Proste pytanie o prąd

Witam, nigdzie nie mogę znaleźć książek z dzieciństwa o elektronice więc pytam: mam 4 diody LED, zasilane prądem 1,5V i 30mA (wartości tylko przykładowe) i zasilacz 6V i 120 mA, tu sprawa jest jasna, diody łączę szeregowo i wszystko gra. A teraz zapomnijmy o napięciu a skupmy się na natężeniu. Powiedzmy że mam 10 diod i zasilacz 300 mA, czy sposób połączenia (szeregowo, równolegle) ma jakiś wpływ na natężenie? Czy jak podłączę szeregowo 2 pary po 5 równolegle połączonych diod wszystko będzie się zgadzało? Czy natężenie żródła zasilania ma być poprostu sumą poboru wszystkich podłączonych do niego odbiorników, bez względu na sposób podłączenia? Może trochę namieszałem, ale wiadomo chyba o co chodzi.

Z góry dzięki za pomoc Pozdrawiam

Reply to
rosak

Użytkownik "rosak" snipped-for-privacy@to-megapolis.pl napisał w wiadomości news:ekn5ic$4o3$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

eh, zacznijmy od tego ze diody zasila sie ze zródła prądowego, bo niewielka zmiana napieica powoduje duza zmiane prądu...

Reply to
nuclear

Użytkownik "rosak" snipped-for-privacy@to-megapolis.pl napisał w wiadomości news:ekn5ic$4o3$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Jeśli odbiornik pobiera przy jakimś napięciu 30mA, to 10 połaczonych rownolegle pobierze 300mA

Jeżeli 5 diod równolegle pobierze 5*30=150mA, to właczenie następnej takiej grupy szeregowo nie zmieni tego pradu. Dalej będzie 150mA. W praktyce, dla twojego zasilacza ów prad zmniejszy się.

tak, jednak prąd zależy od napięcia Diody są elementami nieliniowymi -nie zachowują się jak typowy opornik, grzejnik

Jeśli przykładowa dioda przy 1,5V pobiera 30mA, to przy 3V wcale nie pobierze 60mA, a czasami szlag ją trafi od zbyt wielkiego prądu. Zwykle jest tak, że podaje się napięcie diody przy jakimś prądzie, a nie prąd przy napięciu Zawsze w obwodach z diodami musi być coś, co ten prąd ogranicza W przypadku diod LED stosuje się oporniki, lub zasilacze prądowe (zmieniające napięcie, ale utrzymujące prąd)

Reply to
lwh

Użytkownik "rosak" snipped-for-privacy@to-megapolis.pl napisał w wiadomości news:ekn5ic$4o3$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Dla LED nic tu nie gra. Gdyby to były żarówki, to by grało (ale z zasilacza 6V popłynęło by 30mA, a nie, jak prawdopodobnie przypuszczasz, 120mA). Te żarówki podłączone równolegle do zasilacza 1.5V pobrałyby z niego 120mA. Przez LED przy 1.5V popłynie 30mA, ale już przy 1.6V na przykład 200mA. Ale nie masz gwarancji, że to nie jest 30mA dla 1.4V, a 200mA dla 1.5V. Dlatego jak 4 takie LEDy szeregowo podłączysz do zasilacza 6V nie wiesz, czy będą chciały wziąć 1mA, 30mA, czy może 200mA.

Piotr Gałka