soft start zasilacza

witam całe mieszkanie i okolice mam oświetloną ledami samoróbkami. w większości wypadków mam połączone szeregowo paski zimne i ciepłe na zasilaczach 22v. tak się udało że te modele miękko startują, nic się złego nie dzieje. ale mam miejsca, w których są gotowe źródła światła na

12v i musiałem dać inne zasilacze. w sumie to nie jest problem zasilaczy, ze je ktoś włącza i wyłącza cyklicznie - nie do tego zostały zaprojektowane. w jednym przypadku wypalają mi się styki przełącznika, w drugim pada zasilacz załączany czujnikiem ruchu. Kupiłem na allegro układ soft start za parenaście złotych, ale jest on przeznaczony do silnika. po podłączeniu do zasilacza 12v4a, wszystko działa, ale gdy zasilacz jest uruchamiany przez "soft start" wyraśnie słychać buczenie zasilacza. przez 3 sekundy, ale boje się ze mu to zaszkodzi. w czasie buczenia zasilacz działa, w sensie już daje 12v.

czy jest jakiś prosty sposób, aby ograniczyć nagły pobór prądu przez zasilacz? myślałem o tym żeby go na stałe podłączyć do 230v przez bardzo mały kondenstator albo duży opornik. ale boję się ze dostanie na tyle dużo energii, że będzie "migał" oświetleniem raz na parę minut, na godzinę. Może jakiś warystor, termistor? Coś co będzie proste i chociaż odrobinę poprawi trwałość układów. ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu Tue, 21 Feb 2023 20:38:50 +0100, użytkownik ToMasz napisał:

Nie próbuj "ułatwiać" zasilaczom życia. Zasilacze mają to do siebie że znoszą dowolne obciążenie i dowolny sposób załączania o ile są właściwie zaprojektowane oraz dobrane i używane. Zatem, raczej poszukaj takich zasilaczy które będą działać aniżeli sztukuj obecne. A jakich konkretnie? Dopóki nie narysujesz obwodów z dokładnym podaniem co tam robi za obciążenie, nikt ci nie doradzi.

Reply to
Jacek

Te do elektronarzędzi generują solidne przepięcia. Taki soft-start zniszczył mi już jeden transformator (przebicie).

Zinteresuj się czymś takim, lub podobnym:

Chodzi o te "rezystory". Taki układ jest grzeczniejszy dla zasilaczy impulsowych.

Reply to
heby

Takie cuś w szereg powinno pomóc:

Nie wiem czy akurat 10omów - jakie tam masz moce, a zwłaszcza jakie kondensatory w zasilaczu?

Reply to
Mirek

W dniu 21.02.2023 o 20:38, ToMasz pisze:

Shift sobie napraw, bo źle się czyta taki tekst. Nie piszesz do siebie, pisząc na grupę.

Kondziu może być dobry i możesz sobie dobrać pojemność. Generalnie czuję, że gdzieś coś pojebałeś w sensie doboru zasilaczy ale bez dokładnego schematu to wróżenie z fusów.

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu 21.02.2023 o 21:28, LordBluzg®🇵🇱 pisze:

Zasilacz LiteOn, 12V 4A, za nim paski led. Moc pasków około 20W, więc dużo mniej niż moc maksymalna zasilacza. raz na parę lat muszę wymieniać przełącznik. Przy czym jest to jeden z kilkudziesięciu zasilaczy które wykorzystuję, i tylko ten robi takie numery, a wymiana jest kłopotliwa. lepiej schematu nie narysuję. Druga lokalizacja, już ma drugi zasilacz, w sensie raz na rok szlag trafia zasilacz, ale tam jest: 230v -> czujnik ruchu-> zasilacz -> diody Czujnik ruchu podaje 230v na zasilacz, więc ma pierdylion załączeń na dobę. Czujnik klepie przekaźnikiem. moc ledów - 9 watów. Gotowe moduły 3 diody rezystor i zenerka. Pierwszy zasilacz był jakiś wtyczkowy, maleńki, W tym pierwszym zasilaczu padło coś co jest na "wejściu" 230v - albo jakiś wielki rezystor, dławik , albo dioda - nie pamiętam już. wymieniłem ten element - wytrzymał tydzień. wymieniłem zasilacz, na zapas taki większy 12v 4A - wytrzymał pół roku. ToMasz

Reply to
ToMasz

a pi razy oko co mu te rezystory dają?

ToMasz

Reply to
ToMasz

in <news:tt36ka$17dpt$ snipped-for-privacy@dont-email.me user ToMasz pisze tak:

Zasilacz umieść w rozdzielnicy i na kable puść DC

:)

Reply to
PiteR

"w jednym przypadku wypalają mi się styki przełącznika".

Liczę na to, że się nie wypalą tak szybko.

Reply to
heby

W dniu 21.02.2023 o 21:43, ToMasz pisze: [...]

Przełącznik po wtórnej czy pierwotnej? Po pierwotnej, powinien wytrzymać więcej, jesli po wtórnej, to dobierz 2x amperaż. Napraw Shift w 100% :)

Hmm, tutaj mam podobnie od 8 lat i czujnik bez zarzutu (czasem się wiesza i wymaga restartu/wyłącz/włącz) ale zasilacz 2A/wtyczkowy. Zasilacze (przetwornice) generalnie mają live 2 lata, co przyjmuję na klatę/norma. To, że mój wytrzymał 8 lat, przyjmuję za "dobroć" układu.

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

Jeszcze w czasach zwykłych żarówek powkładałem sobie we wszystkie żyrandole NTC chyba 120 om. Rezystancja NTC spada gwałtownie przy pewnej temperaturze. Jak NTC ma te same gabaryty to aby miał tę samą temperaturę to musi się w nim wydzielić ta sama moc. Dlatego zakładam, że w czasie pracy rezystancja NTC 10 om będzie taka sama jak rezystancja NTC 120 om a redukcja prądu uderzeniowego będzie zdecydowanie większa dla 120 om. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

wtorek, 21 lutego 2023 o 20:38:52 UTC+1 ToMasz napisał(a):

Hmm, a jaki dokładnie miałby być powód takiego migania? Zainteresowało mnie, bo w pensjonacie na feriach w łazience przy WYŁĄCZONYM włączniku był stroboskop - LEDówka migała tak co 5-10s. Ale potrafiła tak przez całą noc - więc raczej nie z tego powodu, że gdzieś tam był naładowany kondensator, a raczej z tego powodu, że włącznik rozłączał neutralny, a nie fazę. Ale to tak zgaduję.

Ostatnio może pisałem, ale napiszę jeszcze raz - jak robiłem "lampę jakiej świat nie widział" to robiłem ją z dwóch identycznych LEDówek - ale różniły się tym, że jedna po wyłączeniu gasła całkowicie niemal natychmiast, a druga jeszcze przez ładną minutę dawała pewną poświatę. I pamiętam, że to było nawet jeszcze wtedy, gdy były wkręcone w plafoniery - jak było ciemno w korytarzu to było wyraźnie widać różnicę. Okazało się, że w jednej z nich zdechł rezystor rozładowujący kondensator na wyjściu prostownika. Po wymianie - nie miałem 500k, dałem 1M - gaszenie niemal natychmiastowe - ale rzeczywiście jak się przyjrzeć, ok. 2 razy dłużej trwa niż w tej z rezystorem 500k.

Reply to
Dawid Rutkowski

Zapewne w wyłączniku było podświetlenie na neonówce i to wystarczy żeby led-a podłączona pod taki wyłącznik mrugała.

Reply to
Janusz

środa, 22 lutego 2023 o 13:58:40 UTC+1 Janusz napisał(a):

A racja, było. Hmmm, to jak to jest razem popodłączane? Bo jak się zapalało światło w łazience, to ta neonówka w wyłączniku gasła. No i pozostałe wyłączniki też miały te neonówki (szczególnie ciekawym sposobem użycia było ich zamontowanie w układzie "wyłącznika hotelowego" na schodkach między pokojem a sypialnym strychem), a nic więcej nie mrugało. Na strychu była chyba jeszcze świetlówka kompaktowa, być może na dole też.

Reply to
Dawid Rutkowski

Jeszcze jest sprzezenie pojemnosciowe, i jak np kabel fazowy od puszki schodzi do włacznika i wraca, to jakas pojemnosc miedzy drutami jest.

J.F

Prosto :)

Bo jest równolegle do wyłącznika.

Reply to