Sonda oscyloskopowa

Przestała działać. Po obejrzeniu okazało się, że środkowa żyła przewodu sondy jest zrobiona z bardzo cienkiego drutu oporowego. Na druciku zaciśnięta była tulejka przylutowana do małej płyteczki. Tulejka rozsypała się na kawałeczki i stąd problem. Drucik jest, oczywiście, nielutowalny. Jak to naprawić? Problem ogólny: jak łączycie nielutowalne druty?

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 24.04.2016 o 13:09, Paweł Pawłowicz pisze:

Kilka razy lutowałem druty oporowe. Tyle, że na twardo, lutowiem srebrnym przy użyciu palnika i topnika do lutowania stali nierdzewnej. Zawsze też można próbować zgrzać.

Reply to
Kaczin

Paweł Pawłowicz pisze:

Dawno dawno temu, gdy jeszcze komuna rządziła, miałem Ci ja praktyki w meratroniku, tam druty oporowe pokaźnej średnicy do migaczy kierunkowskazów samochodowych najpierw obrzezało się mechanicznie maszynką wyglądającą jak ostrzałka ołówków tylko wielkości małej tokarki, od razu do kwasu bodajże siarkowego i do kadzi z roztopioną cyną. Po tych zabiegach lutuje się normalnie. Nie wiem tylko czy to do każdego drutu oporowego się nada.

Reply to
AlexY

W dniu 2016-04-24 o 13:43, Kaczin pisze:

Próbowałem lutować kanthal srebrem z boraksem jako topnikiem, pudło :-( Chciałbym też uniknąć wyciągania przewodu z obudowy sondy, będę miał problem z zaciśnięciem tak, jak to zrobiono w fabryce. Zresztą i tak palnikiem spalę izolację w przewodzie.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 2016-04-24 o 14:24, AlexY pisze:

Ciekawostka :-) Spróbuję, ale w pracy, pod wyciągiem.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 2016-04-24 o 13:09, Paweł Pawłowicz pisze:

Wyciągam albo kupuje styk z małego gniazdka do zaciskania, na nim owijam drut oporowy i zaciskam kombinerkami, drugi koniec mozna wtedy wlutować w płytkę np taki styk:

janusz_k

W dniu 2016-04-24 o 16:01, janusz_k pisze:

Przy problemie ogólnym pewnie OK :-) Ale ten drut ma (przez porównanie z drutami nawojowymi) jakieś 0.06mm, i jest go raptem jakieś 4mm. Poza tym ten styk jest kolosalny.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 2016-04-24 o 14:53, Paweł Pawłowicz pisze:

No i spróbowałem. Ale nie z kwasem, a z topnikiem do aluminium (kanthal to z grubsza stop żelaza z glinem), fluoroboranowym. "Zwycięstwo, wolność, Lenin!" Dzięki :-)

Przy okazji odkryłem, że sondy Yang Xun można kupić tu:

albo tu:

:-)

Pozdrawiam, P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

Paweł Pawłowicz pisze: [..]

Rozumiem że obeszło się bez mechanicznego skrobania?

Reply to
AlexY

W dniu 2016-04-24 o 17:49, AlexY pisze:

Tak. Zresztą to jest drucik o średnicy włoska, nie miałbym szans go oskrobać. Nawiasem mówiąc, spoina nie wygląda pięknie, tak, jakby tylko część powierzchni drutu "złapała" stop, ale elektrycznie jest OK i przeżywa test trzepnięcia o glebę :-)

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

Ze starożytnych metod: łączone przewody oczyścić mechanicznie, mocno owinąć miedzią lub srebrzanką, zalutować. Można stosować tuleje zaciskowe i też lutować. Sugerowany lepszy topnik np. RMA7. Wojtek

Reply to
wowa

W dniu 2016-04-24 o 18:12, Paweł Pawłowicz pisze:

A gdzie kupiłeś topnik?

Reply to
janusz_k

W dniu 2016-04-24 o 20:38, janusz_k pisze:

Samoróba. Jestem chemikiem, mogę podać przepis, ale paru składników nie kupisz "w sklepie za rogiem".

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 24.04.2016 o 14:51, Paweł Pawłowicz pisze:

Boraks nadaje się do srebra albo podobnych łatwolutowalnych metali. Tu trzeba czegoś bardziej agresywnego co rozpuści tlenki chromu i niklu. Ale jeżeli boisz się o izolację, to chyba najlepsze wyjście to zgrzewanie.

Reply to
Kaczin

W dniu 2016-04-24 o 21:06, Paweł Pawłowicz pisze:

No tak pewnie chodzi o fluorki, a czy istnieje coś gotowego w sensownej cenie?

Reply to
janusz_k

W dniu 2016-04-25 o 18:14, janusz_k pisze:

Na wiadomym portalu aukcyjnym jest kilka pozycji. Ale nie mam doświadczenia z żadnym z tych topników.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 2016-04-25 o 19:49, Paweł Pawłowicz pisze:

Ok.

Reply to
janusz_k