Sąsiad z rozrusznikiem i okablowanie -zakłócenia EMC

Mam "przez ścianę" (cegła 6 cm) sąsiaada z rozrusznikiem serca. Przy okazji remontu chciałbym nieco moje mieszkanie okablować (audio/video, sat, net). Tak się składa, że wzdłóż ściany (i zarazem obok jego łóżka) wypadałoby ułożyć kilka kabli UTP. Zastanawiam się nad poziomem zakłóceń emitowanych przez skrętkę. Na ile to jest dla niego bezpieczne.(de facto kabel za łóżkiem). Czy są jakieś normy dotyczące okablowania strukturalnego np w szpitalach ?? A może router wifi ? Co będzi eposiewać bardziej ? Wiem, że dmucham na zimne, może panikuję, ale warto zapytać.

Reply to
Marek

Użytkownik "Marek" <marek snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:f9kjdf$epn$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Bez znaczenia. Czytając kiedyś instrukcję do rozrusznika serca zalecają trzymanie telefonu komórkowego od przeciwnej strony rozrusznika. Komórka jest chyba najsilniejszym ogólnodostępnym źródłem zakłóceń. Jeżeli chodzi o instalacje przewodowe to nie powodują one żadnych problemów. W sumie groźniejsza byłaby sieć energetyczna.

Jedyne problemy jakie można napotkać to psychologiczne. Jak pamiętam czasy krótkofalarskie: zakłocenia są wprost proporcjonalne do wielkości i widoczności anten.

Reply to
Desoft

UTP zdecydowanie bezpieczniejsze dla niego od WiFi.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

STP = spkojny sen :-)

Włodek

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Zapytam z ciekawości. Z jaka mocę promieniuje WIFi a z jaką stacja bazowa i słuchawka DECT ?

Reply to
Marek

:)))

PS. Z przypadkowego "nasłuchu" na zwykłym odbiorniku. (rok chyba 1990-92)

- jak słychać, kochanie ?

- słabo

- a teraz ?

-o, lepiej

-już dojeżdżam do domu

-to stawiam zienmiaki

(z rozmowy fana radia CB :coś mu chyba posiewało na harmonicznych. Miał piękną antenę, która budziła podziw i zazdrosć. Zazdrośnicy chyba coś wymodlili, bo po wichurze antena się "zlożyła"...

Reply to
Marek

Pewnie tak... :))

Reply to
Marek

Marek pisze:

Zdecydowanie wifi.

Z całą pewnością taki rozrusznik musi być odporny na wszelkie zakłócenia emitowane przez sprzęt elektroniczny który spełnia swoje normy. Możesz więc się spokojnie kablować.

Dużo większym zagrożeniem dla niego jest własny telefon komórkowy, ale i z pewnością na to rozrusznik musi być przygotowany.

Reply to
Tomasz Pyra
[...]

Nie są - sąsiadka zawsze wie, że zaraz przyjdzie SMS albo będzie telefon dzwonił.

RoMan Mandziejewicz pisze:

takie wewnetrzne przeczucie ... a tak na marginesie jak to sie objawia?

Reply to
Pawel K

Cześć! Możesz napisać jak to odczuwa? Jezeli chodzi o różne przeciwskazania, to ściemniacz dotykowy nie jest dla posiadaczy rozrusznika. Maciek

Reply to
Maciek

Nie jestem moją sąsiadką. Twierdzi, że odczuwa.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Tak jak napisałem na początku (o tych antenach) po prostu wrażenia subiektywne. Znam osobę (mającą rozrusznik serca) która odczuwa komputer a telewizora już nie :D

Desoft

Reply to
Desoft

Gdyby nie występowała ścisła korelacja pomiędzy odczuciami a _późniejszym_ sygnałem telefonu - możnaby to uznać za autosugestię. Jednak korelacja istnieje. W momencie odbioru SMSa lub połączenia _najpierw_ jest faza "negocjacji" z BTSem i nadawanie przez telefon z pełną mocą (wykorzystywane często do gadżetów świecących przed połączeniem/SMSem) a dopiero potem (pojedyncze sekundy) pojawia się sygnał dźwiękowy. Telefon nadaje impulsowo z mocą szczytową 2W (900 MHz) lub 1W (1.8 GHz) - to wystarczy, żeby zakłócić działanie wielu urządzeń.

Komputer sieje w bardzo szerokim paśmie - od dziesiątek kHz z zasilacza po setki MHz z magistral. Telewizor sieje kilkoma harmonicznymi z odchylania poziomego i (jeśli jest asynchroniczna) dodatkowo z przetwornicy zasilacza.

Telewizor komputera nie zakłóci - w drugą stronę się to niestety zdarza. Choć faktycznie - na rozrusznik to nie powinno działać.

Użytkownik "Desoft" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:f9s8v8$lff$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Wziąłeś pod uwagę banalny fakt, iż telewizor zwykle jest trochę dalej od użytkownika ? :)

e.

Reply to
entroper

Użytkownik "entroper" snipped-for-privacy@CWD.spamerom.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:f9sef4$b8a$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Dobra, może napisałem zbyt skrótowo "warunki pomiaru". Odległość od telewizora 1-2m (przekątna TV 19") czas oglądania hmm... dużo wszystki tzw kobiece seriale. Monitor CRT 14" stary więc nie można poszaleć z rozdzielczością i odświeżaniem. Max co można ustawić to 800x600 częstotliwości nie pamiętam. Odległość od monitora conajmniej dwa razy większa, bo ta osoba wogóle nie zasiada przed monitorem. Aaaaaa i jeszcze tak samo odczuwa starego laptopa (486).

Desoft

Reply to
Desoft

Odwiedzałem kiedyś znajomego w szpitalu na kardiologii. Obok leżał pan z rozrusznikiem, gdy mój tele wydał dźwięk otrzymania sms, pan podskoczył na łóżku i poprosił o wyłączenie tele. Właczyłem tryb milczy i schowałem tele. W tym czasie ktoś dzwonił do mnie a pan z rozrusznikiem spokojnie z nami rozmawiał nic nie odczuwając.

Z pewnością rozrusznik serca może być podatny na silne pola (i generować dodatkowe impulsy?) Nowsze urządzenia zapewne mniej z uwagi na ochronę przed telefonami kom.

Jednak w tym przypadku problem polegał na tym, iż pacjent po wszczepieniu rozrusznika został poinstruowany: "unikać telef. komórkowych." Bo skąd wiadomo, że rozrusznik nie ulegnie uszkodzeniu w silnym polu e-m.

Pozdr Krzych

Reply to
Krzysztof L

Dnia Thu, 16 Aug 2007 10:38:21 +0200, Krzysztof L napisał(a):

Znaczy wyłączyłeś dzwonki i ten człowiek przestał odczuwać wpływ komórki?

To jest już raczej zmartwienie projektantów takich urządzeń - przecież stosunkowo wysokie pole EM może trafić się w różnych miejscach i czasem jego źródło będzie niewidoczne.

Reply to
badworm

Tak; p)

Reply to
Krzysztof L

O ty niespoleczny typie - a mogles zabic :-)

W szpitalach to nie tylko rozruszniki, ale sporo sprzetu sie moze zdarzyc. Jesli od komorki wariuje monitor czy glosniki .. to moze pielegniarka wlasnie biegnie do pacjenta za sciana, bo mu EKG zglasza arytmie ..