Re: Pompa adaptacyjna, jak mo?e by? zrobiona ?

>poniewaz przekroje na we i wy sa znane i typowe, to:

Hm. Po rade przyszedles, czy tak sobie?

>jak dobrze zrobiony, to z pomiaru pradu uzwojen i modelu maszyny... > Wziąłem zwykłą pompę CO i przy regulacji przepływu prąd był niezmienny

Znaczy zmierzyles, ze w uzwojeniu plynie prad staly, czy co? Bo napisalem, ze z pomiaru pradu uzwojen i modelu maszyny sie to oblicza, a nie ze z pomiaru amplitudy pradu branego z gnazdka.

Wiesz co, jak wiesz lepiej, jak sie steruje ASM falownikiem, to po co pytasz? A jak nie wiesz, to moze wez za hint, jak Ci sie pisze, z czego daje sie fizyczne wielkosci policzyc?

Reply to
Marek Lewandowski

Kolega Marek miał na myśli zapewne pobór mocy czynnej, a nie prądu. Ale nie do końca zrozumiałem. Można prosić o wyjaśnienie?

Szczerze powiedziawszy to zmierzyłem miernikiem mocy... Nie na uzwojeniach. Może napiszę co chcę osiągnąć. Chciałbym wykryć stan, gdy termostaty w CO przymkną przepływ i rośnie ciśnienie. Mógłbym wówczas automatycznie przełączyć pompę na niższy bieg.

Reply to
William

uzwojeniach. Może napiszę co chcę osiągnąć. Chciałbym wykryć

wówczas automatycznie przełączyć pompę na niższy bieg. Myślałem o podobnym temacie wczoraj. Oto wnioski:

1) W odróżnieniu od kolegi myślałem o całkowitym wyłączeniu pompy. 2) Stwierdziłem, że źródłem decyzji o wyłączeniu ma być temperatura, więc lepiej mierzyć temperaturę w najzimniejszym pokoju. 3) Przewody do każdego z kaloryferów już miałem przygotowane i sobie wiszą, czekając na realizację, więc o tyle mam łatwiej. 4) Myślałem też o tym, aby umieścic czujnik- krańcówkę na popychaczu od zaworu termostatycznego. Tu jednak wydaje się to kłopotliwe i trochę na około. Poza tym nie lubię styków i eliminuję je wszędzie gdzie to możliwe. 5) Mam pompę takze do podłogówki. Jako, że ta pompa jest załączana okresowo wg czasowego sterownika elektromechanicznego, to jest określony czas jej pracy. Myślałem, czy nie załączać podobnie tej pompy od kaloryferów. Jednak nie chcę iść w kierunku złego sposobu sterowania. Trzeba wyjść z prostego założenia, że pompa ma dostarczyć tyle i tylko tyle energii ile potrzeba, i tam gdzie potrzeba. 6) Pomiar stanu "jak ciężko ma pompa" i na tej podstawie zmniejszenie obrotów - nie jest dobrym rozwiązaniem. Chyba, żeby uchronić pompę przed uszkodzeniem. Czujnikem wyłączenia pompy jest czujnik temperatury w pokoju - i to jest właściwe podejście w połaczeniu z inteligentnym sterowaniem. 7) Można dodatkowo obarczyć pompę warunkiem załączenia, gdy jest dostępna woda gorąca. Po co pompa ma działać, jak w piecu wygasło. 8) Warto sobie spisać zjwiska jakie istnieją w domu i są związane z obsługą instalacji C.O. Pomoże to zoptymalizować sterowanie.

Jednym z takich zjawisk jest fakt, że zbliża się wiosna, więc wszelkie modyfikacje przekładamy na październik :-)

William pisze:

A nie prosciej zamiast kombinowac jak kon pod gorke z marnym efektem kupic niewiele drozasza pompe ze sterowaniem elektronicznym, np. Grundfos serii UPE, ktora takie funkcje ma zaimplementowane w sobie?

Reply to
T.M.F.

Czy coś przeoczyłem, czy wydaje mi się, że najtańsza Grundfos UPE kosztuje tyle co notebook?

Sylwester Łazar pisze:

Przeoczyles. Kupowalem pompy serii UPE w cenie niewiele wyzszej niz normalne. Na allegro chodza kolo 300-500zl, a w hurtowni mozna kupic taniej.

Reply to
T.M.F.

Widzę, że zrobi się znowu wątek - rzeka :-)

1) Nie będę się spierał o 200 zł, ale:

- na allegro są dostępne w tej cenie pompy z drugiej ręki

- cena detal za NAJTAŃSZĄ pompę Grundfos UPE (przecież mówimy o jednej pompie) jest na poziomie 800-900 zł

- w hurtowni notebooki są też tańsze.

2) Czy ta pompa rzeczywiście rozwiązuje problem tutaj opisywany? 3) To, że "coś" jest dostępne to nie oznacza, że ktoś inny to zrobi "z marnym efektem" 4) pompy C.O. (w tym Grundfos) to złom, którego producent liczy na to, że się zepsuje i klient po kilku latach kupi nowy sprzęt. Najlepszym dowodem na to jest jej wykonanie:

- brak jakiejkolwiek ochrony przed zalaniem, choć możliwość zalania jest w zasięgu paru centymetrów.

- beznadziejny plastik i uszczelka - jeśli taka w ogóle istnieje,

- mocowanie na jeden wkręt do plastiku,

- montaż przewodów na wynalazek typu sprężynka w zestawie "Mały elektronik",

- brak zintegrowanego z pompą filtra, choć zaleca się jego użycie od 30 lat,

- konieczność odpowietrzania,

- problemy z uruchomieniem po każdym sezonie grzewczym,

- korozja gwarantująca uszkodzenie. I teraz po 3 latach mam wyrzucić ten złom za 900 zł, być może nawet ze sprawną elektroniką? Czy może powinienem żebrać przez telefon o jej naprawę za pół ceny nowej? Mogę też pobawić się w roku 2019 i z 3 zepsutych wydłubać jedną sprawną, bo przecież szkoda wywalić? A może jednak kupić dowolną pompę za 150 zł i w osobnym pudełku zainstalować dobrze zaprojektowany sterownik, który rozumiem jak działa i jest zrobiony zgodnie ze sztuką? Jak pompa się zepsuje, to wyrzucę ją co 3 lata. Za taki "cud" techniki jak Grundfos UPE starczy mi pieniędzy na 5 takich pomp.

Jeśli mechanik nie potrafi zrobić niezawodnej pompy, to ja mam kupić jego wyrób z elektroniką, o zasadzie pracy producent nie ma pojęcia, bo zlecił to firmie zewnętrznej, bądź nawet komuś z nas? Weź kolego pomyśl, zanim zaczniesz wywyższać producentów złomu mechanicznego, od tutaj obecnych.

Użytkownik "Sylwester Łazar" snipped-for-privacy@alpro.pl napisał w wiadomości news:goorve$7qg$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Udało mi się coś więcej dowiedzieć na temat tych pomp. Te małej mocy mają czujnik obrotów wału, czyli zapewne liczą poślizg silnika i na jego podstawie wyciągają wnioski o przepływie. Czyli nie jest tak jak sugerował jeden kolega, że sam pomiar prądu + model maszyny pozwolą na pomiar. Większe pompy mają z kolei prawdziwy różnicowy czujnik ciśnienia.

Reply to
William

Sylwester Łazar pisze:

Sa dostepne takze nowe.

Dziwne, bo ja kupowalem UPE za ok. 300zl. To bylo jakies 4 lata temu, zeby bylo smieszniej wtedy pompy bez elektroniki byly... drozsze. Jak budujesz dom i kupujesz osprzet CO w jednej hurtowni to masz ceny nizsze niz 50% ceny detalicznej. W Onninenie dostalem 30% upustu od ceny hurtowej.

Tak, wystarczy zagladnac do jej instrukcji w internecie. Ma mozliwosc sterowania proporcjonalny przeplyw/proporcjonalne cisnienie, regulacja na podstawie temperatury.

A poprzesz to jakimis danymi? Bo Grundfos to jedna z najlepszych marek na rynku. Jesli znasz lepsze to podaj marke.

Przez zanurzeniem w cieczy zapewne brak. Ale po co mi to? Jak peknie rura i sie rozszczelni instalacja, nawet jak zaleje pompe to i tak mi wywali roznicowke co powinno ja ochronic. A sama budowa pompy gwarantuje, ze przy prawidlowym montazu drobne wycieki jej nie zaleja.

Hmm, a gdzie masz ten plastik? Bo moja jest zeliwna, plastikowy jest chyba rotor tylko, co zrozumiale. No i obudowa gdzie jest elektronika i podlaczenie kabla. Ale IMHO plastik jest ok.

???

??? Normalne zlacze srubowe tak jak w kazdym sprzecie tego typu.

A jak sobie wyobrazasz potem wymiane/czyszczenie takiego zintegrowanego filtra? Kolejny by narzekal, ze jak filtr sie zepsuje to trzeba wymienic pompe. Filtr w instalacji jest osobna rzecza, w dodatku kosztuje to grosze. Poza tym nie zawsze sie go stosuje, np. w obiegu solarnym jest mi niepotrzebny, wiec po co mialbym placic za zintegrowany?

??? Kazda instalacja wymaga odpowietrzenia. Grundfos dodatkowo oferuje odpowietrzenie na wirniku pompy. Takie samo rozwiazanie widzialem we wszystkich powszechnie stosowanych pompach do CO innych firm.

A to wina pompy? Czy moze osadzajacego sie syfu w trakcie nieuzywania z syficznej wody w obiegu CO, ktory blokuje wirnik? Kazdy producent zaleca, zeby okresowo uruchamiac pompe w sezonie letnim celem unikniecia kumulacji syfu i zablokowania wirnika. A nawet jesli to nastapi to odkreca sie jedna srobke i wirnik mozna rozruszac recznie krecac srubokretem. BTW. Raz mi sie cos takiego przytrafilo, po napelnieniu instalacji woda wodociagowa, po paru miesiacach nieuzywania pompy (bylem jeszcze w trakcie budowy i nie bylo potrzeby ja wlaczac). Rozruch zajal mi jakies

3 minuty.

Aha, a co ci koroduje? Masz zamknieta instalacje CO w ktorej po czasie nie ma tlenu, wiec co jest czynnikiem wywolujacym korozje? Jak masz skaszaniona instalacje to nie wina pompy.

Zaproponuj prosze inna pompe, ktora uznasz za lepsza. Posmiejemy sie razem.

Pokaz mi dobra pompe do CO za 150zl. Np. odpowiednik UPS 25-60?

A jak zintegrujesz czujniki, zeby to bylo szczelne i niezawodne?

No, na razie widze frustrata, ktory nie ma zadnych dowodow na poparcie swoich teorii.

Reply to
T.M.F.

Użytkownik "T.M.F." snipped-for-privacy@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości news:gor4fk$iie$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...

Kolego, cenię Cię za to co robisz (na podstawie strony www), dlatego Pozwolisz, że nie bedę Cie obrażać i dyskutować. Miłość do złomu często jest ślepa:-) Zwłaszcza na początku - w fazie zakochania. Szczęść Boże.

Nie mialem zamiaru cie obrazic, jesli tak to odebrales to przepraszam. Ale tak autorytatywne stwierdzenia miloby bylo poprzec faktami. Mam kilka pomp Grundfosa od ponad 4 lat i zadnych problemow. Paru znajomych rowniez. W necie sa pochlebne opinie na temat pomp tej firmy. Dlatego jesli masz jakies dane to podziel sie. Albo polec cos lepszego w tych cenach. Do pomp tej firmy nic specjalnego nie czuje :) Wybralem je na podstawie reputacji (same pochlebne opinie), a druga istotna rzecza bylo to, ze mialem jakies materialy na temat protokolu GeniBUS, ktore one wykorzystuja do komunikacji co umozliwia mi napisanie wlasnego drivera. Co ze wzgledu na moj projekt bylo istotne. Pompy konkurencji tez oferowaly jakies sterowanie, ale zero danych na ten temat, a od przedstawicieli nic nie mozna bylo sie dowiedziec, nawet na temat firmowych urzadzen do sterowania ich sprzetem. Grundfos na tym polu tez nie wypada jakos wspaniale, ale ciut lepiej.

Reply to
T.M.F.