toroid 1250VA i problem w momencie właczenia

Czy to normalne że w momencie właczenia indukuje mu się bardzo duży prąd na tyle duzy że w stanie nieobciązonym w momencie łaczenia wybija prawie za kazdym razem bezpiecznik 20A ! Przy rozruchu łagodnym np przez żarówke w szereg jest już ok. i potem mozna zewrzeć żarówke i już nie wybija trafoka ale chodzi o sam start.

  1. Z jakiego wzoru wylicze prąd maksymalny w stanie jałowym w momencie startu ?
  2. Jak się najlepiej zabezpieczyć przed czymś takim czyli jak zorbić mu łagodny start ?

Dziękuję z góry za odpowiedzi.

Reply to
batot

Użytkownik "batot" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:bnntk2$fnj$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

TAK

Pomnóż znamionowy przez 20

Włączyć w szczycie sinusoidy, albo włączać przez szeregowy, zwierany po chwili opornik (np. żarówkę)

Reply to
SP9LWH

Możesz zdradzić z jakiego wzoru to wynika ?

No tak to już sam odkryłem tyle że żarówka jest nieporęczna w układzie elektornicznym ;) Może coś praktycznego podpowiesz np rezystor włączany po czasie ? Musze policzyć tylko jaka moc sie na nim wydzieli. jednym słowem trzeba konicznie zastosować właczenie ze zwłokom i żaden dławik tu nie pomoże ?

Reply to
batot

Użytkownik "batot" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:bnnu2t$htq$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

A co ja Ci napisałem , jak nie rezystor ?:-( Żarówka to dobry rezystor, bo zmienia rezystancję we właściwą stronę. Dla mniejszych mocy mógłbyś użyć bezpiecznik polimerowy, albo termistor NTC

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "batot" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:bnntk2$fnj$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

A może po prostu zmienić bezpiecznik na zwłoczny?

Jarek P.

Użytkownik "Jarek P." <j snipped-for-privacy@nospam.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:bno42f$g61$ snipped-for-privacy@news.mch.sbs.de...

jesli samo trafo wywala bezpiecznik, to jest problem. jeszcze wiekszy bedzie gdy bedzie trzeba wyprostowac to co to trafo daje, i odfiltrowac jakims kondziolem duzym. Trzeba zastosowac uklad "miekkiego startu" trafa :) najpierw odpalamy trafo przez opornik mocy slusznej, po chwili zwieramy go solidnym przekaznikiem (opornik, nie trafo oczywiscie) ... powinno byc ok

@
Reply to
Artur Miller

Tak. Bierzesz dwa rezystory 10-15om i tyle samo wat i stawiasz na obu przewodach zasilających trafo. Po kilku sekundach je zwierasz przekaźnikiem.

Reply to
VSS

przekaźnikiem.

Tak też myślałem i chciałem zorbić na wtórnym z powodu dużych kądziorków ale che che nie przewidziałem indukcji trafoka w momencie właczenia. No teraz to nawet lepiej bo i jednocześnie na wtornym będzie powolny start (tak mi się wydaje zobaczymy w praktyce).

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi nic przekaźnik w łape i do roboty ;) No i kalkulator bo musze obliczyć sobie moc tych rezystorków. ;)

Reply to
batot

To dpada bo jak gość weźmie wzmacniacz do klienta i będzie za każdym razem się go pytał jakie pan masz bezpieczniki a zwłoczne bo wie pan najwyżej polecą bezpieczniki jesli nie i będzie cima na sali ;) hahahah ;)

Reply to
batot

Olej liczenie mocy, 10-15W starczy na 100% w końcu przez nie będzie płynąc prąd kilka sekund. Dobre ceramiczne rezystory nawet nie zrobią się ciepłe.

Reply to
VSS

A cewke przekaznika podlacz po stronie wtornej trafa. Jak sie pojawi napiecie i naladuja kondziole to znaczy ze mozna juz zewrzec te rezystory (wystarczy jeden).

Reply to
Romuald Bialy

W kuchenkach mikrofalowych jest trafo 1000-1500VA. Zwykle tam jest

10-20omowy opor, ale bezposrednio za nim jest zasilany przekaznik sieciowy ktory go zwiera. Nie ma zadnej elektroniki - po prostu czas zadzialania przekaznika wystarcza. Oporek jest szeregowo z bezpiecznikiem typowo 2A szybki. To na wypadek gdyby styki przekaznika zaszwankowaly - nie bedziesz musial wymieniac spalonego oporka. Rzadko dodawana jest elektronika, ale jezeli juz to bardzo prosta - przekaznik na 24V-, traforek 2VA 230/24, graetz, elektrolit - tu juz czasy zwarcia oporka moga byc dluzsze ale itak nie spotkalem > niz 0.5s. Moc oporka wystarcza np 10W. Oporek moglby sie grzac gdyby ktos zlosliwie raz po raz wlaczal... Pozdro Grzegorz
Reply to
grzegorz