Re: MPPT a generator wiatrowy

Jeszcze nie mam wiatraka, na razie rozpoznaję temat celując w moce

> rzędu 1-2 kW jak się uda w rozsądnych kosztach (więc raczej > klasyczny poziomy, pionowe z tego co widzę są znacznie droższe), > 3-fazowe 48V by po mostku prostowniczym wpuścić w istniejący system > gdzie jest 54V DC (przy 57V włączać dodatkowe obciążenie by nie > przeładować). Przy silnym wietrze i nadmiarze mocy sprawność jest > mniej istotna (najważniejsze jest zabezpieczenie przed zbyt szybkim > kręceniem się), ale często wiatr jest średni i wtedy myślę że warto > zadbać o dopasowanie obciążenia w pobliżu max oddawanej mocy. Dach > dwuspadowy, cała strona południowo-wschodnia około 30m2 ale ze > względu na okna i kominy dostępna powierzchnia "w jednym kawałku" > będzie sporo mniejsza, 3 panele 1m x 2m powinny się zmieścić.

Upierając się na napięcie w okolicach napięcia znamionowego swojej instalacji utrudniasz sobie regulację. Napięcie źródła powinno być albo wyższe albo niższe od napięcia odbioru. Wtedy przetwarzanie jest proste i bezproblemowe.

Co do MPPT - nie ma większego znaczenia dla metody „zaburz i sprawdź”, co jest źródłem - może to być PV, może być wiatrak. Regulator reguluje moc przetwornicy i obserwuje efekt, podążając za zmianami wydolności źródła.

Zabezpieczenie przed nadmiernym wiatrem są zazwyczaj czysto mechaniczne - zazwyczaj poprzez obrócenie wiatraka pod kątem 90° od wiatru.

W dniu 2020-10-05 13:41, RoMan Mandziejewicz pisze: ...

TAkie zabezpieczenie załącza się przy bardzo silnych wiatrach, czyli wielkich momentach pędu. Jest to gra sprężyn i wiatru. Są tam twarde zderzaki, nie bardzo jest jak je zmiękczyć. W efekcie następują niezdrowe bicia po łożyskach.

Ogólniej - zawsze znajdzie się wiatr, który rozwali amatorski wiatrak. Dłużej pożyje wiatrak o osi stałej (lub przestawianej ręcznie).

Ale jesli już wiatrak, to jakaś lekka "samouginalna" konstrukcja z dużym udziałem żagla

Reply to
Andrzej S