zasialanie świtetlówki 12V

Witaj

Zanim ktoś zwróci uwage że tamat był od razu wyjaśniam. Chodzi o przetwornice do świetlówki kompaktowej pracującej

12V. Wiem ze są przetwornice na sinus/psudosinus ale chodzi mi o maksymalne uproszczenie układu. Świetlówkę rozkęciłem i zaraz na wejściu znalazłem mostek. Wic świetlówka nie potrzebuje prędu przemiennego. Kombinuje tak multiwibrator jako generator 100Hz + tranzystor polowy na wyjściu + trafo 12/220V. Tylko nie mam pewności czy świetlówke może być zasialana prostokątem ?

Wiem że są świetlówki kompaktowe zasilane 12V ale ich cena to ok 60 zł/szt a troche szkoda do eksperymentów :-)

jeśli ktoś się bawił czymś takim ida znać będe bardzo wdzieczny

Marcin

Powinna byc zasilana symetrycznie chyba ze konstrukcja jej przewiduje zasilanie asymetryczne - ksztalt przebiegu nie ma wiekszego znaczenia - czestotliwosc tez...

Reply to
PAndy

Użytkownik "m" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:dc22v3$54j$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

witam mam przed sobą produkt chiński do świetlówki prostej ok.30-40 cm (układ mieści się w rączce) zasilanie 24V i od razu mostek dwa oporniki2k7 dwa tranzystory 2383, kondensator 100V

100nJ , trafo 7 nóżek, cewka bez oznaczeń, i kondensator równolegle do świetlówki 1K 1n0J (co to znaczy nie wiem)

Jeffrey

acha na wyjściu jest jakieś 100-130 V dokładnie nie pamiętam

Reply to
Jeffrey

Moze, za tym prostownikiem jest przeciez kondensator. Gorzej z tym trafem. tu by najlepsze bylo trafo 2*9V i przetwornica przeciwsobna.

A najlepiej podniesc czestotliwosc do 10..100kHz, i nawinac trafo na stosownym rdzeniu.

A zobacz

wydaje mi sie ze ceny mieli sporo nizsze.

Sa tez po supermarketach "swietlowki inspekcyjne" 12V, proste, po ~20zl.

.. no i pytanie czy w dzisiejszych czasach .. nie zrobic na diodach..

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

No nie wiem czy to dobra rada, nie wiesz jakie diody są w świetlówce kompaktowej, skoro ktoś robił masówkę na 50Hz to pewnie diody w mostku nie bardzo nadają się na te częstotliwości.

Pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr Pitucha

10 kHz wytrzymają. A to już wystarczy, żeby trafo przy tak małej mocy nie było duże.

Moze byc slyszalne - IMO 10kHz wiekszosc nawet takich starych dziadow jak ja jeszcze slyszy...

Reply to
PAndy

Push-pull poprawnie nawinięty raczej nie piszczy. Poza tym - można go dokumentnie zalać tworzywem albo żywicą.

A plazma w rurze? ;)

Reply to
PAndy

Z tego, co zrozumiałem, chodzi o użycie gotowej świetlówki z własną przetwornicą i zasilenie jej z przetworniczki 12/230.

Diode mozesz dorzucic wlasna ..

Hm...przepraszam...jesli tak to obsolutnie dalem ciala :D

Reply to
PAndy

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Próbowałeś rozbić ceramikę z oprawki lampy kompaktowej?, a potem znaleźć jeszcze szybkie diody ( Schottky) na napięcie 630V a potem to zlutować i skleić w całość? Wtedy lepiej iść do sklepu i kupić gotową lampę na 12V.

Pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr

Użytkownik "m" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:dc22v3$54j$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Myślę że najprościej kupić sobie płytkę z zestawu z Praktycznego Elektronika, SG3526 + 2 MOSFETy i jakaś pasywna drobnica, do tego gotowe trafo typu 2x9V odpowiedniej mocy i po sprawie, tanio i prosto. Pozdrawiam

Reply to
Piotr

IMO szybkie diody niekoniecznie musza byc Schottky, poza tym trudno byloby takowe znalezc...napiecia jednak sa duzo nizsze...

Reply to
PAndy

Jaka ceramike i po co rozbijac ?

A czemu szczotky ?

W oprawke wsadzisz diode[y] i kondensator. A swietlowka nieruszona.

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Masz w zasadzie rację, ale mam awersję do wsadzania czegokolwiek w oprawki, po bożemu zasilanie zostawiłbym sobie, oprawkę sobie i żarówkę sobie, co do setek KHz to dalej myślę że to nie jest banalne zadanie diody muszą być sympatyczna i kondensator też, w zwykłym sklepie na rogu ciężko będzie kupić. Podejrzewam że M potrzebuje to na jakiś camping i przypadkowo może sobie zafundować ciszę radiową jak pójdzie zbyt wysoko z częstotliwością. Patent z wsadzaniem czegoś do oprawek widziałem w socjalistycznym kryzysie w jednej ze spółdzielni mieszkaniowych, żarówki na 110V zasilane półfazowo :) Jak się ludziska przekonali że nie działają w domu to przestały znikac z klatek :) Pozdrawiam

Reply to
Piotr

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

Tak właśnie :-) , przy czym chodzi o maksymalne uproszczenie układu przetwornicy 12/230.

pozdr Marcin

No to zostawiaj. Zrob zasilacz 300V DC i nie przejmuj sie diodami w swietlowce.

Ogranicz sie do dziesiatek.

To moze tez miec zalety :-)