TV

Re: Dålig bild (Boxer)

LOL ;-)

Re: Dålig bild (Boxer)

Radioamatörer världen över kör egna sändningar i en klass som kallas
SSTV och står för Slow Scan Television. Det är äkta smalteve. Det kan
ta upp till flera minuter att överföra en ena bild på den oerhört
begränsade bandbredden som man har att tillgå på exempelvis
kortvågsbandet.

/SM0UEI