pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Pod warunkiem? Co ty bredzisz?!

Ale o co Ci chodzi? Jeśli wspomniany przeze mnie układ będzie nonstop podłączony do dynama, to nic się nie stanie i będzie git.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Dnia Sat, 15 Aug 2009 20:08:18 +0200, jacek duma napisał(a):

Spoko. Zyga po prostu ma taki nadmiar mocy w nogach, ze potrzebuje dyssypatora dodatkowo :)

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Dnia Sun, 16 Aug 2009 09:39:54 +0200, EM napisał(a):

Te 10W bedzie jak obciazysz je w MPP. Jak zadziala po prostu zabezpieczenie nadnapieciowe (transil powiedzmy), moc bedzie sporo mniejsza, bo poplynie niewielki prad.

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Z małej zet!

Ile strat będzie mniej, 50mW?

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Pana Zarzeckiego, dla ciebie.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Pomysł zacny, ale... po co komplikować sobie życie? Używam tego:

już muszę jechać z GPSem (zwykły palm), mocuję to dwoma rzepami do ramy, GPS na kierownicy, kabelek podłączony na stałe - gdy kończy się bateria w urządzeniu, to włączam przełącznikiem ładownie z tego power packa i po problemie. Gdy jadę dalej biorę dodatkowe akumulatory, a gdyby się skończyły, to mogę kupić zwykłe AA. Rozwiązanie, o którym piszesz może będzie działać, a może nie do końca prawidłowo, kupa zachodu etc, a tu masz gotowe i wygodne rozwiązanie.

Jacek

Reply to
sufa

Dnia Sun, 16 Aug 2009 14:33:10 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

To tak z respektu pisze :P

Zmierz prad i napiecia przed i po stabilizacji.

Stabilizator impulsowy to takie trafo DC/DC. Liniowy to dzielnik napieca.

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Dziękuję, że wytłumaczyłeś mi co to jest przetwornica. Ale są stabilizatory low dropout!

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Jaroslaw Berezowski pisze:

ROTFL :-) jd

Reply to
jacek duma

Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Może być Pana Zarzeckiego. Mi jest wszystko jedno Panie Zarzecki :-) jd

Reply to
jacek duma

Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Nie do końca. Trzeba przeliczyć jak przy biegu jałowym stabilizatora wpływa na napięcie generowane przez dynamo np przy prędkości 25km/h, lub zrobić to bardziej profesjonalnie, spróbować badać opór zastępczy jałowego stabilizatora w Twojej konfiguracji, wsiaść na rower i zrobić pomiary. Możesz się mocno zdziwić na wejściu dostaniesz 50V i spalony stabilizator. jd

Reply to
jacek duma

Dnia Sun, 16 Aug 2009 18:26:27 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

Co oznacza tyolko to, ze _moga_ pracowac przy minimalnym spadku. A jak pracuja wynika z warunkow pracy. Jak na wejsciu masz 6v a wyjsciu np. 3 to liniowy musi rozproszyc moc spadku.

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Po prostu znam te dynama (HUB) jako elektronik nie rowerzysta. Z reszta jest to w tabelce podanej wcześniej

Tam jest także wykres Prąd-napięcie. Zauważ, że linia 36km/h zaczyna się w punkcie ok. 0,25A i 32V = 8W !!. Nie ma tej linii dla mniejszego prądu, ale będzie ona dążyć do ok. 50V bez obciążenia. No ale chyba

36km/h to nie jest kres prędkości na rowerze ?

Dynamo rowerowe (HUB czy butelkowe) to swego rodzaju źródło prądowe. Daje ok. 0,5A od stosunkowo małej prędkości obrotowej i tyle. Natomiast robiąc przetwornicę mamy odbiornik o jakby ujemnej rezystancji. Im większe napięcie tym mniejszy prąd zasilający.

Reply to
EM

Dnia Sun, 16 Aug 2009 20:59:15 +0200, EM napisał(a):

Ujemnej rezystancji _dynamicznej_ :)

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Nnno! ;-)

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką, lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.

Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.

Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V. Jestem tego pewien.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Ale my tu piszemy o dwóch napięciach!

6 i 5V! Zwykły liniowy potrzebuje minimum 1.7V różnicy.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Mam zrobić test i szarpnąć się na ten mostek ? Mówimy o obciążeniu które wygeneruje ok 1mA poboru mocy z dynama (muszę w katalogu zobaczyć ile LM7805 bierze na jałowym) :)

jd

Reply to
jacek duma