wpływ zakłócenia EMI na układy elektroniczne - jak się konstruować

Witam,

Poszukuje praktycznej porady lub literatury odnośnie konstrukcji obdowu drukowanego aby uniewrażliwić go na zkłócenia elektromagnetyczne. Obecnie badam układ na mokrokontrolerze w Instytucie elektrotechniki na kompatibilnośc elektromagnetyczną. Układ resetuje się przy podawaniu impulsów zaklócających na linie PE a otoczenie (impulsy 1kV, 80us duration, edge time 5ns)

Czy ktoś miał podobne problemy, proszę o linki do literartury.

Piotr21

Reply to
Darek

Użytkownik "Darek" <darek snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:d5q3ni$jq7$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Trochę o projektowaniu PCB jest tutaj:

P.G.

Dnia Tue, 10 May 2005 12:57:23 +0200, Piotr Gałka snipped-for-privacy@CUTTHISmicromade.pl napisał:

Także tutaj:

Rafał Szulc

Użytkownik "Darek" <darek snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:d5q3ni$jq7$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl

Przyjrzyj się tej stronie:

sporo wiedzy praktycznej.

Reply to
Marek Dzwonnik

Dzięki,

Mój układ elektroniczny podlegał następujacym badaniom:

- wyładowania ESD na obudowe - passed

- szybkie impulsy BURST symulujące zaklócenia (80us, 1kV) między uziomem a L , N i PE - dodatnie i ujemne

Mój układ zaczął szaleć przy testowaniu PE

Piotr

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@CUTTHISmicromade.pl napisał w wiadomości news:42809383$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Reply to
Darek

hihi, tak samo jak mój. Przy 500V się zaczynał jurwić :-) Po drobnych ulepszeniach zaproponowanych przez testera zasuwało aż piszczy do 3kV. Tylko display się resetował.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

A gdzie dokladnie podaje sie te impulsy ?

Bo przypadkow urzadzenia widze kilka:

-plastykowa obudowa, dwa kable zasilania sieciowego, PE z gniazdka nie uzyte, uziemienie .. podlaczone [hm .. no powiedzmy wzmaczniacz antenowy] lub nie [np kalkulator] do urzadzenia

- metalowa obudowa podlaczona do PE, masa urzadzenia polaczona do obudowy i PE .. no i jeszcze np zacisk masy uziemiony .. tylko jak podac impuls miedzy PE a uziom ?

No i przypadki posrednie

pojemnościowo, to jedna wersja testów. Reszta galwanicznie.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Wyswietlacz też szaleje. Ale wstawiłem fławiki na ferytacha na L i N i kondensatory szybkie odsprzęglajace i linie L i N sa odporne.

Piotr

Użytkownik "Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@charite.de napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@uni-berl> > Dzięki,

Reply to
Darek

Ha,

PE,L i N jest podłączone do maszynki testujacej. Czyli defacto poz maszynką wisi. Impulsy BURST podawane są od pseudo uziomu (blacha 3x3m) a poszczególne linie.

Piotr

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.> >Darek wrote:

Reply to
Darek

Dzieki

Juz patrze, walcze z problem już dobre dwa tygodnie. Trzy wizyty w Instytucie elektrotechniki....:) Piotr

Użytkownik "Marek Dzwonnik" <mdz@WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl> napisał w wiadomości news:4280a2a7$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Reply to
Darek

Użytkownik "Darek" <darek snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:d5q3ni$jq7$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Witam Ja mam uklad na uC Analog Device ADuC845, zasilany bateryjnie (litowa), urzadzenie w obudowie metalowej i plastikowej, i jak sie podejdzie nawt lekko naladowanym statycznie to dotkniecie zaciskow przylaczeniowych (np. masy ukladu) powoduje resetowanie procesora ! :( Jak metalowa obodowe uziemilem to jest ciut lepiej, ale jeszcze dokladnie nie sprawdzilem. Czemu tak? I jak temu zaradzic? Procek wykonuje duzo waznych rzeczy, zalezy mi na stabilnosci. Poradzicie cos? Pozdrawiam Marcel

Reply to
Marcel

Bylo setke razy na grupie, trzeba tylko poszukac (moze Marek ma zabookowane?) :-) Generalnie nie szukaj odpowiedzi w stylu wez opornik i wlutuj, niestety to troche zawila i _intuicyjna_ wiedza - doskonale przychodzi z praktyka.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Ja już mam pewne problemy za sobą. Wstaw na liniach zasilających dławik na ferrycie i zaraz zanim szybki kondensator odsprzęgający np: 220pF Nie zapomnij o tantalach przy układahc scalonych np 10uF,10V

Piotr

Użytkownik "Marcel" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:d5qvv8$m8d$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Reply to
Piotr Darski

tyż mam ferryty. Dodatkowo musiałem zmienić trochę prowadzenie masy w ustrojstwie. Zamiast drutu jest miedziany płaskownik ;-) Dodatkowo siało przez międzymordzia, trzeba było dodać LC na wejściach i wyjściach. Trochę upierdliwa sprawa ze skalpelem, C w 0603 i najmniejsze ceweczki jakie się udało zdobyć. W każdym razie kolega, który musiał to lutować wzbogacił nieco mój język ;-)

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

można dać normalne ceramiczne 2.2 do 10 mikro. Ma tą zaletę, że jak płytka pełna, to takie C w obudowie 0805 prawie zawsze się da upchnąć.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok