pomiar napięcia z optoizolacją

sprawa jest taka: musze wiedzieć czy kondensator ładowany prostowanym napięciem sieci (do około 310V) już sie naładował. i musze tą informację wysłać do mikroprocesora. oba obwody muszą byc galwanicznie oddzielone. Ale nie chce robic trzeciego zasilacza bo dwa juz mam (5V i 12V oba separowane od sieci) jak nie ma wyjścia zrobie: trudno sie mówi.

Jak to zrobić? Gdzieś widziałem jakiś układzik na TL431 i CNY17-3 ale znikł mi. Może jest jakiś sposób z diodą zenera ale względnie dokładny tak z

+/-5V.

CosteC

Reply to
CosteC

Oczywiście z transoptorem ale jest jedna istotna uwaga - jak bardzo możesz obciążyć te 310V? Bo diody Zenera jednak te 2-3 mA do stabilnej pracy wymagają...

Jak to zrobić? Bardzo prosto - załóżmy, że dysponujesz diodą Zenera

20V i zakładasz prąd przewodzenia 2 mA. Dla uproszczenia przyjmijmy, że napięcie przewodzenia diody w optoizolatorze wynosi 2V.

Najpierw policzmy dzielnik napięcia:

Prąd 'dolnego' rezystora ustalmy na 2 mA

22V/2mA = 11 kom - jest w szeregu Prąd 'górnego' rezystora = Iz + Idolnego = 4 mA Spadek napięcia = 310 - 22 = 288V Rezystancja = 288/4 = 72 kom Nie ma takiego w szeregu ale warto zadbać o mozliwość regulacji - proponuję rezystor 68 kom i potencjometr montażowy 10 kom

Obciążalność rezystorów: Dolny: 22V * 2 mA = 44 mW - wystarczy 1/8W Górny: P = I^2 * R = 0.004^2 * 68000 = 1.088W - jest drobny kłopot -

1W powinien wytrzymać, ale bezpieczniej jest użyć 2W Potencjometr montażowy: 0.004^2 * 10000 = 0.16W - 1/4W starczy.

Stronę wysokonapięciową masz załatwioną. Teraz bierzesz dane transoptora i szukasz 'przekładni' transoptora - zazwyczaj w zakresie

0.1 - 10 (10% - 1000%) i odpowiednio projektujesz układ. Załóżmy, że użyjesz komparatora z napięciem progowym 1V i taniego transoptora o przekładni zaledwie 0.1 (10%) Prąd na wyjściu transoptora wyniesie przy podanych założeniach 0.2 mA, czyli potrzeba rezystora 1V/0.2 mA = 5 kom - najbliższy z szeregu: 5.1 kom. Kolektor fototranzystora transoptora łączysz do +5V, emiter do jednego końca rezystora a drugi koniec rezystora do masy.

Oczywiście jak zwykle zapomniałem o najprostszym sposobie: sprawdzaniu prądu ładowania kondensatora - ale wtedy nie wykryjesz awarii polegającej na braku ładowania...

Skoro potrzebujesz tylko informacje o tym, czy kondensator został naładowany, to nie potrzebujesz znać dokładnej wartości napięcia na kondensatorze - wystarczy więc może zwykły dzielnik rezystorowy (najlepiej z dodatkowym potencjometrem do kalibracji) sterujący bazą tranzystora. Jeśli napięcie na dolnym rezystorze przekroczy ok. 0,6V, to tranzystor się przełączy, zaświeci się dioda LED w transoptorze, a po drugiej stronie zewrze się tranzystor. Oczywiście, musisz uwzględnić fakt, że tranzystor nie otwiera się skokowo, więc napięcie na fototranzystorze będzie się też zmieniać płynnie. Poza tym napięcie sieci napięciu sieci nie równe, więc warto ustawić układ na dosyć wczesne reagowanie (powiedzmy, że Twój układ będzie miał pracować poprawnie jeszcze przy 200VAC, to napięcie po wyprostowaniu wyniesie jedynie 280VDC i taki powinien być próg przełączania), dlatego warto dodać w mikroprocesorze drobne opóźnienie, żeby kondensator mógł doładować się do końca. Układ możesz zrobić też nieco inaczej za pomocą diodek zenera albo warystorów, lub czegoś takiego.

Reply to
Konop

Sugerowalbym neonowke i fototranzystor. Neonka oczywiscie z dzielnikiem rezystorowym.

A w ogole jest potrzeba to sprawdzac ? Siec jest dosc stabilna i kondesator zazwyczaj laduje sie bardzo szybko.

Bardzo słuszna uwaga. moge pociągnąć pare mA bez problemu. Chce wiedzieć kiedy już sie naładował. A to trwa. 2860uF/350V

Teraz o transoptorach: Przekładnie mam powiedzmy CNY17-3 czyli 100-200%.. bardzo fajny rozrzut :)

Pytanie 2: czy jest sens zrobić po stronie wysokonapieciowej opornik + dioda taransoptora a po niskonapieciowej badać przetransformowany prąd proporcjonalny do napięcia i dać ładny komparator? czy raczej jednak zenerkę (trudna kalibracja)?

Pytanie 3: Czy amerykańskie oznaczenia diod zenera mają jakiś związek z ich napieciem? 1N4747 to 20V 1W na przykład...

CosteC

Reply to
CosteC

Myślałem o tym. Ale neonówki mają histereze niestety i to kilknaście V minimum. BTW wyobrażasz sobie na płytce rurki z czarnego plastiku w w nich para nenówka fotoranzystor pozalewane w jakimś lakierze żeby nie świeciło z boku :))) szczeże to znalazłem już nawet neonówki. zielone.

no jest. U mnie 228VAC kłopot w tym że kondensator jest sporawy; ładowany przez opornik bo by bezpieczniki wywalało; 2860uF i będzie docelowo ładowany z autotransformatora żeby osiągnął powiedzmy 340V na dozwolone 350V

CosteC

Reply to
CosteC

Węszę lampę błyskową o energii... prawie 140 J - IFK120 długo nie pociągnie ;-) Uprzedzam: to oślepia na ładnych kilka minut z małej odległości... Ruska reporterska z kondensatorami zaledwie ;-) 2300 uF już wystarczająco waliła :-(

Jednak Zenerkę. Kalibracja prosta - prostsza niż przy gołym transoptorze. Masz wszystko dokładnie policzone - tyle, że po stronie niskonapięciowej opornik bierzesz 510 om zamiast 5k1. Po stronie niskonapięciowej i tak od komparatora nie uciekniesz.

Nigdy się nie zastanawiałem nad korelacją serii 1N....

Jak zielone, to nie neonówki ;-P

Opornik nie jest dobrym pomysłem...

(340/310)^2 - zaledwie 20% więcej energii... Nie warto ryzykować przebicia kondensatorów dla tak niewielkiego zysku.

może jażeniówki. białe coś od wewnąrz bańki. ale zachowuje sie b.podobnie

to co tam dać? dławik? przed mostkiem? czy raczej za?

z układem automatyki ryzyko maleńkie. Pozatym zyskuje na czasie ładowania. a 20% bez zwiększania pojemności i wymiarów baterii to dużo.

CosteC

Reply to
CosteC

V3 sie szykuje

Hmmm w sumie czemu nie. najwyżej zenerke sie wylutuje.

tak mnie naszło przy symulacjach... nie było zenerki "varialble"

Reply to
CosteC

Jesli chcesz wykryc fakt naladowania - to wystarczy. A histereza to czasem zaleta - dodajesz maly kondensatorek i masz konwerter napiecie - czestotliwosc :-) Uprzedzam ze mierny.

A czemu nie :-)

No tak, ale zakladajac ze bedziesz mial tam rezystor powiedzmy 100 ohm, to stala czasowa jest 0.28s. Generalnie wiadomo ze po tych 0.3s bedzie ~230V, po 0.6s ~300V, po 0.9s mozna przyjac ze jest naladowany ..

zasadniczo tak.

conajmniej mierny... zresztą wierze w 50Hz....:)

z praktyki wynika ze gorzej. do 310V to kilka stałych czasowych.(7?) wtedy sie ładuje już tylko krótką chwile przy wierzchołku sinusoidy. btw sporą moc by musiał mieć opornik 100Ohm....

CosteC

Reply to
CosteC
[...]

Szalony... Ale w takim przypadku nie warto podzielić energię na dwie cewki? Niekoniecznie równo...

Co do ładowania - zdecydowanie dławik albo... przetwornica: ładujesz w miarę stałym prądem bez obawy o przegrzanie.

Nawet spróbowałem to policzyć: na rdzeniu E42/21/20, 50 kHz, Fly-Back wychodzi całkiem zgrabnie. Na dokładkę masz wtedy izolację od sieci i nie musisz stosować autotrafa. O takich 'drobiazgach' jak możliwość regulacji napięcia wyjściowego w dużym zakresie też warto pamiętać...

Dochodzi inny miły drobiazg - dodatkowe uzwojenie i możesz z akumulatora strzelać :-)

Mam podobny problem (pomiar napięcia 310V z izolacją) i zamierzam to rozwiązać tak: Dioda zenera na 300V (dokładnie transil) szeregowo z LEDem transoptora. i układ ograniczający prąd opornik, źródło prądowe, a nie wiem czy nie najlepszy będzie stabilizator napięcia.

Władysław

Reply to
Władysław Skoczylas

V3

masz oczywiście rację. będzie po tak koło 2.5mF na cewkę. będą 2 albo 3 albo

4.... :D

Dławik... hmm a jak by go liczyć? brutalnie jako opór zastępczy przy 50Hz? pilnując żeby sie drzeń nie nasycił? Bo oporów potrzebuje i tak do rozładowywania kondensatorów po. tak dla bezpieczeństwa ale to mam załatwione.

Pomysł rewelacyjny ale ktoś musiałby mi pomóc w projektowaniu tego. Nie mam dostateczej wiedzy o doświadczeniu nie mówiąc. Za to mam trafo 12V 50W mogło by robić za akumulator w domu. Inna sprawa że w domu to szkoda kasy na przetwornice: model przenośny zrobie jak z doświadczeń wysnuję jakieś wnioski co do całości.

CosteC

Reply to
CosteC

Przetwornica czy coilgun? Bo jak sobie symuluje w multisimie ten układ z zenerką to i tak mi płynnie sie prąd leda zmienia. opornik górny 75k dolny 6.8k dioda zenera 12V dioda transoptora 1.6V (do poprawki) prąd przez diode przy 310V teoretycznie 2mA. przy 250V prąd diody to 1.1mA przy 274V 1.43mA przy 304V 1.85mA przy 312V 1.96mA przy 352V 2.5mA

generalnie liniowo. komparator po stronie niskonapieciowej kalibracja i jakoś będzie. Może sie podzielimy schematami a potem wynikami testów w rzeczywistości?

CosteC

Reply to
CosteC

Przetwornica, pomiar/stabilizacja napięcia przemiennego

Władysław

Reply to
Władysław Skoczylas

Dlawik to dobry pomysl, przetwornica tez .. ale skoro juz sa podzielone na mniejsze kondensatory, to kiedys mielismy ciekawy pomysl

- podlaczyc bezposrednio do sieci w przejsciu przez zero.

5ms i kondensator jest naladowany, a przez 500uF plynie znosne 30A. Po tyrystorze na kazdy kondensator - wyzwalane w odpowiedniej sekwencji moze nawet nie wywala bezpiecznikow :-)

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 2004-05-15 23:57 CosteC nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

IMHO nie takie małe. Ostatnio strzelił mi kondensator 2200uF/25V po kilku latach użytkowania zasilacza. W spoczynku było na nim 24V. Ty chcesz 340V na 350V możliwych więc jeszcze bardziej zbliżasz się do napięcia granicznego. A jak taki kondensator na 350V(pewnie ze 100uF przynajmniej) huknie to lepiej niż to całe działo ...

Reply to
badworm