wzmacniacz audio diagnoza usterki

W dniu 2023-02-04 o 14:01, Czarek pisze:

Szczególnie w TV lampowych, delikatne obstukanie lamp ujawniało niekontaktującą, od tego zaczynał mój śp Ojciec naprawę :)

W starszych radiach bu przestało w ogóle grać, bo były beztransformatorowe a żarówki skali robiły za bezpieczniki.

No i wymiana żarówek pomogła.

Dokładnie.

Reply to
Janusz

W dniu Wed, 1 Feb 2023 13:16:51 +0000, użytkownik Cezar napisał:

Aaa jeśli o te chodzi to one za wiele roboty nie mają więc się nie zużywają. Mogą wysiąść całkowicie ale wtedy nie było by stopniowego narastania objawów.

Reply to
Jacek

W dniu 4.02.2023 o 16:46, Janusz pisze:

Żarówki za bezpieczniki? Sam to wymyśliłeś? :)

Reply to
Wiesiaczek

Pan Janusz napisał:

Nie tylko za bezpieczniki, ale i za stabilizatory prądu (baretery). Może nawet za to drugie bardziej.

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski

W dniu 4.02.2023 o 17:17, Jacek pisze:

Ja sie z czymś takim spotkałem w torze AM tunera TSH110. Na szczęście UKF działał, tam były zupełnie rozdzielone odbiorniki. Odbiornik AM stopniowo tracił czułość, tak powoli, aż ledwo grał. Wystarczyło wyłączyć parę razy (czasem raz) wyłącznikiem i czułość wracała do normy. Nie doszedłem co to konkretnie było.

Reply to
Czarek

W dniu 04.02.2023 o 14:01, Czarek pisze:

No ale właśnie zaczęło się od trzeszczenia.

Reply to
robot

W dniu 05.02.2023 o 20:27, robot pisze:

Czarkowi się pomyliło. Jak trzeszczy, to również kondensatory :)

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

Nie jestem specem od naprawiania wzmacniaczy ale RS twiedzi że coś jest na rzeczy

Cezar

W dniu 2023-02-04 o 18:24, Wiesiaczek pisze:

Popatrz na radio np: Pionier

Reply to
Janusz

Tak głęboko wtedy tego nie analizowałem, miałem około 13-15 lat jak pierwszy raz takie radio naprawiałem w latach '70. Ku mojemu zdumieniu spalona była żaróweczka ze skali. Dochodzenie ujawniło że robiła właśnie głównie za bezpiecznik, do takich wniosków wtedy doszedłem, dałem zwykłą 'latarkową'** i radio ożyło i z tego co wiem to jeszcze długo grało.

**Doszedłem do wniosku wtedy że skoro prądy miały podobne, to mała różnica napięć (3,5V vs 6.3V) w połączeniu szeregowym nic nie zmieni, i miałem rację.
Reply to
Janusz

W dniu 6.02.2023 o 11:50, Janusz pisze:

Mam akurat takie. Popatrzyłem i co?

Reply to
Wiesiaczek

W dniu 2023-02-06 o 15:06, Wiesiaczek pisze:

Niepełnosprawny jesteś? " Żarówki za bezpieczniki? >>> Sam to wymyśliłeś? :) Popatrzyłeś gdzie tam są żarówki? żeby ułatwić tu masz schemat

Janusz

W dniu 6.02.2023 o 15:11, Janusz pisze:

O niepełnosprawność to zapytaj swojego lekarza.

Schemat Pioniera znam doskonale, a co więcej, wiem co do czego tam służy. Wiem też gdzie i po co są żarówki.

Podpowiem: Żarówki służą do podświetlenia skali. Amen!

Reply to
Wiesiaczek

W dniu 2023-02-06 o 17:06, Wiesiaczek pisze:

To po co się głupio odzywasz.

Jaasne, wykręć i zobacz czy radio bedzie grało.

Reply to
Janusz

W dniu 6.02.2023 o 19:48, Janusz pisze:

Jak wyjmę dowolną lampę też przestanie grać. Skończ już z tym pieprzeniem.

Reply to
Wiesiaczek

Styki w przekaźnikach pracujących w warunkach wzmacniaczowych nie ulegają samoczyszczeniu, mozna rzec: ulegają samozasyfieniu. Przełączają to drgają, zatem o zimny lut łatwo.

Włodek

Dnia Mon, 6 Feb 2023 19:52:35 +0100, Wiesiaczek napisał(a):

Ale patrzyłeś na schemat? W modelu U i U2 widzę żarówki szeregowo od zasilania.

Reply to
Adam

W dniu 06.02.2023 o 21:19, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

Niekoniecznie, prędzej utlenianiu bo to hermetyczne jest najczęściej. Nie mniej, to bardzo rzadka usterka i idzie ją zlokalizować opukiwaniem przekaźnika. Tam nie dochodzi nawet do iskrzenia (zasada użycia)...gdzie chodzi o "ciche" załączanie głośników, bez "pierdnięcia" :)

Raczej brak kontaktu na stykach. "Zimny lut" występuje w miejscu lutowania (jak sama nazwa wskazuje) a przy tych przekaźnikach praktycznie się nie zdarza.

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu 06.02.2023 o 21:44, Adam pisze: [...]

Wiesiaczek to ruski pomiot. Nie wytłumaczysz mu i będzie szedł w zaparte jak Putin na Ukrainę :] Mam nadzieję, że doda mnie do pląka. Nie powinien więcej czytać co piszę, nie dla psa kiełbasa (ruskiego psa) :)

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu 2023-02-06 o 19:52, Wiesiaczek pisze:

Faktycznie Lord ma rację, nie ma sensu z tobą dyskutować, nie pozdrawiam.

Reply to
Janusz