Re: Zmiana pod?wietlenia matrycy w Laptopie

> W sumie myślałem,że to jest jakieś bardziej proste bo przecież usuwa się

no właśnie, ciekawe jak wyglądają porównania poboru mocy matryc świetlówkowych do LED-owych? oraz: ile jest w tym prawdy a ile marketingu?

Reply to
Alojzy Zakalec

Alojzy Zakalec pisze:

Porównując strumień świetlny pojedynczych źródła światła wychodzi tak:

- świetlówka kompaktowa 5W: 250lm (czyli 50lm/W)

- świetlówka liniowa (rura) 18W: 1350lm (czyli 75lm/W)

- lampa diodowa 5,2W biała ciepła: 400lm (czyli 76lm/W)

- HID (lampa łukowa) 35W: 3500lm (czyli 100lm/W)

- i jeszcze inna lampa metalohalogenkowa 2000W: 190000lm (czyli 95lm/W)

Wniosek z szybkiego porównania taki, że najlepszą sprawność mają lampy wysokociśnieniowe HID, ale i cenę kosmiczną. Dalej są zwykłe świetlówki liniowe na równym poziomie z LEDami (konsumenckimi, a nie w specjalnych "wyścigowych" wykonaniach) a na końcu świetlówki kompaktowe, chyba z racji miniaturyzacji trochę gorsze niż liniowe. Pod względem ceny do oświetlania większych powierzchni (np. biura) narazie nic nie przebije zwykłych świetlówek liniowych.

Tu o lampach HID:

Adam Dybkowski

Male maja mniejsza sprawnosc. Zarowki tez

1500lm/23W = 65 lm/W

samochodowa D2S ma 3200lm/35W.

Jak grzebie w pamieci to dawniej bylo troche inaczej - najlepsze byly niektore sodowki - do 160lm/W, ale wiadomo - zolte. Kolejne byly swietlowki - ale 100lm/W to bym raczej szukal w 40W rurach. HID/metal halide im troche ustepowaly. Moze postep, a moze kwestia mocy lampy i zrodla danych. No i typu - jak sie chce miec "cieple swiatlo" o rownomiernym widmie, to sprawnosc cierpi.

Konsumenckie moga zawierac inne diody i miec sporo mniej.

troche sie rurki przeslaniaja .. a moze byc jeszcze kwestia pomiaru mocy - na zaciskach rury, czy razem z dlawikiem/przetwornica.

Ale to dotyczy wszystkiego oprocz zarowek na napiecie bezposrednio zasilania :-)

Z tym ze jak pomyslec to HID powinny byc calkiem tanie, moze nawet tansze niz duze swietlowki ..

A nawiasem mowiac ciekawa jest technologia lamp wyladowczych .. na przyklad jarznik pakuje sie w banke ktora wyglada na prozniowa, bo z getterem.

J.F. pisze:

Lampy sodowe w tym porównaniu specjalnie pominąłem, bo ich widmo nie ma nic wspólnego z kolorem odczuwanym chociażby trochę jako "biały". A temat wątku był jednak o matrycy laptopa. Przy czym do matryc nie stosuje się "wyścigowych" diod LED (duża moc w jednej diodzie), a raczej wiele małych - lepsze dla równomiernego oświetlenia, mniej się grzeje punktowo no a w najnowszych konstrukcjach można sterować niezależnie podświetleniem różnych obszarów (uzyskując tym dużo większą dynamikę w ramach całego obrazu niż ma sama matryca LCD - oczywiście jeżeli zawartość obrazu na to pozwala).

Reply to
Adam Dybkowski