Zak?ócenia impulsowe

Witam,

Szukam pomocy przy skonstruowaniu filtra, który wygładzi napięcie zasilania zniekształcone przez regulator impulsowy. Sprawa wygląda tak: Układ zasilany jest zasilaczem impulsowym HP +18V 2,23A. Zasilane układy to wspomniany regulator impulsowy AVT-735

oraz układ elektroniki cyfrowej. AVT-735 zasila impulsowo grzałkę, wykonaną z taśmy oporowej. Pobierając średnio 0,4A przy 18V powoduje powstawanie szpilek w dolnej części wykresu na oscyloskopie. Szpilki te wyglądają jak spadek napięcia, powodowany zbyt dużym poborem prądu. Jeśli jednak zasilacz ma nominalny prąd 2,23A (a prąd zwarcia to około 6A) to raczej takie zjawisko nie powinno występować. Nie jestem elektronikiem, a moja wiedza jest raczej dość marna, dlatego proszę Was o pomoc. Próbowałem dodać dużą pojemność na wyjściu zasilacza (4700uF), różnego rodzaju dławiki etc. Najlepszy efekt dał pierścień ferrytowy przez który kilkukrotnie nawinąłem przewód zasilający impulsator. Wtedy drugi układ zasilany z tego samego zasilacza pracował stabilnie, jednak piki na wykresie nadal pozostały niezmienione.

Z góry mówię, że wymiana zasilacza na inny odpada. Musi być dokładnie ten - ze względów czysto ekonomicznych - mam ich kilkanaście, więc nie chcę kupować/budować nowych.

Może ktoś ma lepszy pomysł na zasilenie grzałki wykonanej z około

20 cm taśmy oporowej Kanthal, aby prąd pobierany przez nią nie był większy od 0,4A @ 18V ? Próbowałem z rezystorem mocy w szeregu, ale wtedy większość ciepła wydziela się na nim, a nie na taśmie. Stabilizator dużej mocy też odpada, ze względu na duże straty mocy.

ps. AVT-735 przy około 700Hz zniekształca napięcie mocno, natomiast przy 25Hz dużo mniej.

Pozdrawiam Brattek

Reply to
brattek

Dodam jeszcze tylko, że zmieniłem częstotliwość na generatorze zmniejszając wartość kondensatora. Obecnie jest to częstotliwość powyżej akustycznej, jednak zauważyłem, że jej dalsze zwiększanie powoduje wzrost temperatury mosfeta (buz 10) nawet przy prądzie rzędu

0,3-0,4 A.

Pozdrawiam Brattek

Reply to
brattek

Temat nieaktualny,

poradziłem sobie sam, dając wyższą częstotliwość, 3300uF noname i 220uF/35V Jacksona do filtrowania. BUZ10 grzeje się do około 70 stopni z radiatorkiem, więc jest ok.

Pozdrawiam Brattek

Reply to
brattek