Stabilizator i dioda

Witam

Jestem pierwszy raz na grupie. Nazywam siê Piotr Piechota mam 31 lat i ostatnio zainteresowa³em siê modelarstwem. Kupi³em u¿ywan± aparaturê RC. W czasie grzebania w nadajniku znalaz³em zwêglon± diodê w uk³adzie zasilania. Mniej wiêcej wygl±da to tak (okropny schemat):

| /| ------------ |/ |--------------- | |\ | | | | \| |

9.2V | |------------------| | 5V do procesora

------------------| chyba stabilizat |--------------------- | | ------------------- | | ---- masa

Kierunek diody domniemany (by³a zwêglona) po co ona tam jest. Dodam ¿e nadajnik pracuje prawid³owo

Pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr Piechota

Dioda ta zabespiecza stabilizator gdyby z jakiegos powodu (np.zwarcie ) na wyjscie stabilizatora dostalo sie napiecie wyzsze od 9.2V. Zniszczylo by to stabiliztaor. Ogolnie wiec : funkcja zabespieczajaca.

sojek

Reply to
sojek

"silne"

Nie wiem . Byc moze gdy doszlo do odwrocenia napiecia i czesc elementow "odparowala" to ten ktos wymienil tylko te elementy ktore byly niezbedne do dzialania ukladu. To tylko moja hipoteza.

sojek

Reply to
sojek

jak podlaczysz odwrotne zsilanie do proca CMOS, to mu sie niec moze nie stac, gdyz w jednej chwili wlacza sie mu wszystkie zacza w MOS'ach i bedzie sie zachowywac jako wielka dioda, kilka razy udalo mi sie wlozyc atmela odwrotnie i puscic prad 2..3 amperow i daiala nadal, a gdy na plytce jest wiecej ukl CMOS, to wcale latwo sie jej nie uszkodzi - wtedy dioda mogla poleciec... za to latwo uszkadza sie za wysokim napieciem, i wystarczy prad 100mA wtedy...albo mniej

Reply to
Grzegorz Kasprowicz