sprawność przetwornicy Fanktor

Kupiłem na Allegro przetwornicę, bo nie chciało mi się robić:

pomierzyłem sprawność i wyszło mi raptem 60%, jak sądzicie, czy to normalne, czy może trafiłem na wadliwy egzemplarz? Chciałem tym zasilać zestaw czerwonych LEDów do tylnej lampy rowerowej, ale w tej sytuacji nie bardzo jest sens, mogę wstawić jeden opornik zamiast tej przetwornicy, będzie miejsze i bardziej niezawodne.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Hmm napisz z czego ją zasiliłeś i czym obciążyłeś. No i jak mierzyłeś sprawność i czym. Tak czy inaczej to ekhem dosyć kijowo wygląda to 60% tak samo kijowo jak reklama że sprawność 99.99%...

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC

Użytkownik "Paweł Paroń" snipped-for-privacy@freeland.lublin.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@144-mo6-3.acn.waw.pl...

Trudno powiedzieć coś o tej przetwornicy, może poza tym, że z tymi 99% to sprzedawca solidnie przegiął, natomiast wynik jaki uzyskałeś jest całkiem prawdopodobny przy małym (dużo mniejszym od nominalnego) obciążeniu, bo niezależnie od strat związanych ze stopniem mocy każda przetwornica ciągnie też coś na swoje "wewnętrzne" potrzeby. BTW, za te pieniądze co może być w środku (zakładając, że sprzedawca zarabia drugie tyle)? Pewnie 34063 z g..nym dławikiem i pierwszymi lepszymi półprzewodnikami, który da Ci max. ze 75% sprawności.

entrop3r

Reply to
entroper

Dnia 19.09.2006 CosteC snipped-for-privacy@konto.nielubiespamu.pl> napisał/a:

Mierzyłem zwykłym miernikiem uniwersalnym, więc jakiś tam błąd był, ale mierzyłem na zakresie 10A, żeby rezystancja miernika była jak najmniejsza. Zasilanie 14.86V, prąd wejściowy 0,17A, na wyjściu 4V, prąd na wyjściu

0,36A, czyli wychodzi dokładnie 57%, ale ze względu na ten miernik zaokrągliłem do 60%, bo pamiętam, że kiedyś mierzyłem podobną przetwornicę własnej roboty przy pomocy dwóch boczników 0,1R i wychodziło o kilka % więcej, niż wynika z bezpośredniego pomiaru tym moim miernikiem. Ale tamta moja przetwornica ma sprawność ponad 80%, chociaż robiłem ją trochę "w ciemno", nawijałem dławiki na przypadkowych rdzeniach jakie znalazłem w rupieciach i sprawdzałem jak działa.

Obciążonie to 8 czerwonych LEDów, połączonych po 2 szeregowo i 4 takie zestawy równolegle.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Dnia 19.09.2006 entroper snipped-for-privacy@CWD.spamerom.poczta.onet.pl> napisał/a:

Obciążenie było nominalne, 4V i prąd zbliżony do nominalnego, czyli 0,35A, to jest przetwornica ze stabilizacją prądu, pewnie ma z tego powodu straty na jakimś rezystorze, no ale chyba nie aż takie?

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Jakby za duze.

A mierniki dales "zwykle" ? Bo RMS przy pulsowaniu moga klamac, ze dwa elektrolity by sie przydaly ...

Dnia 19.09.2006 J.F <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał/a:

Miernik "zwykły", ale widzę, że na wejściu jest jakiś duży elektrolit, bo iskrzy przy załączaniu zasilania. Na wyjściu nie wiem, ale chyba też powinien być, zresztą nominalnie ma być prąd 350mA, 360mA które zmierzyłem to w granicach błędu pomiarowego. Zresztą jakbym liczył względem nominalnego prądu 350mA, to wyjdzie jeszcze mniej, bo 55%.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Nie chce mi sie wierzyć, żeby to było mozliwe. To jest najprawdopodobniej przetwornica wzorowana na sprzedawanej niegdyś przeze mnie - czyli na układzie LM2675. Trzebaby się naprawdę mocno postarać, żeby uzyskać tak niską sprawność. Podejrzewam, że popełniasz jakiś gruby błąd.

I tu tkwi chyba błąd - jesli jest to przetwornica wzorowana no majej, to dośc trudno byłoby ją 'przekonać' do zasilania małych, czerwonych LEDów. Zapewne jest ustawiona pod jednego białego Luxeona (3.4V 350 mA).

Dnia 19.09.2006 RoMan Mandziejewicz snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał/a:

No więc nie zasilam małego czerwonego LEDa, tylko 8 trochę większych na prąd

100mA, połączonych tak jak pisałem wcześniej. Napięcie 4V, czyli zbliżone do Luxeona, a według opisu ta przetwornica może zasilać również 2 szeregowo połączone Luxeony.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Być może tfurca (nie poprawiać) nie potrafił sobie poradzić z kontrolą prądu i spadek na rezystorze kontroli prądu to pełne 1.25V (w mojej -

0.35V) - wtedy wynik byłby całkowicie realny. Sprawdź napięcie pomiędzy '-' zasilania a '-' wyjścia - to wiele wyjaśni.

zauwaz, ze jesli na wyjsciu przebieg jest impulsowy, to tani miernik moze pokazywac glupoty

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Dnia 20.09.2006 Greg(G.Kasprowicz) snipped-for-privacy@CERN.CH napisał/a:

Przebieg na wyjściu w zasadzie nie musi mnie interesować, ma być prąd 350mA, odpowiedni do zasilania 1-watowego Luxeona, czyli moc na wyjściu 1W przy zasilaniu tylko jednej diody, 2W przy zasilaniu dwóch diod połączonych szeregowo, itd. Jeśli tak nie jest, to też by świadczyło, że przetwornica jest wadliwa, ma parametry niezgodne z opisem.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

"Greg(G.Kasprowicz)" napisał(a):

Poprawka: tani miernik *pokazuje* głupoty przy przebiegu impulsowym. Przykład: tania chińska przetwornica do halogenów pokazuje 8 V na wyjściu ( 2 różne mierniki bez RMSa ), a 12 V halogen świeci aż miło.

Reply to
PeJot

Glupoty jak glupoty - jak chcecie zmierzyc RMS to trzeba miernik z RMS, inny pokaze co innego. Jak chcecie zmierzyc sprawnosc to trzeba pomiar wartosci sredniej pradu. I tu miernik RMS bedzie _zly_. Na szczescie malo jest miernikow ktore na zakresie DC mierza RMS :-)

No i drobnostka - cyfrowy miernik na impulsowym przebiegu moze pokazywac glupoty z "natury".

Ale czy w opisie masz zapewnione ze prad jest staly [tzn pulsacja np

1%]? Bo "350mA" to moze byc np impulsy 700mA o wypelnieniu 50%, ktore swieca ciut inaczej, na mierniku moga sie pokazac inaczej, a grzeja jeszcze inaczej.

A jak tam moje przetwornice;>

pozdrawiam michal trych

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

LM2675, najmarniejsze: dioda, cewa i elektrolity, płytka i obudowa za 22pln (w tym godziwy zarobek dla handlarza) ?

pozdrawiam entrop3r

Reply to
entroper

Dlaczego RMS będzie zły przy pomiarze sprawności i dlaczego lepiej tu dokonać pomiaru wartości średniej??? (Tak, wiem, jedyna słuszna metoda to miernik mocy)

Może... większość sobie radzi dość dobrze (znaczy pokaże wyprostowaną wartość średnią skorygowaną do skutecznej sinusa).

pzdr mk

Reply to
mk

Po raz kolejny: zmierz napięcie pomiędzy '-' zasilania a '-' wyjścia - jeśli będzie ok. 1.25V - znasz źródło strat.

Przy seryjnej produkcji i dostępie do tanich LM2675 - bez problemów. Przy małoseryjnej (kilkanaście sztuk w serii) i bez obudowy mi się opłacało przy cenie 30 PLN.