Proste źródło prądowe

Cześć!

Do zmierzenia pojemności akumulatora 12V przydałoby się jakieś źródło prądowe. Myślałem nad czymś najprostszym, na dwóch tranzystorach:

Jakie wartości rezystorów i typy tranzystorów należałoby przyjąć dla oczekiwanego prądu około 3A? R_sense OIDP to chyba 0,6V/Iobc czyli 0,22 oma? R_load dałbym pewnie 3,75 oma (dwa 7,5 oma połączone równolegle). R1 chyba 10 kiloomów. Pytanie jaką wartość ma mieć R2 przy założeniu, że Q2 to byłby BC547 lub coś podobnego? Czy jako Q1 mogę użyć darlingtona NPN dużej mocy, np. TIP147?

Reply to
Bad Worm

Użytkownik "Bad Worm" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@40tude.net...

Tak, ale pytanie czy chcesz to tak zostawic/na ile stabilne ma byc to zrodlo. to sie opiera na Ube q2, ktore zbyt stabilne nie jest, mozna mu w emiter dac np diode LED, co podniesie napiecie odniesienia.

przy 3A ... moze nawet ciut za duzo, jesli chcesz zejsc do napiecia np

10.5V

Ten R_load moze wrecz wcale niepotrzebny - gdzies tu sie wydzieli ~35W, wiec radiator i tak wypadaloby dac, a z 35W to sporo tranzystorow sobie poradzi.

A z drugiej strony - moze jakąs zarowke - bedziesz widzial ze prad plynie. Taka 50W powinna na dlugo starczyc, nawet jesli bedzie niedogrzana jako halogen.

Zakladajac bete Q1 na poziomie 100, to potrzebujesz ok 30mA pradu bazy. Co przy napieciu ~10V daje nam raczej 300 ohm. I teraz:

-liczysz, ze Q1 bedzie mial wieksze wzmocnienie ... ale jak widac i

1000 tu nie starczy.

-uzyjesz Darlintona, co jest bardzo dobrym pomyslem, bo Q2 nie bedzie grzany.

Prad bazy Q2 bedzie odpowiednio mniejszy ... ale nawet 0.5mA przy 1k to 0.5V czyli sporo przy napieciach rzedu 0.6V.

On tam prawie nie jest potrzebny - dalbym 100 ohm, zakladajac, ze precyzja tych 3A nie jest duza potrzebna. Na zabezpieczenie w razie awarii starczy, spadkow duzych nie wniesie, bo bete Q2 pewnie ma wieksza. Jak Q1 bedzie Darlingtonem, to i 1k pewnie nie zaszkodzi.

Jak widac wskazany. Co prawda podniesie troche minimalne napiecie pracy, ale przeciez w tym celu Ci nie przeszkadza, nawet jak to 3V bedzie.

W dniu 2020-10-28 o 12:46, Bad Worm pisze:

Jako regulowane obciążenie zrobiłem sobie LM317 z przełączanymi opornikami. Zalety:

- LM317 jest zabezpieczony od prawie wszystkiego,

- stabilny prąd (mało zależy od temperatury i napięcia na wejściu). Jak stosuję to do 1A to łapię imadłem za radiator LM317.

To nie sięgnie 3A, ale rozważ pójście tym tropem. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Dnia Wed, 28 Oct 2020 14:08:52 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

Jest to jakaś opcja, ale musiałbym dać 3 sztuki, co oznacza albo 3 radiatory, albo jeden i odizolowanie dwóch przekładkami silikonowymi oraz podkładkami pod śrubki mocujące.

Reply to
Bad Worm

Dnia Wed, 28 Oct 2020 13:53:18 +0100, J.F. napisał(a):

Czy dodanie LEDa wpłynie istotnie na wartości rezystorów w układzie?

Przyjąłem 10,8V z założenia, że rozładowuję do 1,8V na celę.

Wolałbym więcej mocy rozproszyć właśnie w rezystorach, bo cegiełki 5W są łatwo dostępne, a mam też trochę oporników 8,2 oma 20W - mogę coś z nich poskładać, np. dać 3 równolegle i wyjdzie 2,73 oma.

Muszę poszperać ale chyba jakąś żarówkę samochodową znajdę. Mam zresztą gdzieś halogeny (takie domowe) na 12V.

Czyli TIP147 będzie jak znalazł :)

Dzięki za informacje, wiedziałem że na PME zawsze można liczyć! :) Darlingtona mogę dać jak najbardziej, TIP147 mi się szwęda zbędny. Kontrolę przepływu prądu będę miał na mierniku pojemności. Chcę użyć takiego:

On niestety nie steruje w żaden sposób prądem obciążenia - jego rolę pełni rezystor podłączony do zacisków R+ i R-. Ciekaw jestem wyników pomiaru - akumulator 44Ah jest dosyć nowy (niecałe 2 lata) ale raz czy dwa razy w tym czasie zaliczył mocne wyładowanie, sporo poniżej 10V.

Reply to
Bad Worm

W dniu 2020-10-28 o 17:56, Bad Worm pisze:

Pisząc o pójściu tym tropem myślałem o poszukaniu innych scalaków tak działających, ale na większy prąd. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

LM350

Reply to
Desoft

Nie na temat, ale są tanie gotowce na Aliexpress (a może też na Allegro), dołączasz rezystor mocy, gotowiec mierzy i napięcie i prąd, czeka, aż napięcie spadnie do ustalonej wartości, odłącza rezystor i pokazuje pojemność. Nie robi tego źródłem prądowym. Sam chciałem robić taki miernik rozładowania akumulatora, ale w końcu kupiłem gotowca i jestem zadowolony, za kilkanaście zł nie chce mi się bawić.

Reply to
Arnold Ziffel

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5f9969c0$0$510$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

R2 to bardziej zabezpiecza bazę Q2 by Ib nie przekroczyć. Teoretycznie mogłoby go nie być ale pojemność bazy w Q1, zwłaszcza w darlingtonach jest zdradliwa. Zanim włączy się Q2 i rozładuje bazę Q1 czyli zmniejszy jego prąd, na R_sense będzie prawie całe napięcie aku (impulsik) i wykończy nie chronioną bazę Q1. Tak załatwiłem 2 tranzystory w podobnym układzie - nie zawsze się psuły, co któreś włączenie. R2 psuje stromość charakterystyki ale to i tak nie jest precyzyjne i temperaturowo stabilne. Licząc na najgorszy przypadek, Jeżeli aku 12V, to bez R_load przy Ib max=50mA dla Q2 powinno wystarczyć (12-0,6)V/50mA >= 228 Om. Gdy dla 3A (R_sense=0,22 Om) jako R_load wsadzi 2,2 Om to dla aku=13,6V minus spadek na nasyconym Q1 0,2V to R2 >= 13 Om. Gdy Q1 darlington R2 dać można spokojnie dużo większy niż z wyliczeń.

Arek

Reply to
Arek

W dniu 28.10.2020 o 18:08, Bad Worm pisze:

....aaaa samochodowy chcesz sprawdzać? Więc żarówka, woltomierz sprawdzany raz na pół godziny pod koniec rozładowywania i zegarek wystarczą jako stanowisko testowe. tyle że rozładowywanie paroma amperami - nie wiele Ci da. chyba ze chcesz samochodowy akumulator traktować jako pakiet 18650 i zawsze go takim prądem rozładowywać. Bo jeśli jednak ma działać w aucie, pojemność ma drugorzędne znaczenie. jak mu zaszkodziło, to ma dużą oporność wewnętrzną, co przy _dużych_ prądach, czyli przy kręceniu rozrusznikiem, spowoduje że będzie duży spadek napiecia, auto nie odpali. Wtedy jak sprawszisz napięcie to 12 wolt będzie dalej i te 3 amperki może jeszcze przez wiele godzin dawać

ToMasz

Reply to
ToMasz

Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f9b666b$0$515$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5f9969c0$0$510$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

No i kto wie, czy przed wzbudzeniami nie chroni, bo chyba tez mozliwe.

W dniu 28.10.2020 o 19:58, Desoft pisze:

Albo 338, jeszcze więcej.

Reply to
Luke

"Arnold Ziffel"

Link proszę do takiego przykładowego gotowca.

Reply to
jedrek

Taki mam:

Plus obudowa: