Światłowód między budynkami

Szczegolnie na zewnatrz.

Hm, piorun ma duza moc. Moze na switchu sie nie zatrzymac :-)

Ale jeszcze linka nosna potrzebna. Na wlasnym terenie moze byc prosciej zakopac niz wieszac.

Spawacz tez za darmo nie zrobi, a te zlaczki ... w reklamach jakos prosto wygladaja :-)

Możesz zamówić gotowy kabel światłowodowy z dospawanymi końcówkami - pigtailami. Jednak wtedy trzeba być BARDZO ostrożnym przy układaniu, żeby nie uszkodzić spawów i złącz.

Najwygodniej założyć złącza po ułożeniu światłowodu. Wysłałem Ci linka, gdzie jest film instruktażowy jak samemu założyć spaw mechaniczny. Na stronie Dipola jest więcej takich poradników, ale trzeba poszukać. Spawanie spawarką daje złącza o mniejszym tłumieniu, ale przy odległościach setek metrów nie ma to znaczenia.

Dla światłowodu jednomodowego to żadna odległość.

O! Ja bym zakopał na metr głęboko albo więcej.

Jeśli w tej relacji nie masz zamiaru kłaść więcej kabli, to połóż ziemny kabel światłowodowy bez żadnej rury. Jak to jest po Twoim polu, to możesz wynająć małą koparkę i dwóch ludzi do pracy fizycznej i w jeden dzień będziesz miał wykopany rowek, ułożony kabel i zasypany.

Różnie to wygląda. Rury kanalizacji teletechnicznej wtórnej, czyli rury osłonowe, mają średnicę niewiele większą niż średnica kabla. Zakopuje się taką rurę, albo układa w kanalizacji teletechnicznej pierwotnej. W taką rurę kabel światłowodowy jest "wdmuchiwany". Na końcówkę kabla zakłada się gumową kulkę wielkości mniej więcej piłki tenisowej, smaruje się płynem zmniejszającym tarcie, wprowadza kabel w rurę i pompuje powietrze z wydajnej sprężarki. Metoda działa na wiele setek metrów.

Kable światłowodowe są wzmacniane wkładem z włókna szklanego i są na tyle sztywne, że można je używać jako pilota i wpychać do rury. Udaje się to tylko na odległość dziesiątek metrów, może uda się do 100 metrów.

300 metrów raczej nie, bo tarcie o ścianki będzie już za duże.

Czasem łatwiej jest, ze względów wykonawczych, włożyć światłowód w rurę osłonową gdzieś na placu i dopiero ten komplet zakopać.

yabba

Reply to
yabba

poniedziałek, 11 stycznia 2021 o 19:26:31 UTC+1 J.F. napisał(a):

Są kable na tyle mocne że można spokojnie wieszać. A nawet używać jako linki holowniczej ;)

Podobny 12J wprawdzie dość krótki odcinek (20m) w jednym miejscu wisi już 2 lata, przeżył niejedną wichurę a ostatnio śnieżycę. Średnica 3mm - prawie nie widać.

Reply to
M M

W sumie nie kombinowałem bo niebieska zawsze pod ręką (można trafić na odpady za grosze). Gruba ścianka i kolor pasuje. Czarna jest mniej widoczna w ziemi. Co prawda taśma informacyjna jest wskazana ale jak się robi na własnym podwórku to raczej nie :)

Reply to
LordBluzg®

A to, to pewnie. Też bym użył czegokolwiek co bym miał pod ręką gdyby miało wystarczyć :-)

Reply to
Mateusz Bogusz

niedziela, 10 stycznia 2021 o 21:10:02 UTC+1 K napisał(a):

Po kiego 1 m? Nawet najcięższy sprzęt nie zgniecie zakopanej 50cm pod ziemia rury PE- tej najtańszej niebieskiej do wody Koszt takiej rury to 2zl/m

Reply to
Kris
.

Sznurek do snopowiązałek kosztuje ok 25zł za 1000m Dla mnie raczej logicznym jest że wkładając w rurę światłowód warto doczepić do niego taki sznurek. Przyda się na przyszłość przy ew wymianie/ dokładce czegokolwiek. No i oczywiście przeciągając później cos nowego znowu dokładamy tam sznurek.

Reply to
Kris

W wtorek, 12.01.2021 o 08:51, Kris napisał:

I tak historia zatoczyła koło: teraz jest sznurek, ale snopowiązałek brak. Dziś prawdziwych snopów już nie ma...

Reply to
collie

wtorek, 12 stycznia 2021 o 09:36:52 UTC+1 collie napisał(a):

Za to są baloty.

Reply to
Kris

W dniu 2021-01-12 o 09:47, Kris pisze:

:)

Ale na kopce siana to można było... A na balocie to już by trzeba odstawiać balety ;)

Reply to
Adam

Użytkownik "collie" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:az246ghw390x.1g2nha4g9zto$. snipped-for-privacy@40tude.net... W wtorek, 12.01.2021 o 08:51, Kris napisał:

Juz nawet te ze snopowiazalki to nie byly "prawdziwe" :-)

Dzis chyba nawet nikt snopa nie potrafi zrobic ... a ropa sie skonczy, i trzeba sie bedzie nauczyc :-)

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rthn7t$tj9$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2021-01-09 o 16:09, Atlantis pisze:

Ale masz na mysli izolacje przed napieciem miedzy portami, jak piszesz w innym poscie ? Hm, przy 3kV to telefon powinien czasem iskrzyc, faksy sie palic, modemy ADSL, i telewizory podlaczone do kablowki tez.

Z drugiej strony bywa, ze sprzet lekkiej burzy nie przezywa i ciekaw jestem

- naruszenie izolacji trafa ... raczej nie,

- silny impuls roznicowy w parze ? W skretce nie powinien sie generowac, a malutki transformatorek stłumi przy przenoszeniu.

- taki impuls transformatorka tez nie przepali, mimo jego cieniutkiego drutu, mozna je tez po fakcie sprawdzic, ze uzwojenia cale.

Raczej zeby nie wykopal, Antlantis pisal o plugach.

W dniu 2021-01-12 o 08:51, Kris pisze:

Jak majstry robiły nam (prawie 20 lat temu) remont to wtedy jeszcze nie zakładaliśmy, że będzie UPS na każdy komputer tylko, że będzie być może jeden na kilka pomieszczeń. Dlatego uznaliśmy, że może się przydać aby między pomieszczeniami puścić peszel. Jedno takie połączenie musiało z pokoju przejść przez róg korytarza do drugiego. To wyszedł im na korytarzu wystający łuk (o promieniu rzędu

30cm). To im mówię, że to nie ma sensu, że mają to ukryć pod tynkiem. No to oni, że nie można tego ostrzej zginać bo nic przez to nie przeciągnę, ale zrobili jak chciałem.

Zmieniła się koncepcja z UPS-ami. Nie musiałem sprawdzać, czy mi się uda. Zakładałem, że jakbym musiał to użyję do tego odkurzacza i kulki z waty owiniętej nitką. Nie przewidywałem specjalnych problemów, ale nie sprawdzałem.

Wydaje mi się, że przy w miarę prostej i gładkiej rurze nawet rzędu 30m to chyba nie ma problemu w ten sposób przeciągnąć pierwszą nitkę. Mylę się? P.G.

Reply to
Piotr Gałka

wtorek, 12 stycznia 2021 o 13:28:39 UTC+1 Piotr Gałka napisał(a):

Przy pustej rurze pewnie masz racje- powinno się udać, jeśli jednak w tej rurze jest już jakiś przewód a chcemy dołożyć kolejny to może być kłopot Twoim sposobem. Ja na etapie budowy domu od garażu do okolic bramy zakopałem rurę pe taka najtańsza od wody. Przed zakopaniem wtedy włożyłem do niej sznurek. Za kilka lat jak zdecydowałem się dołożyć domofon to w garażu do końca tego sznurka przywiązałem skrętkę i drugi taki sam sznurek. Przeciągnąłem, zamontowałem domofon, Kilka lat temu okazało się ze w okolicy bramy 220v potrzebne wiec za pomocą tego sznurka(tego wciągniętego ze skrętką) wciągnąłem przewód do 220v. I nowy sznurek oczywiście W najbliższej przyszłości będą mi pod dom doprowadzać światłowód to ew przeciągnę go od bramy do garażu właśnie tą rura Tylko nie wiem czy przeciwskazań nie ma żeby w jednej rurze fi 32 była skrętka od domofonu, przewód na 220v i światłowód. Ale tym będę się martwił jak przyjdzie do realizacji.

Reply to
Kris

W wtorek, 12.01.2021 o 11:58, J.F. napisał:

Nie tak szybko, bo były też snopowiązałki konne. I są. Proszę: "Sprzedam snopowiązałkę konną Deering poniemiecką, cena 2750 zł", "Sprzedam kosiarkę konną oraz snopowiązałkę konną, rok produkcji

1950, stan techniczny - nieuszkodzone, cena 3000 zł".

A koń polski zimnokrwisty w typie sokólskim za 13800 zł czeka tu:

collie

W dniu 2021-01-12 o 12:11, J.F. pisze:

Nie wiem co nazywasz portami. Ja mam na myśli izolację między stronami (stroną urządzenia i stroną kabla zewnętrznego).

Dawno, dawno temu, jak dopiero co odkryłem Usenet na p.m.e ktoś napisał, że walnął piorun i wszystkie telefony bezprzewodowe we wsi się ludziom zepsuły a przewodowe nie i zapytał z czego to może wynikać.

Ja odpowiedziałem zagadkowo coś w stylu, że to dlatego, że przewodowe mają jeden przewód a bezprzewodowe dwa. Na to chyba RoMan napisał, że ileś lat pracował w telefonach, ale nie ma pojęcia co mam na myśli.

Ja zakładam, że te zakłócenia są CM. Telefon przewodowy nie ma powodu iskrzyć bo nie jest z niczym innym połączony, a bezprzewodowy jak z tego wynika może się uszkodzić. Linie telefoniczne w budynkach biurowych są chyba jakoś zabezpieczone przed przepięciami lepiej niż u ludzi na wsi więc wydaje mi się, że problem dla faxów/modemów mniejszy. Końcówka kablówki trafiająca do mieszkania też raczej nie jest bezpośrednio połączona z czymś w drugim budynku (o osobnym systemie uziemienia) tylko z jakimś wzmacniaczem w tym samym budynku (przynajmniej u mnie jak mieliśmy sieć osiedlową to tak było).

To, co pisałem o RS485 dotyczyło instalacji kładzionej przez tego kogoś od nowa i zapewne nie przepuszczanej przez żadne odgromniki (o to nie dopytałem, bo wtedy nie wiedziałem, że takie coś może być po drodze). Ten temat zgłębiałem w okolicy 2004 i zapytałem na jakiejś anglojęzycznej grupie USENET a stamtąd ktoś mnie przekierował do IEEE EMC-PSTC forum (wtedy to była zamknięta lista mailowa) i z tego chyba wynikła bezpośrednia wymiana maili z jakimś gościem, który chciał się podzielić doświadczeniem. Zapamiętałem, że jak mieli izolację 3kV to czasem padało, jak zrobili 4kV to spokój i że do magistrali RS485 podłączali kilkadziesiąt urządzeń znajdujących się w różnych budynkach.

Według mnie sygnał CM w przypadku przebicia na którymś drucie (bo zawsze na którymś wystąpi wcześniej) zamienia się na DM i ten przenosi się przez trafa izolacyjne i może być niebezpieczny dla scalaków. Ale to tylko gdybanie. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2021-01-12 o 14:04, Kris pisze:

Według mnie jakieś przeciwwskazania mogły by być tylko na temat skrętka i 230V. Światłowód powinien być pod tym względem obojętny. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "collie" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1pyz2j33hc106$.1x4vprb74yzgy$. snipped-for-privacy@40tude.net... W wtorek, 12.01.2021 o 11:58, J.F. napisał:

Pod warunkiem, ze przemysl lub kowal bez ropy i wegla to wyprodukuje. Bo moze drzewa starczyc tylko na kose :-)

No i ... znow wroci problem sznurka do snopowiazalki, bo przemysl bazowal chyba na ropie, trzeba sie bedzie na cos naturalnego przestawic, a wczesniej odpowiednie uprawy posadzic :-)

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rtk8ip$kc0$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2021-01-12 o 12:11, J.F. pisze:

Portem nazywam gniazdko+transformator+scalak do ethernetu w urzadzeniu.

Tylko ze po bliskim uderzeniu pioruna rzeklbym ze powstaje roznica potencjalow miedzy urzadzeniami, przez kabel zaledwie przenoszona. Choc moze tez sie wyindukowac napiecie w petli kabel ethernet-kable energetyczne

No chyba, ze lezy gdzies blisko innego metalowego elementu, albo trzymasz "sluchawke" przy uchu. Chociaz ... obudowa telefonu chyba powinna wystarczyc na 3kV, a jak nawet akurat rozmawiam ... zazwyczaj bede dosc izolowany od ziemi.

Ale uszkodzenia tych bezprzewodowych sa dosc rzadkie ... albo dobrze izolowane, albo w rzadko sa az takie napiecia. No fakt - ethernety tez rzadko padaja.

Troche watpie ... ale moze maja gdzies tam w szafie warystory na łączowce ...

Prawdopodobne ... ale sygnal miedzy budynkami jak rozsylany ? Swiatlowodem? Teraz tak, ale wczesniej ?

Gdzies tam jeszcze sa osiedla domkow jednorodzinnych ..

Nawet niekoniecznie na DM - po przebiciu trafa CM trafi gdzies na uzwojenie od strony scalaka i zalatwi mu oba piny ... tylko:

-srodek uzwojenia od strony kabla jest czesto polaczony z masa przez kondensator - czy nie powinno jego przebic najpierw ?

-uzwojenie od strony scalaka tez bywa umasione na srodku - co by odprowadzalo ten silny sygnal CM,

-trafo po takiej burzy wydaje sie sprawne ... choc ... nie badalem wysokim napieciem, moze tam jakis slad po przebiciu jest ...