Re: pytanie greenhorna kolejne JTZ sterowanie ogrzew

Przepraszam bardzo że odpowiadam "z góry" już w tytule umieściłem informacje że o elektronice nam nikłe dosłownie zielone pojęcie ;) potrzebowałem informacji czym można ekonomicznie ( niekoniecznie super dokładni) zastąpić TERMOREGULATOR RT-2C (numer 785272237) po 70 zl 2- 4 szt

zł 1 -3 szt

- tu już wszystko - ale przekraczam ZNACZNIE budżet jeszcze muszę kupić 1-2 płaskie grzejniki ( koc elektryczny ?) lub kilka poduszek elektrycznych inny pomysły ? pod mini szklarenki (numer 790843752) Absolutnie nie potrzebuje sterowania smsami ;) i innych wodotrysków stad projekt np , termometry np 1-wire DS18B20 --> PC ( program ??? tu ew coś sklecę ) lub mikrokontroler ( program ??? x razy ;) --->

- -> np po 1-wire DS 2408 ??? -> przekaźniki (np AVT 2098 ) ->

grzałki, żarówki ew wentylator

proszę o rady , prościej i jaśniej zapytania ??? raczej nie sformuje

jednym słowem ;) wielo np 6 "kanałowy" termostat na grzejniki max 2 kW

  • np 2 programatory do oświetlenia. to wszystko, Dokładność +- 1-2 st C ( farelka daje na wbudowanym termostacie +- 4 -5 ) całość na tyle pewna aby nie padły roślinki warte powiedzmy 200 -400 PLN + setki roboczo dni oczywiście je doglądam ;) a cała automatyką zainteresował mnie wkurzający fakt że ze 400 nasion trawy cytrynowej wykiełkowało mi
2 :) miały chyba za zimno w 4 litery :)))

zdaje sobie sprawę że pomiędzy termometrami a układem wykonawczym musi być komputer albo mikro ;) a AVT bo są proste tanie i nawet Ufoludek ;) sam sobie poradzi z montowaniem ew z pomocą np zakładu napraw RTV na 100% Termometry Dallasa są chyba dobre - wg ich popularności, a zestaw przekaźników AVT 2098 to też chyba zbyt prosta konstrukcja aby sprawiała kłopoty w pracy

serdecznie pozdrawiam Andrzej

P.S Aby uciąć wszystkie "przemyślenia" nt. trawy załączam p> Użytkownik "andrzej" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości

news:73aacd54-99c5-40a3-b1e3- > > > Symulacja obecności .... .  taki  skrót : AVT 2098 "moduł wykonawczy > > dużej mocy do sterownika AVT2047" > > "inteligentny" - to dopiero ciekawe :) dom > > To ma służyć zabawie, czy ma być pewne w działaniu ? > Jeżeli zabawie to używając kitów AVT będziesz jej miał bardzo dużo. > Poczynając od skompletowania wszystkich klocków, skończywszy na wielu > problemach z montażem, programowaniem oraz poprawianiem błędów, których jest > cała masa w kitach AVT. > Tak naprawdę wydasz dużo więcej pieniędzy nić Ci się wydaje, a efekt będzie > mizerny. > Jeżeli ma to być funkcjonalne i pewne w działaniu to trzeba to oprzeć o > rozwiązania firmowe, które zapewniają wysokie bezpieczeństwo oraz pewność > działania, bez zawieszania się w najmniej oczekiwanych momentach. > > > zbyt rozwlekle to fakt > > Nie tyle rozwlekle co widać, ze nie masz o tym pojęcia :D > > > ktoś podpowie mi jak połączyć  DS 2408 z np. modułem przekaźników np > > w  AVT2098 jest ich  osiem > >
> i ile zielonych $ ;) albo złotych za to ? > > Nie podłączysz. > 1Wire potrzebuje mikrokontrolera, który po zaprogramowaniu odpowiednim > programem będzie odczytywał dane z czujnika temperatury, a następnie > przesyłał polecenia do takiego scalaka, a ten będzie sterował modułem > wykonawczym. > > > 1-Wire - USB na allegro 70 zl  - jakoś taniej ?  RS-232 ? > > Tu zaczyna się żeźbienbie w gó.... :D > Osobiście odradzam używanie komputera PC do sterowania, ponieważ jest to > zbyt zawodne rozwiązanie. > Oczywiście w przemyśle używa się komputerów z oprogramowaniem SCADA do > sterowania procesami produkcyjnymi, ale to są komputery, które realizują > tylko i wyłącznie te funkcje, okrojone z wszelkiego zbędnego oprogramowania. > Tam, gdzie proces produkcyjny ma być w 100% pewny używa się dużych, > przemysłowych stwerowników programowalnych np. Siemens Simatic, a komputery > PC z oprogramowaniem SCADA służą tylko jako zadajniki parametrów. Kiedy > nawet te komputery PC ulegną awarii lub się po prostu "wysypią" proces > technologiczny idzie dalej, sterowny sterownikami programowalnymi, które > pracują niezależnie od komputerów PC. > > > docelowo min 3 termostaty 19,25,30 st 2 wentylatory 2 żarówki itd - > > kupa kasy na gotowe  urządzenia > > Sterowanie przez PCeta  lub docelowo Mikrokontroler wybrałem 1-wire bo > > wydaje mi się najprostsze > > I tu masz całkowitą rację, tylko Ci się wydaje to proste. Żeby zacząć się > bawić mikrokontolerami musisz po pierwsze poznać trochę elektronikę, a > przede wszystkim nauczyć się programowania mikrokontrolerów. > > > i skalowalne - jakieś inne pomysły ? > > A co byś powiedział na urządzenie, które będzie posiadało następujące > funkcje ?: > > 1. Alarm z powiadomieniem na dowolny telefon np. komórkowy w postaci > wysłanego SMS-a i/lub wykonanego połączenia telefonicznego z powiadomieniem > słownym o włamaniu lub podsłuchem co się dzieje w obiekcie. > 2. Funkcja symulacji obecności domowników oraz sterowania czasowego np. > otwieraniem/zamykaniem rolet. > 3. Możliwość podsłuchiwania obiektu np. w czasie włamania możesz podsłuchać > czy faktycznie ktoś buszuje po mieszkaniu czy nie lub też w dowolnej chwili. > 4. Do sześciu niezaleznych termostatów (czujniki pracujące na 1Wire + > elementy wykonawcze w postaci bloku przekaźników mechanicznych lub > półprzewodnikowych [tyrystorowych]). Temperatura ustawiana przy pomocy > SMS-ów z telefonu komórkowego lub programowana z komputera poprzez port USB. > 5. Możliwość sterowania otwieraniem drzwi lub bramy, furtki (np. > elektrozaczepem) poprzez wysłanie SMS-a lub puszczenie tzw. głuchego > telefonu (zadzwonienie bez odebrania połączenia bez ponoszenia kosztów > połączeń). > 6. Możliwość sterowania dowolnym urządzeniem poprzez SMS-y, także i > możliwość sterowania termostatami (ustawianie temperatury, ustawianie > zegarów) > 7. Możliwość załączania/wyłączania alarmu oraz symulacji obecności > domowników przy pomocy pilotów bezprzewodowych lub przy użyciu klawiatury > lub poporzez wysłanie SMS-a z potwierdzeniem wykonania. > 8. Możliwość dowolnego i łatwego programowania przy użyciu komputera. > 9. Możliwość wysyłania SMS-ów z zapytaniem o stan urządzeń oraz > poszczególnych temperatur. > 10. Możliwość wysyłania raportów w postaci SMS o stanie pracy poszczególnych > urządzeń oraz aktualnych temperaturach w określonych interwałach czasowych > np. co godzinę, raz dziennie, co dwa dni, co tydzień lub też po wysłaniu > SMS-a z zapytaniem) > 11. Zasilanie z sieci 230V + podtrzymanie z akumulatora. > 12. Raporty o zaniku zasilania 230V oraz spadku napięcia na akumulatorze. > > Mogę Ci przygotować taki zestaw, ale musiał byś się określić ile urządzeń > chcesz sterować, jakich i w jaki sposób i jakie ma realizować funkcje, > ponieważ od tego zależy rodzaj i ilość użytych podzespołów. > Montuję to w formie skrzynki, wypełnionej odpowiednimi, sprawdzonymi > podzespołami elektronicznymi (centala alarmowa, sterownik programowalny, > moduł komunikacyjny GSM, zasilacz, akumulator, moduł zdalnego sterowania > radiowego), pokrosowanymi, zaprogramowanymi i gotowymi do użytku, z listwami > do podłączenia czujników, czujek oraz urządzeń wykonawczych tj. grzejników, > mat grzewczych, zaworów, elektrozaczepów itd. > W zestawie potrzebne kable do programowania + oprogramowanie. Mogę także > dołączyć wszystkie potrzebne elementy systemu alarmowego tzn. czujki ruchu, > czujniki kontaktronowe otwarcia drzwi i okien, syrenki itd. > Koszt jest uzależniony od wielkości urządzenia tzn. ilości wejść i wyjść, > liczby czujników temperatury, liczby funkcji jakie ma realizować oraz > wielkości systemu alarmowego. > > Jak coś to najlepiej na priv: > snipped-for-privacy@wp.pl > Usuń iksa - zabezpieczenie antyspamowe
Reply to
andrzej

Użytkownik "andrzej" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news:e9b9498b-960a-4630-8c63-

A może powinieneś zacząć inaczej myśleć o tym. Zamiast szukać kilku termostatów, zainwestować w jeden porządny, choćby ten właśnie, o ile jest on porządny, bo wygląda na typową samoróbkę i sterować nim temperaturą w całym pomieszczeniu lub też zrobić większy pojemnik ocieplony styropianem, a w nim umieścić wszystkie mikroszklarenki. W sumie cena tego regulatora jest naprawdę niska. Niestety parametry wzięte totalnie z kosmosu tzn. dokładność 0,2 stopnia jest mało realna.

Albo zamknąć całość w ocieplonej styropianem skrzyni, od góry przysłoniętej płytą plexi, a grzać zestawem kilku ceramicznych rezystorów większej mocy z wentylatorkiem, aby ciepło dokładnie się rozchodziło po skrzyni, zasilanych z transformatora 12 lub 24V - w sposób bezpieczny. Może zamiast wyrafinowanej elektroniki użyj zwykłych termostatów bimetalicznych dostępnych w

lub termostatów z kapilarą takich jak do bojlerów elektrycznych, dostępnych w sklepach z częściami AGD oraz instalatorskimi. A może po prostu wykorzystać układ centralnego ogrzewania wpinając się równolegle do grzejnika. Sprawę powinno załatwić 2-3 metry rury Alu-Pex umieszczonej w tej skrzyni + zawór termostatyczny + kilka złączek i całość zamyka się w 100-120zł. Można też grzać żarówką lub też promiennikiem podczerwieni.

i innych wodotrysków

Żle Cię zrozumiałem, ponieważ pisałeś o symulacji obecności to po prostu skojarzyłem, ze potrzebujesz także zabezpieczyć mieszkanie/dom. A sterowanie SMS-ami po prostu jest efektem całkowicie ubocznym przy urządzeniach służących do powiadamiania o alarmie przez sieć telefonii komórkowej.

Całość można zmontować na dowolnym mikrokontrolerze np. AVR i dowolnie sobie oprogramować. Czujników np. DS1820 możesz wpiąć ile chcesz, wyprowadzeń także możesz mieć ile chcesz, jak za mało to dodajesz expandery np. PCF8574 Zrealizujesz tym funkcję pomiaru temperatur oraz sterowania grzałkami czy grzejnikami. Możesz także zrealizować funkcje zegarów po dołożeniu do całości zegara czasu rzeczywiśtego np. PCF8583 Jest tylko jedno "ale" - trzeba to sobie zaprojektować, wykonać płytkę, zaprogramować, wykonać obudowę, podłączyć i cieszyć się z dobrze wykonanej roboty :) Obawiam się tylko jednego, że skoro Twoja wiedza jest znikoma w tym temacie to samemu nie dasz rady tego wykonać, a do tego wykonane przez Ciebie urządzenia będą stwarzać niebezpieczeństwo porażenia prądem. Jeżeli czujesz się na siłach to poszukaj na

, jest tam cała masa gotowych projektów przeróżnych termostatów i czasówek, a także ciekawy cykl projektowania i programowania urządzeń opartych o mikrokontrolery firmy Atmel serii 51 oraz AVR w oparciu o środowisko programistyczne Bascom. Jest też cała masa gotowych programów i podprogramów, które po niewielkiej modyfikacji można zaimplementować we włąsnej konstrukcji. Jest także szereg innych języków i środowisk programowania, prostszych i nieco trudniejszych np. ST Realizer, C, Assembler.

Dlatego też powinieneś się zastanowić nad tym ile jesteś w stanie wydać na automatykę, ile możesz zyskać chodująć te roślinki oraz czy się babrać samemu nie będąć pewnym końcowych efektów oraz kosztów, czy też skorzystać z gotowego projektu zrealizowanego przez kogoś innego, który choć na początku może wydawać się drogi, może okazać się w końcowym rozrachunku o wiele tańszym od Twojego kombinowania.

Myślisz, że ktoś Ci będzie siedział nad takimi kitami w zakładzie napraw RTV ? Tego typu kity są dla amatorów-zapaleńców, którzy nie przeliczają swojego czasu pracy na pieniądze. A uwierz mi, że z tymi kitami AVT też tak różowo nie jest. Często jest w nich masa błędów, które trzeba umieć znaleźć i usunąć.

Ale to co będzie odczytywać temperaturę z Dallasów i sterować takim zestawem przekaźnikó doprowadzi CIę do szału, bo najpierw będziesz musiał poznać podstawy elektroniki, a następnie podstawy i umiejętność programowania.

Może najpier określ jaki masz na to budżet, bo może po prostu nierealnym jest uzyskanie tego co chcesz ograniczając się do takich pieniędzy.

Reply to
Jacek "Plumpi

Pan Jacek "Plumpi" napisał:

Można? A co zrobić, jak żarówka się przepali?

Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

Trzeba ją wymienić :D

Reply to
Jacek "Plumpi

Użytkownik "Jacek "Plumpi"" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:hbsohm$s49$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

P.S. A żeby się dowiedzieć , że się przepaliła to przydatnym będzie moduł GSM, który wyśle SMS-a z informacją, że temperatura zaczyna niebezpiecznie spadać - czy to z winy przepalonej żarówki czy też zaniku zasilania sieciowego :)

Reply to
Jacek "Plumpi

Pan Jacek "Plumpi" napisał:

Tyle to ja wiem. Ale skąd wziąć nową?

Reply to
Jarosław Sokołowski

Do takiej dokładnosci to tylko dobry regulator PID (najlepiej z autoadaptacją) a nie jakaś "samoróba" wygladająca na najprostszy dwustanowy termostat.

pozdrawiam

Reply to
Piotr D.