"Termotransfer" chemiczny (na zimno)

Moim zdaniem nie będzie. Mam takie coś, co się nazywa Citizen Printiva 600. Drukuje toto termotransferem z tasiemek. Swego czasu było to super urządzenie. Można np. drukować metalicznymi kolorami.

Ale próby z nadrukiem na miedzi się nie udały - za szybkie odprowadzanie ciepła niestety. Tak że dupablada.

Reply to
sundayman

Imo zapomnij. Przynajmniej z "normalną" drukarką. Po pierwsze wątpię, żeby w ogóle tworzywo się trzymało - choć nie próbowałem, ale tak na wyczucie. Mogę sprawdzić.

Natomiast przede wszystkim dokładność jest żadna do takiego zastosowania. Ciężko jest wydrukować coś o szerokości 1mm, żeby to się sensownie prezentowało a co dopiero mniej...

Według mnie to odpada. To już prędzej jakieś kombinacje z naświetlarkami UV ;

ale tu wracamy właściwie do laserowej drukarki i PCB. Tyle, że sprawa jest o tyle prostsza, że nie trzeba nic transferować, wystarczy naświetlić.

Reply to
sundayman

W dniu 2016-01-15 o 22:44, Jarek P. pisze:

to samo mu tam w komentarzach zarzucono, facet w odpowiedzi odpisał,

że po pierwsze drukarka już tylko do płytek, po drugie on dokładnie

przygotowuje płytki, szlifuje krawędzie i narożniki, po trzecie -

Tutaj adres

facet drukuje na drukarce laserowej, oczywiście przerobionej, bezpośrednio na miedzi, ale bez fusera, toner utrwala w oparach acetonu.

Reply to
janusz_k

W dniu 13-01-2016 o 12:44, Jarek P. pisze:

Ja też spróbowałem zrobić na próbę kawałek płytki. Kupiłem drukarkę HP LaserJet P1102w. Przy próbach okazało się, że gładki papier z okładek pisma EdW nie nadawał się do tego sposobu. Pomimo że toner się go słabo trzymał i teoretycznie powinien odejść, wszystko zostawało na papierze. Kalkę techniczną też próbowałem i efekty marne - nie dość że nie wszystko przechodziło, to jeszcze druk się rozmazywał pomimo właściwych proporcji Acetonu i izopropanolu. Po różnych próbach doszedłem do takiej metody z papierem jak to pisze na opakowaniu "kredowanym":

  1. Oczyszczenie miedzi papierem 800 i wyczyszczenie izopropanolem.
  2. Położenie wydruku na laminacie, przytrzymanie żeby się nie przesuwał i polanie roztworem.
  3. Dociskanie niezbyt mocne palcem po tym mokrym papierze aż papier zacznie podsychać. Przy mocnym dociskaniu ścieżki mogą się lekko rozlać. Docisk w wyczuciem wystarczy.
  4. Odłożenie i odczekanie na mocniejsze podeschnięcie.
  5. Podgrzanie płytki hotem. Ustawiłem na 150 stopni i podgrzewałem aż płytka będzie gorąca, ale nie parzyła. Jak się okazało, ważne jest dokładne wysuszenie tego papieru i tonera, bo toner jest nieco miękki od acetonu i przy niewystarczającym wysuszeniu uszkadza się przy odrywaniu papieru. A szybko nie wyschnie sam.
  6. Wrzucenie płytki do wody, odczekanie aż papier nasiąknie i usunięcie go. Resztki papieru w zakamarkach i w środkach otworów doskonale usuwa płyn od kamienia i rdzy. Ja miałem płyn ze spryskiwaczem TYTAN. Spryskać i lekko pocierać palcem. Pięknie się papier rozpuszcza co widać po mętnieniu płynu. Nie rusza nadruku.

Ostateczny efekt takiej procedury jest tu:

Jest to kawałek wydruku wycięty z całości.

Te cienkie ścieżki pomiędzy nóżkami tranzystorów mają 20 milsów. Uszkodził mi się tylko jeden kawałek ścieżki, ale nie wiem w którym momencie, bo nie zauważyłem. Przy zrywaniu papieru nie widziałem na nim tonera, to pewnie później. Toner trzyma się sensownie, nie odłazi po "smyrnięciu" palcem. Trzeba go paznokciem potraktować. Nie mam porównania to zwykłego termotransferu, bo nie robiłem. Ale sądzę, że będzie bardziej zniekształcał ścieżki przy dociskaniu laminatorem niż w tej metodzie.

Reply to
szod

Dnia Thu, 14 Jan 2016 15:40:55 -0800 (PST), snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

Najprawdopodobniej tak, lecz znaczenie ma toner. Niedawno robiłem swoje pierwsze płytki na wydrukach z HP LJ P2050 i chyba nigdy wcześniej toner się tak źle nie przeprasował i nie było tyle problemów z jego usunięciem. Wygląda na to, że będę musiał nabyć drugą kasetę do tej drukarki, by móc normalnie robić płytki termotransferem :/

Reply to
badworm

Wydawaloby sie, ze kazda...

Ja uzywam starocia LaserJet 6P. Jest wielka, ciezka, ma tylko Centronics (ale tania przejsciowka USB-Centronics, chyba jakas podrobka Prolifica, dziala), ale daje rade. Mam ja ponad 10 lat (a kupilem uzywana), zrobilem nia przez ten czas kilkaset plytek i nigdy jeszcze nie wymienialem tonera. Raz tylko ja otworzylem, zeby wyczyscic (co nie jest takie proste, ale jest wykonalne), bo wydruki byly blade (slabe krycie).

Jakbym teraz kupowal, to wolalbym doplacic i kupic jakas mniejsza i nowsza (moze sieciowa - teraz jest podpieta po USB do linuksowego routera z CUPS-em). Nie zebym byl z tej niezadowolony, po prostu to wielki, ciezki kloc i zamiast spiac go bezposrednio do switcha (lub nawet po wifi), musialem dorzucic soft do routera (nie chce podlaczac za kazdym razem laptopa do drukarki, to niewygodne, jakas opcja jest tez IrDA, ale to znowu podlaczanie dongle'a po USB do laptopa). Ale nie wiem, czy dzisiejsze sa mniejsze, kompletnie nie mam rozeznania.

Niedlugo bede robil plytke i chce uzyc metody Jarka (IPA + aceton), chce sprobowac z papierem kredowym, kupionym kiedys na Allegro do termotransferu (jego wada jest to, ze slabo przepuszcza plyny, wiec moze sie nie udac albo trzeba bedzie pokryc papier od strony druku, zobaczymy), zdam relacje.

Reply to
Adam Wysocki

Laminator jednak przy wiekszych wydrukach kiepsko sobie radzi - nie wiem czy chodzi o rozszerzalnosc czy o co.

Poza tym przy laminatorze zawsze zostaje mi kreda z papieru, ktora musze skrobac spomiedzy cienkich sciezek (a czasem przy drobnicy jest to cholernie upierdliwe) i ze srodka padow. Moze to kwestia uzytego papieru...

A mozna papier woskowany gdzies kupic w wiekszej ilosci i bez naklejek?

Ale fotochemia jest drozsza od tej metody.

Reply to
Adam Wysocki

Eee, ja podbierałem mamie lakier do paznokci i malowałem końcówką rezystora. Po trawieniu w chlorku zmywałem ten lakier zmywaczem do paznokci na bazie acetonu (ten też podbierałem, ale potem kupiłem swój). Potem weszły jakieś ch...we, delikatne zmywacze, które już tego nie chciały ruszyć. To nawet nie pachniało jak aceton. A jeszcze później kupiłem jakiegoś markera do płytek w sklepie na Żurawiej 22 w Warszawie (ciekawe czy jeszcze tam jest, pewnie nie).

Swoją drogą tyle było fajnych sklepów w okolicy Centrum - Żurawia, Elemco na Hożej 62, Semidonductors na Hożej 35... i co, i dupa, teraz kupujesz jakieś gówno na Allegro za 2zł i płacisz za wysyłkę 8zł. Jechać na Wolumen? Paliwo droższe niż ta wysyłka... a na WGE ceny takie, że naprawdę taniej wychodzi Allegro.

Chyba tylko Sławmir się trzyma w okolicy (na Puławskiej), chociaż nie byłem tam od 5-6 lat, nie wiem czy jeszcze są.

Reply to
Adam Wysocki

W dniu 22-01-2016 o 15:45, Adam Wysocki pisze:

Tak jak pisałem w jednym z postów - płyn do kamienia i rdzy ze spryskiwaczem. Ładnie rozpuszcza resztki tej kredy z papierem nawet w środkach padów.

Reply to
szod

Dnia Sat, 23 Jan 2016 01:36:25 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

Takie coś to robią profesjonalne frezarki do płytek, np. firmy LPKF :)

Reply to
badworm

Zapisałem, spróbuję.

Reply to
Adam Wysocki

W dniu piątek, 22 stycznia 2016 15:42:31 UTC+1 użytkownik Adam Wysocki napisał:

Masz szczescie do tych podrobek Prolifica najwidoczniej, bo ja sie na nie naklalem ostro (akurat mam LJ 2100, tez tylko z Centronicsem), uwielbialy gubic po drodze bajty i prowadzic do tego, ze zamiast wydrukowania 1 strony wychodzilo z drukarki 40 stron minek, strzalek i innych znakow sterujacych. Moim rozwiazaniem bylo kupno najtanszego JetDirecta (modulu ethernetowego) za pare groszy na allegro - robia cuda w przypadku starych drukarek HP, drukuje sie szybciej niz przez LPT, mozna podpiac do routera, ma to jakas pamiec wbudowana wiec drukarka nie glupieje na probe wydrukowania wielkiego obrazka czy 200 stron PDFa w kolejce i kosztuje 30-50 PLN. Do 6P pewnie bedzie starszy model niz do 2100 (bo z tego co pamietam HP mialo 2 typy szyn do podlaczenia tych modulow sieciowych), ale sa w podobnej cenie.

Reply to
kropelka