Re: Przetwornica/Inverter - jaka maksymalna sprawno¶æ?

U¿ytkownik "Pszemol" napisa³ w wiadomo¶ci news:bfc6da$540$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Za³ó¿my, ¿e chcia³bym zbudowaæ przetwornicê napiêcia 12VDC > na 220VAC o mocy rzêdu 300-400W. Jak± maksymaln± do uzyskania > "w warunkach domowych" sprawno¶æ mogê siê spodziewaæ?
50%
I od czego sprawno¶æ bêdzie g³ównie zale¿eæ?

Wydanych pieniêdzy i gabarytów

> Jakie s± obecnie standardy sprawno¶ci i pr±du spoczynkowego > (bez obci±¿enia) dla tego typu urz±dzeñ na rynku?

ma³e dla urz±dzeñ tanich

> Kupi³em niedawno przetwornicê 350W produkcji Vector. Producent > obiecuje, ¿e osi±ga sprawno¶æ 90% i pr±d spoczynkowy poni¿ej 0,3A. > Sprawno¶ci nie mierzy³em jeszcze, ale zmierzê ¿arówk± natomiast > ju¿ w kwestii pr±du spoczynkowego czujê siê oszukany bo mi miernik > pokazuje ponad 600mA gdy nic do gniazda AC nie jest pod³±czone.

normalka

> Czy jestem w stanie w domu zrobiæ co¶ lepszego w cenie poni¿ej $50?

Nie

Reply to
berdycz

a jesli by taka przetwornice zrobic aby pracowala na iles khz to bedzie miala wieksza sprawnosc?

Reply to
Lopi

dokladnie, jak masz przetwornice 2 tranziaki i trafo sieciowe, to nie spodziewaj sie wiele jak masz natomiast przetwrornice 300V i falownik - to spoko, maj cos takiego u Vellemana, byl opis w EP nie tak dawno

urzadzenie moze pobierac prad impulsowo, zalezy czym mierzysz

Reply to
Grzegorz Kasprowicz

Użytkownik "Lopi" snipped-for-privacy@pocztaKROPKAonet.pl napisał w wiadomości news:bfejv6$r9e$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

To nie ma znaczenia. Generalnie im wyższa częstotliwość tym MNIEJSZA sprawność. Wynika to z dostępności podzespołów. Sprawność wynika ze strat. A straty powstają na elementach przełączających, prostowniku, transformatorze. Jak wszystko miniaturowe i gorące to sprawność mała. Aby zwiększyć sprawność należy przede wszystkim zastosować duży transformator o małym rozproszeniu i krótkich , grubych uzwojeniach i doprowadzeniach. Bardzo duże straty powstają w typowych diodach. Źle wysterowane i dobrane tranzystory również są źródłem ogromnych strat. Zatem albo duża sprawność (czyli wysokie koszty, ciężar, gabaryty), albo malutkie i tanie, ale wtedy sprawność "leci na pysk"

Reply to
berdycz

mialem to na mysli, ale dla 220 V potrzebujesz 315 amplitudy...

jesli mieryles miernikiem z calkowaniem, to spoko

Reply to
Grzegorz Kasprowicz

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Sprawność urządzeń zawsze podaje się najwyższą ! Jest słodką tajemnicą producenta, kiedy ona jest najwyższa: czy przy mocy znamionowej czy np. 70% znamionowej. Na dodatek często dla efektu marketingowego podaje się sprawność np. samego falownika "zapominając" o poborze prądu przez układy pomocnicze,np. sterowanie, chłodzenie:-(

Potem dowiadujesz się, że np. kocioł CO ma sprawność 106%:-(

Reply to
berdycz

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Żaden producent taką metodą (Pwy/Pwe) nie mierzy sprawności. Sprawność określa się metodą sumy strat cząstkowych

Reply to
berdycz

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Metoda jest prosta , choć czasochłonna, ale znacznie dokładniejsza dla dużych sprawności od pomiaru bezpośredniego. W skrócie polega na tym, że konstruktor znając budowę układu, jest w stanie wydzielić bloki funkcjonalne w których występują straty i je pomierzyć, obliczyć oszacować. Np. w falowniku Można dość łatwo zmierzyć straty w mostku prostowniczym, tranzystorach, transformatorze.... itd. Dodając wszystkie otrzymując się łączną sumę strat. Moc zasilania, albo wyjściową da się jakoś zmierzyć. odejmując albo dodając straty i dzieląc przez w/w moc otrzymuje się sprawność.

Aby to uzmysłowić. Wyobraź sobie falownik o mocy 1kW i sprawności 95% Mierząc 1kW "watomierzem" możesz spodziewać się dokładności rzędu 10% (lepszych przyrządów brak) zatem jeśli ci wyjdzie moc wyjściowa 950W to sprawność masz pomiędzy 85 a

105%. Natomiast straty da się również oszacować z dokładnością 10%. Ale przy 50W mylisz się o 5W. Zatem sprawność jest pomiędzy 89,5% a 90,5% .
Reply to
berdycz

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Wtedy jest zero. Ujemna byłaby gdyby pobierał z obciążenia moc:-) Tak się może dziać np. w układach cieplnych. Wyobraź sobie lodówkę i podaj jej sprawność

Reply to
berdycz

Hm, latwo ? Na prostowniku moze i latwo, podlaczasz oscyloskop, szacujesz. Ale na tranzysotrze, w trafie ?

Brak na biurku, czy brak w ogole ?

Hm, moze masz wieksze doswiadczenie, ale IMHO - 50%.

Dla wytrwalych pozostaja jeszcze metody kalorymetryczne - przetwornice do termosa :-)

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

I co nam wychodzi??? Jaka jest sprawność lodówki ???? Ochłodziła o 10 stC i pobrała 100Wh...:-) Jak to przeliczyć na procenty sprawności?

Reply to
berdycz

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Czemu????. Ja tak samo to zrozumiałem

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news:bfc6da$540$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

UPS ma w sobie przetwornicę 12V/230V. Ją można wykorzystać.

Reply to
berdycz