Re: Mrugaj?ce ?wietlówki - dziwne...

abert zielonka snipped-for-privacy@chello.at napisał(a):

> [...]

O zarowkach tylko slyszalem a liczyc napiecia skutecznego mi sie nie chcialo :) Faktycznie cos w tym nie gra... GRG

Reply to
abert zielonka

abert zielonka snipped-for-privacy@chello.at napisa?(a):

Nic nie trzeba liczyć, tylko zrozumieć, co się dzieje, gdy żarówkę (dla uproszczenia rezystor) podłączymy do żródła napięcia przemiennego (dla uproszczenia sinusoidalnego). Wielu ludziom, nawet zawodowym elektrykom i elektronikom wydaje się, że napięcie skuteczne spadnie do połowy. NIEPRAWDA ! - do połowy spadnie MOC wydzielana w rezystorze, bo prąd płynie przez połowę czasu - co drugi półokres jest "wycięty" przez diodę. Aby określić wartość skuteczną (umowne pojęcie, z definicji ma się wydzielić tyle samo mocy, co przy napięciu stałym) trzeba wartość skuteczną wejścioewj sinusoidy podzielić przez pierwiastek z 2, aby po podstawieniu do wzoru (prawo Ohma) na moc:[ P=(U do kwadratu) : R ] wyszło dwa razy mniej, niż bez diody. Proste... Wmak

Reply to
w.mak

[...]

Za dziwne "robaczki" przepraszam, nie doprowadzilem jeszcze kompa do porzadku po padzie dysku i wymianie oprogramowania. Wmak

Reply to
w.mak