pytanie - zmiana napięcia a sprzęt produkcji radzieckiej [trochę długie]

Witam,

Pewnej osobie różni fachowcy z pod budki z piwem naopowiadali że to nieprawda że podwyższenie napięcia w sieci nie będzie szkodziło urządzeniom domowym. Na przykład sprzęt produkcji radzieckiej (a konkretnie kilkunastoletnia pralka marki Wiatka) będa bardziej awaryjne i będą szybciej się zużywać. Tłumaczyłem że grzałka ma napewno termostat, silnik może pokręcić się troche szybciej, a i tak jest tam napewno jakiś transformator obniżający napięcie.

Moje argumenty trafiły jednak w prożnie i mam znależć jakieś urządzenie które obniży to napięcie spowrotem do 220V (aż dziw że ci fachowcy takiego nie mieli na zbyciu :-)

Niezależnie od tego co ja o tym wszystkim myslę, chciałbym zapytać czy są gdzieś dostępne jakieś transformatory z 230 na 220V, albo inne urządzenia o takim działaniu. Albo jakich jeszcze argumentów mam użyć żeby przekonać że nic takiego nie poninno być potrzebne.

pozdrawiam Tomek

ps. A może jednak nie mam racji, pamiętam lampkę produkcji radzieckiej na 9V, w której do obniżenia napięcia zastosowano rezystor, a także sypiący iskrami telewizor elektron.

Reply to
ool

Użytkownik "ool" snipped-for-privacy@no.spam napisał w wiadomości news:bu5han$4ov$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Tutaj potrzebny byłby autotransformator 2kVA. To się da kupić , albo zrobić. Wystarczy nieregulowany z odczepem 220V.

Jest to wg mnie zakup bez sensu. Radziecki sprzęt typu Wiatka był z serii: "gniotsa, nie łamiotsa" i głupie

230V mu nie szkodzi. Ją szlag w końcu trafi, bo ona ma już mnóstwo lat. U mnie służyła ćwierć wieku, aż została wyrzucona, bo jakiś dups się zepsuł, trudny do naprawy.
Reply to
SP9LWH

Transformatora tam żadnego nie ma bo nie jest potrzebny. A te 10V więcej jej nie zaszkodzi.

Jeśli facet koniecznie chce, to jak mu tu radzą niech kupi duży autotransformator. Będzie go to kosztowało troche więcej niż ta Wiatka jest warta, ale podobno szczęście nie ma ceny, więc może warto ;-)

Wysłac go do tych fachmanów spod budki z piwem, niech mu radza dalej.

Taka w formie ślicznego kwiatuszka? ;-) Pamiętam, babcia taką miała, ale z tego co pamiętam, transformator tam tez był, rezystor był w szereg z uzwojeniem pierwotnym.

Elektron to był szczyt techniki, Rubin 707 - jeszcze większy. Ale oba troszkę się od wiatki stopniem skomplikowania różniły... No i oba miały w sobie układy pracujące z założenia na granicy swych możliwości termicznych.

Jarek P.

pomijajac sens tego... bierzesz dowolne trafo nieduzej mocy, 230/10V, wlaczasz wrotne w szereg do sieciowego i w zaleznosci jak wlaczysz masz albo 240 albo 220V:) moc trafa dla 1KW bedzie wynosic ok 50W a po drugie, ja od dawna mam w sieci ok 230V... mieszkam blisko trafa.. wiec chyba nic sie nie zmieni...

Reply to
Greg

Użytkownik "ool" snipped-for-privacy@no.spam napisał w wiadomości news:bu5han$4ov$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Bierzesz skrzynie o wielkosci powiedzmy 50 x 50 x 50 cm, z jednej strony wypuszczasz kabel z wtyczka do gniazdka sieciowego, z drugiej montujesz gniazdko podlaczone bezposrednio do tego kabla, w srodek wkladasz 2 cegly, plombujesz nalepka "varranty void if removed", kasujesz ile tam Ci potrzeba i wszyscy sa szczesliwi ;-). pzdr, marcin

Reply to
marcinuh

Przy czym w autotransformatorze to odpowiada 200W.

Wystarczy na dobra sprawe kupic trafo 12V/150W do halogenow, podlaczyc wyjscie w szereg w przeciwfazie, spadnie napiecie o tych 12V i mamy upragnione szczescie.

A to swoja droga.

P.S. Grzalka nie ma termostatu wiec bedzie prac nieco szybciej. Silnik bedzie sie krecil minimalnie szybciej, bo jego obroty zaleza glownie od czestotliwosci.

:-) też myślałem o zastosowaniu tzw. efektu placebo, ale gosc potrafi obsługiwać woltomierz

Tomek

Reply to
ool

Użytkownik "ool" snipped-for-privacy@no.spam napisał w wiadomości news:bu5qth$m4t$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Zatem pomysł toroida od halogenów news: snipped-for-privacy@4ax.com... zamiast cegieł w wielki pudle rozwiąże problem za drobne 1000 zł

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "SP9LWH" snipped-for-privacy@autorom.pl napisał w wiadomości news:bu5ut2$5g2$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Dzięki wszystkim,

Myśle że przedstawienie cen proponowanych rozwiązań już samo w sobie będzie rozwiązaniem

Tomek

Reply to
ool

Ok To robisz tak jak napisał poprzednik z tym że do pudła wstawiasz trafo

10V. I kasujesz TYLE ile potrzebujesz:)

Mister

Reply to
Mister

a w radiu pokazywali, ze obywatele beda mniej za prad placic. Co o tym sadzicie ? :)

Reply to
krychu (musk

Użytkownik "krychu (musk)" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:bu6hgc$auo$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

W moim radiu nic nie widać