CE

Tak sobie mysle, ze skoro cokolwiek zaprojektuje, abym mogl to legalnie sprzedac, musi m.in. przejsc testy CE, to przynajmniej jestem ciekaw, co ta norma w przypadku elektroniki okresla. Wiem ze chodzi o emisje promieniowania i pewnie inne zabezpieczenia, ale czy wiecie gdzie moge znalezc jakas specyfikacje, co i w jakich wielkosciach musi byc zachowane?

Pozdrawiam.

Reply to
pisztu

nie, mam Asusa wbudowanego, ale niestety do płyty Asusa nie dostaniesz certyfikatu CE (tylko dla gotowego kompa). Ponieważ jest to urządzenie do zastosowań medycznych muszę robić kompletne pomiary pełnej konfiguracji, bo inaczej FCC i FDA mogą mi zrobić koło gonad.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Dochodzimy do wyjaśnienia tajemnicy, dlaczego specjalistyczne urządzenia kosztują tak koszmarne pieniądze. Nie tylko R&D w firmie zwraca się na małej ilości urządzeń, a jeszcze do tego wchodzą opłaty za rozmaite atesty.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Wystarczy pomiar w dowolnym laboratorium np przyfabrycznym i stosowne dokumentacje do tego przynajmniej dla CE i ETSI FCC to norma amerykanska jak UL nie mam pojecia. W kazdym badz razie ta procedure stosuje kazda fabryka na TAiwanie.

Reply to
::WireFreE::

teoretycznie tak, praktycznie nie zawsze. Otóż nasi dystrybutorzy (którzy też gaciami odpowiadają przed FCC i FDA) żądają papierów od niezależnych instytucji. Co do wariantów, to jest na to rozwiązanie, przynajmniej w naszym ustrojstwie. Mamy też opcje i je wszystkie pomierzyć kosztowałoby krocie. Mierzymy więc najbardziej wypasioną opcję (właśnie z procesorem 3.06GHz) i wszelkimi kartami dodatkowymi (w ilości sztuk 5) i ta jest w pełni udokumentowana. Reszta jest zrobiona na papierze. Zrobiliśmy też pomiary wersji z procesorem 2.66MHz i wyszło, że 3 harmoniczna jest na

3x2.66GHz ;-) W obu przypadkach było grubo poniżej normy. Najwięcej problemów mieliśmy i tak z zegarem 1.8MHz z duperelami (klawiatura) i z naszymi kartami z zegarem 64MHz, bo na nich wisi po 10m "anteny". Aha, te testy EMC kosztowały dużo mniej, niż te 25k$ (chyba jakieś 3kEUR).

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Pszemolu ... a po co sie zajmowac urzadzeniami ktore rocznie przyniosa 2000 $ przychodu ? Nie - ta metoda amerykanskiej gospodarki nie rozwiniemy :-)

Czy ja sie myle czy UL to firma prywatna i jej znaczek zasadniczo nie jest prawnie wymagany ?

No to po amerykansku - poszukaj finansowania :-) Jeszcze jedna mozliwosc - daj jakies reklamowki, zobacz jaki odzew.

Kiedys mnie dziwily reklamy np drukarka HPLJ w dobrej cenie i "allow up to 2 months for delivery". Az mnie ktos objasnil - zbieraja zamowienia, jak sie uzbiera duzo - kupia kontener.

A jednak, z ich faq:

Q: Do I need to have the UL Mark on my product in the US? Is there a law stating that my product should have a UL Mark? Does our product require UL testing?

A: Manufacturers submit products to UL for testing and safety certification on a voluntary basis. There are no laws specifying that a UL Mark must be used. However, in the U.S. there are many municipalities that have laws, codes or regulations which require a product to be tested by a nationally recognized testing laboratory before it can be sold in their area. UL is the largest and oldest nationally recognized testing laboratory in the United States. UL does not, however, maintain a list of the jurisdictions having such regulations.

If you plan to market your product nationally or internationally, it is advisable to obtain UL Listing. If a limited marketing program is anticipated, check with the Municipal office having jurisdiction in the particular areas to learn first hand the local retail ordinances or product installation requirements applicable in that area.

Many companies make it their policy to obtain UL Listing not only to minimize the possibility of local non-acceptance, but also as a matter of corporate policy and commitment to minimize the possibility of risk in the use of their products.