Sterowanie wentylatorem

Tak sie zastanawiam.... wszystkie schematy do sterowania wentylatorow na prockach itd bazuja na tym zeby odpowiednio zmniejszyc prad dostarczany do tegoz ustrojstwa ,co niestety pozwala na uzyskanie predkosci minimalnych rzedy polowy obrotow nominalnych (bo inaczej nie ruszy wentylator przy starcie) Stad moje pytanie. czy nie dalo by sie zejsc z obrotami nizej jesli sie posteruje wentylator z jakiegos generatora prostokatnego o zmiennym wypelnieniu (zaleznie od temperatury - im wyzsza tym wypelnienie wieksze)

Na moje oko to sterowanie impulsowo cewki nie jest chyba dla niej zdrowe, dla zasilacza tez ,ale bylbym zobowiazany jakbyscie mi Panstwo powiedzieli dlaczego to nie jest taki genialny pomysl ;)

Reply to
=??= (Krzysztof Biolik

Zablokuj opornik redukujący napięcie dużym elektrolitem, tak na oko 1-2mF (i nie włączaj kompa prędzej niż się on rozładuje po wyłączeniu :) albo zróm monostabil dający początkowy impuls pełnonapięciowy tak na 5sek

Reply to
Jacek Maciejewski

Rozwiazanie jest takie - na poczatek wlacza sie wentylator na pelne obroty, a potem powoli zmniejsza. Mozna tak zejsc duzo ponizej progu startu.

Tak sie czesto robi - lepiej to to nie jest, za to duzo prosciej. No i dziala :)

Reply to
Tomasz Pyra

Dziekuje wszystkim za odpowiedzi ,teraz nic tylko zdobyc termistor (co ostatnio graniczy z cudem w Gliwicach i sie pewnie na diodzie skonczy) i biore sie do wyciszania kompa :)

Reply to
=??= (Krzysztof Biolik