Pytanie jak dokladnie dziala falownik.

Witajcie. Od dluzszego juz czasu probuje rozgryzc sam i znalezc informacje jak dziala falownik do lamp ccfl. Jakie dokladnie wystepuja tam zjawiska podczas zaplonu lampy i w czasie pracy. Nie moge dojsc do tego jak to wszystko dziala. Pozwolilem sobie wystawic 2 schematy (ogolny i szczegolowy)

nie do konca rozumiem role C1 C2 C3 (z uproszczonego). C16, C17, C19 (ze szczegolowego) Byc moze ktos z Panstwa spotkal sie z opisem zaplonu lampy i sterowaniem oswietlenia. Prosilbym zarowno o linki jak i o ewentualne pozycje literaturowe. Mi niestety nie udalo sie znalezc nic wartosciowego dlatego chcialem zapytac na grupie.

Reply to
NukeR
Marek Dzwonnik

Juz sie poprawiam. C14 - 100 nF 20%, 50V C16 - 22 pF (PCB cap) C17 - 22 nF 5%, 25V (cog) C19 - 33 nF 6%, 25V (cog)

Lampa pracuje na 66 kHz, przy napieciu 650 V +/- 15% i pobiera 6 mA

No dokladnie chyba to jest wlasnie to, ale nie moge nigdzie znalezc "potwierdzenia". Uratowalby mnie schemat zastepczy lub cos co pozwoliloby wyjasnic mi to do konca.

:-) Wpadlem jeszcze na cos takiego: C14 - Wysokie napięcie potrzebne lampie typu CCFL dostarczane jest przez szeregowy kondensator obejściowy C14 C16, C17 - dzielnik na pojemnosciach do odczytu napiecia na lampie? C19 - zapewnia niską impedancję od masy do pasożytniczego prądu RF podczas gdy lampa jest podczas zapłonu.

To sa juz moje wypociny tlumaczone gdzies z EN ale nie mam pewnosci czy dobrze.

Reply to
NukeR

C1 - ogranicza prad lampy, po zapaleniu. tuz po wlaczeniu dzieki niemu na zaciakach lampy jest pelne napiecie przetwornicy, powodujac zaplon. po zaplonie C1 stanowi impedancje ograniczajaca te nprad. c2,c3 - dzielnik napiecia - kontroler dokonuje pomiaru napiecia wyjsciowego lub informacje o fazie i amplitudzie przebiegu potrzebna do regulacji. Czesto takze w ten sposob wykrywa brak obciazenia. Wlaczenie przetwornicy bez ukladu zabezpieczajacego bez obciazenia powoduje przebicie trafa. C19 , R27 - filtr dolnoprzepustowy , wraz z D2 i D3 tworzy prostownik mierzacy prad lampy.

Reply to
Greg

Zobacz note aplikacyjna U-141 Supertexa:

jeszcze U-148, ale nie moge znalezc linka (zapewne tez lezy gdzies u Texasa). TG

C16/17 na oko tworza dzielnik napiecia. Pojemnosciowy .. ale moze to wystarczy. Troche duzy, bo to 1:1000, byc moze pilnuje tylko czy zaplon nastapil.

W tym przypadku raczej nie.

Na oko dobrze.

Dzieki za szybkie odpowiedzi. Mozesz jeszcze z grubsza wyjasnic dlaczego 'w tym przypadku' raczej nie?

Reply to
NukeR

Dziwny sposob wlaczenia ... i przede wszystkim za mala pojemnosc. Te 22pF w tym ukladzie niewiele daja.