Re: Zbyt du?ypr?d

> Konstruuje stację lutowniczą i mam problem

> W zasadzie to Twoje pytanie powinno wyglądać tak. " Jest stabilizator 780X w > obudowie xxx, napięcie przed stabilizatorem VVV  w momencie gdy wszystko > podłączone płynie prąd XXX. I pytanie. Dlaczego się grzeje?" > > -- > Wysłano z serwisu OnetNiusy:

Raczej inne Jest stabilizator L7805 w obudowie TO220 napięcie przed stabilizatorem po mostku wynosi 17V z kondensatorem 1000uF daje 5V na wyjściu po podłączeniu jakiegokolwiek obciążenia szybko zaczyna się grzać więc przepływa przez niego bardzo duży prąd. Dlaczego się grzeje.

Reply to
konsul41

W takim układzie maksymalny prąd jaki możesz puścić to 160mA. Zakładam że nie ma radiatora, bo nic o nim nie napisałeś.

Reply to
kogutek

Zmniejsz napięcie wejściowe o połowę (zmień trafo). Skutki odczujesz natychmiast.

Reply to
aw

aw pisze:

im większe napięcie we tym większe straty ciepła.

17V - 5v = 12V * prąd = odłożona moc na stabilizatorze.

pawell

Reply to
pawell32

Tranformatora zmienić nie mogę (zasilanie grzałki) Radiator na stabilizatorze jest ( Litera H 1,5 raza szerokości stabilizatora i 4 cm wysokości) pozostaje oddzielne zasilanie (1*10V 0.8A ) dla części procesorowej z przekaźnikiem.

Wzorowałem się na stacji lutowniczej z PE 3/99 (Jeżeli ktoś nie ma to podeślę pdf) Tam też jest transformator 2*12V 2*1A ( u mnie jest 2*1,5A) Zasilacz daje symetryczne 2*5V I tam się chyba nie grzało tak gwałtownie. Przecierz tmta stacja projektowana była przez człowieka "doświadczonego" (czyż Oni stosowali inne stabilizatory?)

Reply to
konsul41

Jak juz inny mowili, musisz I*12V spalac w stabilizatorze. Ale mozesz spalac je gdzie indziej. Jesli znasz maksymalny prad pobierany przez uklad, mozesz wstawic przed stabilizator odpowiedni rezystor, taki, zeby przy maksymalnym boborze pradu napiecia spadalo do ustawowego. Mozesz tez zbijac napiecie ukladem z tranzystorem. Tylko wtedy to samo ciepelko bedzie sie odkladac na oporniku/tranzystorze.

strony 18:

Obrazki 24/25, rezystor: 28 Jesli chcesz znacznie wiekszy prad, to jednak 18/19.

BTW, pytanie do grupy, czy uklad 23 dziala troszke jak przetwornica i straty sa mniejsze niz wynika z roznicy napiec*prad. Czy jest jakis uklad realizojacy to przy mniejszej liczbie dodatkowych elementow?

pozdrawiam

Reply to
bartekLTG

A to gorące to ile, 30 stopni, 70 czy 120? Syczy pośliniony palec jak dotkniesz radiatora czy nie syczy? Da się trzymać radiator w palcach czy trzeba od razu puścić bo boli? Pytam w ten sposób bo z wyjątkiem paplaniny że się na czymś wzorowałeś i tam chyba było dobrze do tej pory nie podałeś jaki płynie prąd.

Reply to
kogutek

Użytkownik "kogutek" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Nie można utrzymać po 5 sekundach czyli w granicach 100 i trudno jest co kolwiek zmierzyć.

Reply to
konsul41

Czyli jednak dołożę transformator mniejszej mocy do zasilania procesora.

Jeszcze jedno czy z 10V transformatora po dołożeniu odpowiednio dużych kondensatorów na wejściu da się uzyskać za stabilizatorami symetryczne +-

5V.
Reply to
konsul41

Chyba mniejszego napiecia;)

10 przed czy po wyprostowaniu;)

pozdrawiam

Reply to
bartekLTG

Stary test radiatorów: kropla wody naniesiona na radiator powinna wyparować w czasie około minuty przy maksymalnym obciążeniu elementu chłodzonego radiatorem.

Pozdrawiam, Paweł

I jedno i drugie

Przed

Reply to
konsul41

Użytkownik "Paweł Pawłowicz" snipped-for-privacy@wnoz.ar.wroc[kropka]pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Przy tak szybkim narastaniu po 1 minucie nie będzie czego chłodzić.

Reply to
konsul41

Nie chce Ci się zmierzyć. Jak nie możesz zmierzyć to policz. Znasz chyba co ile pobiera. I otwórz sobie linka do danych stabilizatorów. Tam jest napisane do jakiej temperatury może pracować. Twoje odczucie że to 100 stopni daje pewno w realu z 70 stopni. Zawsze możesz dać większy radiator.

Reply to
kogutek

Użytkownik "kogutek" snipped-for-privacy@vp.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Tak oczywiście Transformator na pojedyńczym uzwojeniu daje 1.5A w przybliżeniu wytrąca się około 18W dobtze policzyłem?

Reply to
konsul41

To co za problem. Po wyprostowaniu masz prawie

14V. Uzywasz chocby 7805 i 7905 ze schemaciku 21 z poprzedniego linku
wio. Wielkosc kondensatora jestes w stanie policzyc znajac maksymalne obciazenie (nie chcemy, aby sie za bardzo roladowal;)

pozdrawiam

Reply to
bartekLTG

snipped-for-privacy@wp.pl pisze:

Transformator daje tyle ile z niego zechcesz wziąć. 1,5 A to jest prąd maksymalny - którego nie powinieneś przekraczać. Wynika z grubości przewodu, która powinna być dobrana odpowiednio do mocy transformatora w tym przekroju rdzenia. Aby znać prąd musisz policzyć jakie układy ile biorą prądu a najlepiej po prostu zmierzyć prąd idący na stabilizatory. Może się okazać, że np wlutowałeś odwrotnie elektrolit i za chwilę ci wystrzeli a do tego czasu pobiera sporo prądu. Jeśli prąd jest zbliżony do sumy prądów oszacowanych z dokumentacji układów to jest OK. Wystarczy tylko wymnożyć ten prąd przez 12V (17-5) i masz moc wydzielaną na stabilizatorze. Jeśli nie masz radiatora to obudowa TO220 ma rezystancję termiczną do otoczenia około 40K/W czyli 1 wat podgrzeje ci powierzchnię stabilizatora do temperatury 70 stopni gdy otoczenie będzie miało 30 stopni. Taką moc będziesz miał gdy prąd będzie wynosił około 80 mA. Jeśli dasz mały radiator jak KK 5074

już masz 20K/W. Jak trzeba więcej schłodzić to dajesz duży radiator. Możesz też przed 7805 wstawić rezystor 5 Watt np 10 czy 20Ohm. W zależności od wielkości prądu. Mimo wszystko ta moc będzie się wydzielać i podgrzewać wnętrze. Najlepiej dać osobne uzwojenie z napięciem ok. 8-9 V po wyprostowaniu lub przetwornicę DC/DC zmniejszającą na 5V.

Reply to
Mario

Kup sobie książkę " sztuka elektroniki". Tam jest dobrze opisane wiele problemów. Jak przyswoisz ją w 25% to będzie można z Tobą nawiązać kontakt.

Reply to
kogutek

Użytkownik "bartekLTG" snipped-for-privacy@op.ciach.pl> napisał w wiadomości news:gp2j9a$rdi$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

tak, ale to przerost formy nad treścią - ot tak, żeby pokazać, że na upartego da się na 7805 zrobić prostego step-downa.

e.

Reply to
entroper

Użytkownik "entroper" snipped-for-privacy@CWD.spamerom.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gp3cbg$7f2$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

Czyli jesli mam przenosny uklad dzialajacy na 5V zasilany z 12-18 i zalezy mi na oszczedzaniu (chodz nieprzesanym) energii to co stosowac? Polecany obok LM2575? Mniej elementow trzeba dolozyc;)

pozdrawiam

Reply to
bartekLTG